Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök

Featured Replies

Publicerat

Har lovat att försöka med ett "helvetes uppdrag".

Gris påskjuten i havre vi 22-tiden igår. Rasade ihop i skottet och i tron på ett dödsök så provade de med en unghund. En del blod men ingen gris. Låter som ett taggutskott i mina öron.

Jag har väl inte så stora förhoppningar själv men har lovat att försöka.

Återkommer framåt...

Publicerat
Har lovat att försöka med ett "helvetes uppdrag".

Gris påskjuten i havre vi 22-tiden igår. Rasade ihop i skottet och i tron på ett dödsök så provade de med en unghund. En del blod men ingen gris. Låter som ett taggutskott i mina öron.

Jag har väl inte så stora förhoppningar själv men har lovat att försöka.

Återkommer framåt...

Lycka till!

/ekebo

Publicerat

Jo, nog låter det som ett taggutskott.

Sånt är nog så jävligt även om man är på plats inom rimlig tid...

Du kanske ska låna ett av mina trådnamn... du vet vilket :D

Håller tummarna,

Knäck o bräck!

Publicerat
  • Författare

Jaha det gick väl ungefär som befarat. ^_^

8-10 grisar framme i havren. Skytten smyger in på 40m. Grisen rasar ihop. I tron att den är död så ringer han in en kompis för att få träning för hans unghund. Men när de hittar skottplatsen så är där ingen gris. Verkar som den sparkat sig runt ett tag och där är ljust blod. De spårar in i skogen och de sista bloddropparna hittar de efter ca 120m. De fortsätter genom en plantering och efter ytterligare 150m så släpper de och hundföraren är då säker på att han har rätt spår.. Hunden är iväg en stund men får inte kontakt.

Vi kommer dit efter ca 20 timmar. Visar på Lina på skottplatsen och hon tar spåret. Går lite osäkert över den öppna ytan men vi tar oss fram till sista blodspåret. Hon fortsätter på samma spår som de gått. Vi fortsätter 300m förbi där de släppte. Här visar Lina att de korsat ett brett dike. Vi ser spår efter flera djur, men inget som visar att den påskjutna är med. Men vi chansar och släpper eftersom vi inte kommer över diket.Hon går iväg ca 300m till en skogsväg sen ringar hon hela området mellan vägen och oss innan hon kommer tillbaka. Vi bestämmer oss då för att kolla upp runt sista bloddropparna. Lina söker av hela området runt omkring utan att hitta något och vi hittar inte heller fler spårtecken. Som en sista chansning så går vi tillbaka mot där vi släppte för att få Lina att söka av vår sida diket ned mot en vass. Vi hittar nattspår åt rätt håll och Lina går igenom vassen en bit framför oss. Fast sen söker hon vidare. När jag kommer ned till vassen så är det rejält blött och eftersom Lina inte är särskillt glad åt vatten så är det lite konstigt att hon gått ut där. När hon kommer tillbaka så försöker jag få ut henne där igen men då går hon inte ut. Fast efter en stund så går hon ut och igenom på eget bevåg utan att hitta något. Jag är rätt säker på att några av grisarna gått ut i vassen annars hade hon aldrig gått ut där. Men sen kommer regnet och vi inser att det bara är att ge upp.

Lite sammanfattning om mina tankar och gissningar. Antingen har den skadade följt i flockens spår eller har den vinklat strax efter sista blodet. Tycker det är lite konstigt att blodspåret slutar tvärt. Men Lina var lös och sökte runt i det området rätt länge utan att hitta något annat spår. Jag är övertygad om att det är en träff i ett taggutskott.

Vad lärde jag mig av detta?

Fick veta att Lina tar mycket äldre spår än jag trodde. Inne i skogen gick hon som på ett par timmar gammalt spår, märktes ingen större skillnad. Däremot blir det ju värre på öppna ytor.

Men man ser också hur viktigt det är att få gå på så snabbt som möjligt vid de här tillfällena. Hade de ringt på natten så hade chansen att klara ut det varit enormt mycket större..

Publicerat

Bra att ni försökte i alla fall! Lite svårt det där med orutinerade hundar man måste ju få köra med dom för att få rutin samtidigt som det måste till rutin för att klara många eftersök.

Extra eloge till dig att du tog dig tid att komma dit efter någon annan.