Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnpasset eller ej

Featured Replies

Publicerat

Det har varit en del diskussioner i min närhet om vad som gäller för att jaga björn.

Vissa säger att man måste ha gjort Björnpasset, andra säger att det inte behövs.

Vad gäller?

Publicerat

Jag kompletterar frågan lite.

Jag sitter med i styrelsen för ett VVO. Vi beslutade på årsmötet om björnjakten.

En del av beslutet var att samtliga deltagare vid björnjakten skall ha skjutit björnpasset.

Frågan är om vi har rätt att ställa dylika krav?

Jag känner inte direkt något dåligt samvete om jag gjort fel. Men det kan ju vara bra att veta...

Samtliga deltagare denna veckan har skjutit. Men finns det björn kvar på tilldelningen när älgjakten börjar i September kan det ju bli lite diskussion!

MVH // Henrik

Publicerat

Om ni läser beslutet från länsstyrelsen så anges det där att det är en rekommendation att skjuta björnpasset. Inget formellt krav. En viss markägare kan dock ställa krav i samband med upplåtelsen i själva avtalet, vilket många skogsbolag gör. Ett jaktlag som ideell förening kan också ställa krav på sina medlemmar. Ett VVO får sannolikt inte formellt ställa krav som sådant, men i dessa frågor som lsannolikt igger utanför lagen om vvo, får man ställa krav som ideell förening. Mao är detta oklart rent juridiskt, men helt korrekt rent jaktetiskt. Om inte beslutet överklagas och ändras gäller det dock.

Publicerat
Om ni läser beslutet från länsstyrelsen så anges det där att det är en rekommendation att skjuta björnpasset. Inget formellt krav. En viss markägare kan dock ställa krav i samband med upplåtelsen i själva avtalet, vilket många skogsbolag gör. Ett jaktlag som ideell förening kan också ställa krav på sina medlemmar. Ett VVO får sannolikt inte formellt ställa krav som sådant, men i dessa frågor som lsannolikt igger utanför lagen om vvo, får man ställa krav som ideell förening. Mao är detta oklart rent juridiskt, men helt korrekt rent jaktetiskt. Om inte beslutet överklagas och ändras gäller det dock.

Hej

Jag jagar på mark som både tillhör privata ägare och bolagsskog men vad vi fick om björnpasset var inget krav men att dom tyckte det var bra om vi hade det... Och som yngre komma in i ett jaktlag med äldre gubbar som endast tar fram bössan till jakten är inte lätt försöka få med dem på skjutbanan och skjuta :S Jag ville vi skulle ha krav på oss själva och både skjuta björnpass samt älgbanan och dessa medaljer eller vad det heter och vart rejält nedröstad av dessa äldre och inget krav skulle vi ha innan det fanns en lag på det men jag känner som att man vill ju veta att alla kan skjuta och bra för slippa eftersök och även för säkerheten... Vet dessutom att det finns dom som skjuter väldigt dåligt :S Själv är man inte heller den bästa på skjuta men tränar och är gärna på skjutbanan varannan vecka 2 dagar i veckan från det dom öppnar på våren tills alldeles innan jakten...

Skulle gärna se att det blev mer krav på skyttet och björnpasset är riktigt bra och man får ju öva :)

Publicerat

Personligen anser jag att detta är framtiden för att försvara jakten som vi vill bedriva den. Provet är lätt, men väldigt nyttigt. Jag är så krass att dom som inte klarar detta skall heller inte få lossa skott mot björn. Anser det vara ett tvång som är i högsta grad rimligt om det på sikt genererade obligatorium.

Publicerat
Personligen anser jag att detta är framtiden för att försvara jakten som vi vill bedriva den. Provet är lätt, men väldigt nyttigt. Jag är så krass att dom som inte klarar detta skall heller inte få lossa skott mot björn. Anser det vara ett tvång som är i högsta grad rimligt om det på sikt genererade obligatorium.

I danmark är det väl årlig uppskjutning för att ens få behålla sin jägarexamen. Ingen dum idé.

Publicerat

Tackar för bra svar Ola!

"Mao är detta oklart rent juridiskt, men helt korrekt rent jaktetiskt. Om inte beslutet överklagas och ändras gäller det dock."

Kommer med detta i ryggen stå på mig även framöver i den här frågan. Samt påpeka att det skulle vara betydligt mer jobb för den som vill överklaga att göra så än att ge sig iväg och skjuta björnpasset!

// Henrik

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.