Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med kikarsikte kontra blaser r93

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har fått ett jävla problem. Jag skaffade ett meopta R1 3-12x56 belyst

som jag monterade på min r93:a, 9 3x62 (köpt av PNjakt)

Jag är sjukt nöjd med blasern men alltså jag är 196cm lång och rätt rejäl i kroppen.

Och det har nu inträffat ca 4ggr att jag fått kikarn i pannan vilket är jävligt frustrerande.

Jag ligger riktigt nära tuben när jag skjuter för att få det att funka, kikarn är monterad så långt fram det går på blaser montaget. Min fråga är då, vad finns det för alternativ ??

Meopta har 75mm i ögonavstånd medans typ leupold ligger på ca 110mm

Det måste ju påverka rätt mkt att få fram kikarn så pass mycket. Eller ??

Är väldigt tacksam för hjälp

Rävafidde

Publicerat
Hej

Jag är sjukt nöjd med blasern men alltså jag är 196cm lång och rätt rejäl i kroppen.

Och det har nu inträffat ca 4ggr att jag fått kikarn i pannan vilket är jävligt frustrerande.

Jag ligger riktigt nära tuben när jag skjuter för att få det att funka, kikarn är monterad så långt fram det går på blaser montaget. Min fråga är då, vad finns det för alternativ ??

Rävafidde

kan jag få fråga om det hjälper dig med höjd kolvkam så du får upp hakan lite och då kommer pannan i mer upprätt läge kanske?

Publicerat

Bak kappan går att förlänga, den är lite väl kort original, finns förlängningar, kör själv med leupold då jag har gloröret på och det funkar fint!

Publicerat
  • Författare

Jag har en kolvkamshöjare inbyggd i kolven men det hjälper tyvärr inte.

Jag har funderat på att förlänga kolven, det sitter den största bakkappan på

Men det känns som att jag bara måste byta sikte, Kanske skulle gå ner till 50 istället för 56 i diam

Då får jag ju en kortare kropp men jag vet inte !!

Om ni har tips på kikare så uppskattar jag det

Publicerat

Har en leupold du kan få prova om du bor i närheten av sthlm-uppsala

Publicerat
  • Författare
Har en leupold du kan få prova om du bor i närheten av sthlm-uppsala

Verkligen snällt men jag bor i småland söder om värnamo. Lite långt, vad har du vxIII

Publicerat

Jag hade en Meopta på min blaser, ett KORT tag. Efter medlemskap i Halmåneklubben, tog ca 10 skott så satt den där, så sålde jag bort den...

Med en Leupold på så kommer det nog inte vara något bekymmer, själv har jag Trijicon nu å är jättenöjd, inte ett "sniffs" trots konstiga skjutställningar.

Publicerat

Kan man inte söka lösning i andra ändan och använda ljuddämpare/rekylbroms? Om du ligger med ögat 7cm från okularet och skyttet käns rätt i övrigt kan det ju vara onödigt att ändra skjutställning.

Publicerat

Byt kikare! Köp en Docter eller Trijicon istället det är ungefär samma peng...

/Håkan H

Publicerat
Verkligen snällt men jag bor i småland söder om värnamo. Lite långt, vad har du vxIII

Är ju inte så ofta i Värnamo, jag har en euro 3-9x40, vxIII är snäppet bättre och ett bra val! en trijicon 2,5-10x56 skulle jag prova om du vakar mycket.

• 3 weeks later...
Publicerat
Hej

Rävafidde

Jag har själv beställt en blaser R93 fast i 308w med utprovad Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 med skymningsbelys. då jag bedriver mycket smyg och vakjakt, samt har terräng som medför fin smyg och lockjakt. Detta är en kikare jag starkt rekommenderar. Denna kikare har 80mm ögonavstånd, jag är dock stolta 175 cm lång och har inga problem med detta. Det jag kan bekräfta för att styrka din tes i att byta kikare är att jag och min far (2 m långt as till gubbe :wub:) har jagat en hel del med Sauers 303 i 300wm med en Meopta 3-12x50 och fått kikaren i nyllet säkert hälften av alla snabba skott, och då skall sägas att 303an har en ovanligt lång kolv och jag inte är speciellt lång i rocken MEN det är min far och han har upplevt samma sak. Mitt tips till dig är att prova ovan nämnd kikare samt att kanske se över din skjutställning, skjuter du bak axelpartiet mycket i anläggning eller har du mer en "militärisk" instinktiv anläggning då kolven hamnar mer in mot bröstet ? Mottot brukar vara : Känns det säkert skjuts det säkert.

Vet inte om det hjläpt så mycket, men det är mina erfarenheter av blåklockor orsakade av kikare ! Lycka till !