Publicerat Augusti 24, 201015 yr Något för mig mycket besynnerligt hända idag, jag sköt med norma jaktmatch 222r på en kanadagås, bra läge med stöd ~60-70m och ser hur några fjädrar flyger iväg. Sen blir det ju kalabalik som det blir när en flock lyfter men när allt lägger sig så finns ingen gås kvar. Mycket förvånad står jag där och kliar mig i huvudet och undrar vad som hänt. Med detta stöd så är min sämsta serie någonsin på banan betydlit bättre än en kanadagås på 70m, så jag tror inte att jag kan ha bommat. Skottet bör ha tagit lite framför mitten av gåsen, och i höjdled mitt i, så jag tycker nog att någont bör ha hänt. Men sen på vägen hem så drar jag mig till minnes att andra före mig ha klagat på att viss helmantlad amunition är för spetsisg för att jaga med och undrar om det kan tänkas vara så? Har någon annan råkat ut för detta? Flocken försvann ur synhåll inom 50m, över en skog, och hunden hittade inget, men hon är dålig på att söka med nosen och en skog är ju ganska stor.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr -Jag anser inte att JM i 222 Rem är bra medicin på gås, men det är min mening och behöver inte vara en sanning. Vad som är troligt dock är att du faktiskt har bommat just denna gås, om jag förstår rätt av din beskrivning av riktpunkt så siktade du så att du skulle ha träffat bröstbenet i någon mån i varje fall och detta från sidan, en gås flyger inte med ett krossat bröstben enligt mitt förmenande. Det är inte så att du har skjutit över? Ditt banmax borde ju om du är nollad på 100+ meter ligga någonstans 70 meter och det kan göra att man skjuter över. /Christian
Publicerat Augusti 24, 201015 yr jag har varit med om att en gås flög minst 100m efter en träff av en halvmantel i vad jag tror var 22 hornet. Så jag är ganska säker på att gåsen flög iväg med ett litet hål i bröstetoch ligger död inom 200m
Publicerat Augusti 24, 201015 yr -Jag anser inte att JM i 222 Rem är bra medicin på gås,men det är min mening och behöver inte vara en sanning. Vad som är troligt dock är att du faktiskt har bommat just denna gås, om jag förstår rätt av din beskrivning av riktpunkt så siktade du så att du skulle ha träffat bröstbenet i någon mån i varje fall och detta från sidan, en gås flyger inte med ett krossat bröstben enligt mitt förmenande. Det är inte så att du har skjutit över? Ditt banmax borde ju om du är nollad på 100+ meter ligga någonstans 70 meter och det kan göra att man skjuter över. /Christian Fast... även om man är inskjuten på 200 m så ska Jaktmatchen bara ge 44 mm överslag på 70 m... och det yrde ju fjäder. Om yr.no har rätt och det är 8 m/s idag, så är förresten vindavdriften nästan lika stor om du har rak sidvind (38 mm). 4cm högt och 4cm fel i sida ger ingen bom, men kan mycket väl göra att du missar bröstbenet. Jag har skjutit en hel del toppfågel med jaktmatch i .222 R; träffar man ben ger den enligt mitt förmenande för mycket köttförstöring på 70 m, medan man inte sällan kan få hämta fågel en bra bit bort om man inte träffar ben... Dock är det ju skillnad på att en toppfågel glidflyger iväg medan den dör, och att en gås lyckas lyfta.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Outdoors, ja du har rätt, körde en simulering i bal generatorn, invärdena skall inte generera en bom. Nåväl då var det en träff, men för framtiden är det trots allt kanske att rekommendera en lite blötare kula för gås, så att du i varje fall får med dig delar av den hem. /Christian
Publicerat Augusti 24, 201015 yr En 222 (som tidigare sagts) ligger gått och väl inom träffmarginalen på det avstånd du skjöt på om du skjutit in den rätt. Precis som också skrivits tidigare har jag fått hämta både tjäder och nån enstaka orre på långa avstånd från trädet, en del har till och emd flaxat ganska bra även om glidflygning är det vanliga. Däremot kan du ju faktiskt ha missat, sånt händer även den bäste. Jag har sett en skidskytt missa ett rådjur på 100 meter stående. E
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Men sen på vägen hem så drar jag mig till minnes att andra före mig ha klagat på att viss helmantlad amunition är för spetsisg för att jaga med och undrar om det kan tänkas vara så? Har någon annan råkat ut för detta? Min ringa erfarenhet, är att JM i 222Rem inte är så där jättebra på fågel, ( har bara skjutit toppfågel, ej gås), medans JM i 308W 0ch 8x57IS är alldeles ypperlig för ändamålet. De två sistnämda är förhållandevis trubbiga jämfört med 222:an.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr på det avståndet om kulan tog så borde helt klart fågeln gått att skilja från resten av flocken. jag tror att det låga avståndet spökar ändå.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Du kollade aldrig om det låg några fjädrar kvar och hur de såg ut? Det kan ge en bra fingervisning om vart på fågeln man träffat.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Författare Du kollade aldrig om det låg några fjädrar kvar och hur de såg ut? Det kan ge en bra fingervisning om vart på fågeln man träffat. Tack för alla svar, det blir bara mer och mer att fundera på =) Jo några få fjädrar fanns kvar ~10-15st, men jag såg inget blod. Missa kan man ju alltid göra, och om så var fallet så är ju ingen skada skädd, men om det faktist var en träff, och detta är ett resultat som kan upprepas så ger ju det att jag inte ska göra om samma sak igen. Och då jag ser att det hänt andra så ska jag leta en annan kula, 200m glidflygssträcka tycker jag är lite i överkant. Jag får ta och söka igenom 200m i riktningen dom tog i kväll, då kanske doften har spridit sig om det ligger en gås fallen där. Är det nån som skjuter fågel med blystpets med bra resultat i denna lilla kaliber?
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Tack för alla svar, det blir bara mer och mer att fundera på =)Jo några få fjädrar fanns kvar ~10-15st, men jag såg inget blod. Missa kan man ju alltid göra, och om så var fallet så är ju ingen skada skädd, men om det faktist var en träff, och detta är ett resultat som kan upprepas så ger ju det att jag inte ska göra om samma sak igen. Och då jag ser att det hänt andra så ska jag leta en annan kula, 200m glidflygssträcka tycker jag är lite i överkant. Jag får ta och söka igenom 200m i riktningen dom tog i kväll, då kanske doften har spridit sig om det ligger en gås fallen där. Är det nån som skjuter fågel med blystpets med bra resultat i denna lilla kaliber? ska du äta fågeln glöm blyspets. en av dom största anledningarna att jag övergav 222 r till fågel var för att fåglarna blev för trasiga och jag använde till största den normas fmj så jag vet inte vad jag ska tro. har du inte skjutit fler fågel än denna tycker jag att du ska utöka underlaget till kulans omdömme.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Tack för alla svar, det blir bara mer och mer att fundera på =)Jo några få fjädrar fanns kvar ~10-15st, men jag såg inget blod. Missa kan man ju alltid göra, och om så var fallet så är ju ingen skada skädd, men om det faktist var en träff, och detta är ett resultat som kan upprepas så ger ju det att jag inte ska göra om samma sak igen. Och då jag ser att det hänt andra så ska jag leta en annan kula, 200m glidflygssträcka tycker jag är lite i överkant. Jag får ta och söka igenom 200m i riktningen dom tog i kväll, då kanske doften har spridit sig om det ligger en gås fallen där. Är det nån som skjuter fågel med blystpets med bra resultat i denna lilla kaliber? jag plockade en för nån vecka sen med oryx träffen satt några mm från vingfästet och resultatet var väl inget att skriva hem om räddade bara bröstbitarna
Publicerat Augusti 24, 201015 yr jag plockade en för nån vecka sen med oryx träffen satt några mm från vingfästet och resultatet var väl inget att skriva hem om räddade bara bröstbitarna Intressant, satt just och funderade på hur Oryxen skulle bete sig i en fågelkropp.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr ska du äta fågeln glöm blyspets.en av dom största anledningarna att jag övergav 222 r till fågel var för att fåglarna blev för trasiga och jag använde till största den normas fmj så jag vet inte vad jag ska tro. har du inte skjutit fler fågel än denna tycker jag att du ska utöka underlaget till kulans omdömme. Håller inte med. Under många år jagade jag flitigt med flera bössor i 222,har skjutit många kanadagäss med Lapuas 3,6g blyspets vilken dödar väldigt bra och är mycket snäll mot köttet. Sätter man skottet i anslutning till vingknogen dvs i "hålrummet" mellan bröstköttet och ryggraden där lungorna sitter så tar sig ingen gås från skottplatsen,utgångshål som en femkrona. Provade även att skjuta med helmantel men den dödade som sagt mycket dåligt med flera eftersök. Har även skjutit gäss med normas 4 grammare och även där med mycket bra effekt. /Mike
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Håller inte med.Under många år jagade jag flitigt med flera bössor i 222,har skjutit många kanadagäss med Lapuas 3,6g blyspets vilken dödar väldigt bra och är mycket snäll mot köttet. Sätter man skottet i anslutning till vingknogen dvs i "hålrummet" mellan bröstköttet och ryggraden där lungorna sitter så tar sig ingen gås från skottplatsen,utgångshål som en femkrona. Provade även att skjuta med helmantel men den dödade som sagt mycket dåligt med flera eftersök. Har även skjutit gäss med normas 4 grammare och även där med mycket bra effekt. /Mike ja så där kan det vara ibland, en förklaring kan vara mycket olika avstånd. under 100 m har jag sällan sett dålig effekt med normas fmj samt snäll effekt med blyspets. på långa håll har jag fått sämre effekt med fmj men träffar man exakt där man vill så spelar kulvalet nog mindre roll. körde ett tag med riktigt blöta kulor och siktade på att blåsa bort bakpartiet så att bröst bitarna skulle klara sig. denna metod passade bäst när det var mycket fågel som skulle ner så man slapp söka vingade fåglar.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Författare körde ett tag med riktigt blöta kulor och siktade på att blåsa bort bakpartiet så att bröst bitarna skulle klara sig.denna metod passade bäst när det var mycket fågel som skulle ner så man slapp söka vingade fåglar. Hur gick detta? Om det är en bra metod så är det ju perfekt att prova.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Hur gick detta? Om det är en bra metod så är det ju perfekt att prova. lite grisigt blev det och träffade man inte där man skulle så blev det ju som det blev, jag tyckte att det var svårt att sätta kulan rätt på långa avstånd när det blåste vilket det ofta gjorde på platserna . numera orkar jag inte ta rätt på köttet då jag troligast ätigt för mycket av det förrut och inte har aptit på det längre, kör med 9 grams scenar i 6,5 och dom blir kvar på plats men det blir trasigt osv.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr I tidernas begynnelse (runt 93 tror jag) körde jag med en hålspetskula till 6.5:an på toppjakten, minns inte namnet på dem. De gav bra effekt med lite köttförstöring. De han helt enkelt inte svampa ur sig i den lilla orrkroppen. Edit, Lapua scenar var det naturligtvis
Publicerat Augusti 24, 201015 yr jag har skjutit många gäs med min 243a med sako 90 fmj .å dom flesta har flygit alt mellan 100- 250 m från skott platsen. dom är ganska hårs skjutna . skulle tro att den ligger inom 200 m som du sa..
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Något för mig mycket besynnerligt hända idag, jag sköt med norma jaktmatch 222r på en kanadagås, bra läge med stöd ~60-70m och ser hur några fjädrar flyger iväg. Sen blir det ju kalabalik som det blir när en flock lyfter men när allt lägger sig så finns ingen gås kvar. Mycket förvånad står jag där och kliar mig i huvudet och undrar vad som hänt. Med detta stöd så är min sämsta serie någonsin på banan betydlit bättre än en kanadagås på 70m, så jag tror inte att jag kan ha bommat. Skottet bör ha tagit lite framför mitten av gåsen, och i höjdled mitt i, så jag tycker nog att någont bör ha hänt. Men sen på vägen hem så drar jag mig till minnes att andra före mig ha klagat på att viss helmantlad amunition är för spetsisg för att jaga med och undrar om det kan tänkas vara så? Har någon annan råkat ut för detta? Flocken försvann ur synhåll inom 50m, över en skog, och hunden hittade inget, men hon är dålig på att söka med nosen och en skog är ju ganska stor. Hej! Hade tänkt äta gåsen? annars skulle jag rekommendera expanderande ammunition iställe. Gåsen är relativt hårdskjuten så oryx tror jag skulle va perfekt och behöver inte förstöra allt för mycket om du vill ta reda på gåsen. Själv har jag skjutigt med sako arrowhead (nosler ballistic tip kula) och dom gässen lyfter inte en cm efter träff. Sen pehöver inte träffen va exakt så perfekt som med helmantel. Träffar du gåsen någonstans i kroppen med arrowhead på 70 meter så lovar jag att den inte lyfter. Mvh S