Publicerat Februari 17, 200521 yr Vad har ni för erfarenheter av dessa sikten? Fakta kan man ju läsa på nätet själv, tänkte mest på er uppfattning och praktisk erfarenhet.
Publicerat Februari 18, 200521 yr hela riktmedlet belyst, gör mer skada än nytta är min åsikt, det bländar helt enkelt
Publicerat Mars 9, 200521 yr Har hittat ett 3,5-15x 56. Vilket pris är rimligt? Beggat ca 5000:- Har sett några för 6000:- och lite prutmån brukar det ju finnas...
Publicerat Juni 25, 200521 yr Hur funkar siktet eller du har inte testat än?? Jag tror han blivit bländad och kan inte läsa längre
Publicerat Juli 5, 200521 yr Hur funkar siktet eller du har inte testat än?? Jag tror han blivit bländad och kan inte läsa längre han hittar inte ens in på jaktsidan.se så något konstig är det nog
Publicerat Juli 15, 200521 yr Nu är jag tebaks! Har varit bortrest två månader. Jo, siktet verkar finfint än så länge. Har hunnit med lite fågel, räv och bäverjakt. Sköt en räv på vak och det var trevligt att tända korset, och vilken skärpa och ljus. Förstår dig Mats när du pratar om bländning, blir det för mörkt blir man nog bländad, men å andra sidan jagar jag nog inte om det är så mörkt. Sista minuterna på bäverpasset känns det som inga problem, och i rävgluggen sitter jag inte om det är så mörkt att man knappt ser åteln. Stora nackdelen som det känns nu är väl vikten, men får prova i höst och se hur det känns. Mycket bra med ett fint icke medförstorande riktmedel, kan sikta i kanten av en klisterlapp på tavlan
Publicerat Juli 15, 200521 yr jaja skyll på att du varit bortrest, bländad och inte fått tillbaka synen på 2 månader det e allvarligt det :D det verkar ju som ett trevligt sikte på det som du skriver i alla fall..men håller mig till en belyst punkt alt ett litet belyst kors när det gäller vakjakt nattetid...hoppas det fungerar bra i framtiden med...
Publicerat Juli 15, 200521 yr nää det är det inte, glöm inte solglassögonen nästa gång du ska vaka räv :D
Publicerat Juli 24, 200521 yr Har monterat ett otal NightForce NXS - om man är ute efter ett slagtåligt kikarsikte så är detta siktet med stort S. NightForces representant på SHOTShow hade som gimmick att han slog kikarsiktet så hårt han kunde i bordet - han kunde inte få Leupolds rep att göra detsamma med sina Mk4.
Publicerat Juli 28, 200521 yr har han skaffat nytt bord då?? för med den vikten är det väl som att slå med storsläggan ;D ;D ;D ;
Publicerat Juli 29, 200521 yr har han skaffat nytt bord då??för med den vikten är det väl som att slå med storsläggan ;D ;D ;D ; Rediga doningar överlag.
Publicerat Augusti 6, 200521 yr kollade på 2 jaktfilmer från austalien "hunting down under part 1" & "hunting down under part 2" där använde dom nightforce och dom verkade fungera fint fint, lite annorlunda filmer med mycket skjutande..
Publicerat Oktober 24, 200520 yr Tja ny här och måste prova och lägga in något....Har för en månad sedan köpt en NF NXS 5,5-22x56, Har provat den 2 nätter på gris och skjutit en dåvhjort på pyrsh. Sköt inte någon gris men en grävling mitt i natten. Har inga som helst problem med att hela riktmedlet är belyst när man kan justera ner lyset så att det knappt glöder. Jag har riktmedel NP1.
Publicerat November 27, 200520 yr Nightforcen är bra. Den slår min Zeiss V i klar bild om kvällen. Nackdelen är bazookan på bössan samt vikten/priset.
Publicerat November 27, 200520 yr Jag anser inte att det är i närheten av Zeiss. Nu har jag inget NXS utan den äldre varianten och NXS är betydligt trevligare, både mekaniskt och utförande. Men vill man ha ljus, så har jag inte sett något som kan jämföras sig med zeiss -72:an. MVH Håkan
Publicerat November 27, 200520 yr Jämför två 56:or. Jag har själv haft båda jämte varandra på vak och det är tyvärr bara att konstatera att bilden var ljusare och bättre i den andra. Inte så att det inte skulle gå att skjuta med båda. Men bilden var btydligt ljusare i jänkare (japanen) på samma förstoring. Nu ska tilläggas att min Z V är bland de första som kom med bel.. Och de har nog ha förbättras sen dess får jag hoppas. Till min förvåning så kunde man skjuta lika bra i S&B 1-6x42 bel. L3. Som 56:orna.
Publicerat November 27, 200520 yr Jag anser att min Diavari Z 3-12*56 utan belysning är klart att föredra framför Nightforcen.......... Men.. Optik och färgseende är väldigt subjektivt, det som är bäst till dig är inte tvunget bäst till mig. MVH Håkan