Publicerat Augusti 23, 201015 yr Jag har en gråhundstik som jag skjutit ett par grisar för, problemet är att hon har svårt att påbörja ståndskallen. Jag vet att hon är ganska hård i skallet och skäller inte om hon inte har ögonkontakt med viltet. Jag har fått uppfattningen att hon inte vill gå på grisar som ligger och trycker, har även funderingar om det kan vara noskvalster el. dyl. som gör att hon inte har hundra koll på var grisen ligger. De grisar jag skjutit har det varit stånd i upptaget som inte rört sig någonting. Har någon nåt tips på hur jag kommer tillrätta med problemet? Mvh Urban
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Utan någon större erfarenhet så svarar jag: Jaga!!! Tror nämligen att hon kommer igång med lite erfarenhet och självförtroende
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Författare Jag vet att man inte har jagat tillräckligt... Problemet har dock pågått under ett par år nu. Jag brukar gå in och sparka loss grisarna, men det resulterar ytterst sällan i något. I år är första gången jag testat astro, och det syntes väldigt tydligt när hon hade gris framför sig, när jag sparkade loss den drog det 800 m och exakt samma beteende i gen., tyvärr på grannmark denna gång.
Publicerat September 3, 201015 yr Författare Dåligt med svar på min fråga...Är det verkligen ingen som har denna erfarenhet utom jag? Är det någon som råkat ut för noskvalster och kan beskriva hur det påverkar...? Kan man behandla i förebyggande syfte..? Med vad....?
Publicerat September 3, 201015 yr Kan vara läge att prova tillsammans med en mer lättskallad hund (läs Wachtel) Det har jag provat med framgång på såväl gråhund som gråwachtlar. Hittar hon grisarna tror jag inte det är näsan det hänger på.
Publicerat September 3, 201015 yr Författare Kan vara läge att prova tillsammans med en mer lättskallad hund (läs Wachtel) Det har jag provat med framgång på såväl gråhund som gråwachtlar. Hittar hon grisarna tror jag inte det är näsan det hänger på. Tackar för svaret! Låter som en bra ide, provade i fjol med en gråvaktel, men då gläfste hon lite på en egen gris som sedan drog iväg. Ska nog försöka igen för att få igång henne. Har funderat på om det bara är osäkerhet, som gjort att hon inte börjar skälla, men tycker det är så konstigt då de grisar jag skjutit varit efter klockrena jobb som inte lämnat något att önska. MVH Urban
Publicerat September 3, 201015 yr Kompisens jämttik gör ungefär likadant när det är mörkt. Kan gå runt grisarna länge utan att skalla. Men hon skäller riktigt om hon har koll på grisen. I hennes fall tror jag det är en kombination av hög skalltröskel och brist på mod. Är det flera grisar så får hon inte koll på dom och då håller hon käften. Tror inte riktigt på att sätta fart på grisarna för det är ju tvärtemot vad hunden ska jobba för. Men jag hade nog provat att släppa med en rutinerad ställande hund.
Publicerat September 3, 201015 yr Författare Kompisens jämttik gör ungefär likadant när det är mörkt. Kan gå runt grisarna länge utan att skalla. Men hon skäller riktigt om hon har koll på grisen. I hennes fall tror jag det är en kombination av hög skalltröskel och brist på mod. Är det flera grisar så får hon inte koll på dom och då håller hon käften. Tror inte riktigt på att sätta fart på grisarna för det är ju tvärtemot vad hunden ska jobba för. Men jag hade nog provat att släppa med en rutinerad ställande hund. Får nog prova det...Anledningen att jag sparkade upp dom var att jag trodde hon skulle ha lättare att ställa dom om hon kommer i kapp dom. Din kompis jämte? Beter den sig bara så när det är mörkt? Spelar det någon roll om det är fler grisar eller en ensam, jag tycker det borde vara lätt att spika en ensam gris för hunden, har alldrig uppleft problemet med tidigare hundar
Publicerat September 3, 201015 yr Får nog prova det...Anledningen att jag sparkade upp dom var att jag trodde hon skulle ha lättare att ställa dom om hon kommer i kapp dom. Din kompis jämte? Beter den sig bara så när det är mörkt? Spelar det någon roll om det är fler grisar eller en ensam, jag tycker det borde vara lätt att spika en ensam gris för hunden, har alldrig uppleft problemet med tidigare hundar Vi har bara märkt av det på natten. Jag tror att hennes problem är när det är flera grisar eller dålig sikt. Ensam gris har hon skällt bra på.
Publicerat September 3, 201015 yr Författare Tror att sikten är det avgörande....Brukar ju inte vara så bra vid grisjak i unggranskog:) Tycker ändå att hon borde kunna spika grisen med hjälp av luktsinnet....Därav min fundering om noskvalster.