Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nightforce

Featured Replies

Publicerat

Vad har ni för erfarenheter av dessa sikten? Fakta kan man ju läsa på nätet själv, tänkte mest på er uppfattning och praktisk erfarenhet.

Publicerat

hela riktmedlet belyst, gör mer skada än nytta är min åsikt, det bländar helt enkelt

• 3 weeks later...
Publicerat

Har hittat ett 3,5-15x 56. Vilket pris är rimligt?

Publicerat
Har hittat ett 3,5-15x 56. Vilket pris är rimligt?

Beggat ca 5000:-  Har sett några för 6000:- och lite prutmån brukar det ju finnas...

Publicerat

Har handlat nu 8)  Oj oj så kul!

• 3 months later...
Publicerat

Hur funkar siktet eller du har inte testat än??

Publicerat

Jag tror han blivit bländad och kan inte läsa längre ;)

Publicerat

är väl risk för det :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag tror han blivit bländad och kan inte läsa längre ;)

han hittar inte ens in på jaktsidan.se så något konstig är det nog ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu är jag tebaks! Har varit bortrest två månader.

Jo, siktet verkar finfint än så länge. Har hunnit med lite fågel, räv och bäverjakt. Sköt en räv på vak och det var trevligt att tända korset, och vilken skärpa och ljus.

Förstår dig Mats när du pratar om bländning, blir det för mörkt blir man nog bländad, men å andra sidan jagar jag nog inte om det är så mörkt. Sista minuterna på bäverpasset känns det som inga problem, och i rävgluggen sitter jag inte om det är så mörkt att man knappt ser åteln.

Stora nackdelen som det känns nu är väl vikten, men får prova i höst och se hur det känns.

Mycket bra med ett fint icke medförstorande riktmedel, kan sikta i kanten av en klisterlapp på tavlan ;)

Publicerat

jaja skyll på att du varit bortrest, bländad och inte fått tillbaka synen på 2 månader det e allvarligt det :D :D :D

det verkar ju som ett trevligt sikte på det som du skriver i alla fall..men håller mig till en belyst punkt alt ett litet belyst kors när det gäller vakjakt nattetid...hoppas det fungerar bra i framtiden med...

Publicerat

Jag fick i alla fall tillbaka den, inte dåligt... 8) ;)

Publicerat

nää det är det inte, glöm inte solglassögonen nästa gång du ska vaka räv :D :D :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Har monterat ett otal NightForce NXS - om man är ute efter ett slagtåligt kikarsikte så är detta siktet med stort S. NightForces representant på SHOTShow hade som gimmick att han slog kikarsiktet så hårt han kunde i bordet - han kunde inte få Leupolds rep att göra detsamma med sina Mk4. ;)

Publicerat

har han skaffat nytt bord då??

för med den vikten är det väl som att slå med storsläggan ;D ;D ;D ;

Publicerat
har han skaffat nytt bord då??

för med den vikten är det väl som att slå med storsläggan ;D ;D ;D ;

Rediga doningar överlag.
Publicerat

kollade på 2 jaktfilmer från austalien "hunting down under part 1" & "hunting down under part 2" där använde dom nightforce och dom verkade fungera fint fint, lite annorlunda filmer med mycket skjutande..

• 2 months later...
Publicerat

Tja ny här och måste prova och lägga in något....Har för en månad sedan köpt en NF NXS 5,5-22x56, Har provat den 2 nätter på gris och skjutit en dåvhjort på pyrsh. Sköt inte någon gris men en grävling mitt i natten. Har inga som helst problem med att hela riktmedlet är belyst när man kan justera ner lyset så att det knappt glöder. Jag har riktmedel NP1.

• 1 month later...
Publicerat

Nightforcen är bra. Den slår min Zeiss V i klar bild om kvällen. Nackdelen är bazookan på bössan samt vikten/priset.

Publicerat

Jag anser inte att det är i närheten av Zeiss.

Nu har jag inget NXS utan den äldre varianten och NXS är betydligt trevligare, både mekaniskt och utförande.

Men vill man ha ljus, så har jag inte sett något som kan jämföras sig med zeiss -72:an.

MVH Håkan

Publicerat

Jämför två 56:or. Jag har själv haft båda jämte varandra på vak och det är tyvärr bara att konstatera att bilden var ljusare och bättre i den andra. Inte så att det inte skulle gå att skjuta med båda. Men bilden var btydligt ljusare i jänkare (japanen) på samma förstoring.

Nu ska tilläggas att min Z V är bland de första som kom med bel.. Och de har nog ha förbättras sen dess får jag hoppas.

Till min förvåning så kunde man skjuta lika bra i S&B 1-6x42 bel.  L3. Som 56:orna.

Publicerat

Jag anser att min Diavari Z 3-12*56 utan belysning är klart att föredra framför Nightforcen..........

Men..

Optik och färgseende är väldigt subjektivt, det som är bäst till dig är inte tvunget bäst till mig.

MVH Håkan