Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om isjonsson vill ha?

Featured Replies

Publicerat

:):) Här är kniven jag gjorde till isjonsson nu nästan klar. Lite mer polering bara så är det bara attt gå lös på en slida sen. Vi får se om han vill ha den annars får jag göra en ny :) Inget mer med det. Skaftet gjorde jag av mässing, pockenholt, läder, rötad björk. Måste säga att läder ger en skön grepp i handen. Bladet gjorde jag av kolstål ca 57 hrc 9 cm långt. En händig kniv till allt. Jajja... jag skriver inte mer utan vi får se vad det blir :angry:

mvh Kimmo Lilja

ett-40.jpg

tv-40.jpg

tre-33.jpg

• Svar 131
  • Visningar 22,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ännu en supersnygg kniv :angry:

/Eas

Publicerat
:angry: me like
Publicerat

Oj... gehit :angry:

Publicerat

Riktigt snygg som vanligt :angry:

Publicerat

Riktigt snygg!

Är det inte svårt att göra knivar??

Publicerat

Snyggt hantverk som vanligt kimmo :D

mvh

Publicerat

:huh::D:P I like the knife Kimmo! B):wub::wub: Givetvis vill jag ha den! :wub: Kanonfin som alla dina andra knivar. :wub:

Till er andra som inte vet vad detta gäller, så är det en ren bytesaffär mellan torkat kött och den här kniven med en slida! :wub: Det har kostat mig en hel del kött och resten får han till våren när det nya köttet har torkat färdigt. :)

Publicerat
  • Författare

Tackar.

Joo, det tar lite tid när man gör knivar. Första kniven jag gjorde för många år sedan täljde jag fram skaftet med en kniv o sandpapprade resten tills jag var nöjd. Höll på med det en vecka eller så. Sen var det min gamla far som lärde mig hur man gör knivar på hans sätt. Fick grunderna genom honom och på den vägen är det. Han är en gammal finne som hade sin syn på hur knivar skulle se ut på gott o ont. Jag gjorde sen min egen stil av det. Man kan säga att knivarna jag gör idag är en blandning av finskt o svenskt fast på mitt eget vis :huh: Ville inte fastna i ett fack om man säger så. Annars har jag inte gått någon kurs utan lärt mig av mina misstag och av råd jag har fått av de berömda knivmakare vi har här i scandinavien. Under resans gång har lärt känna många av topparna inom knivmakeriet här i svandinavien och jag måste säga att alla av dem är riktigt trevliga människor som gärna delar ut av sina kunskaper. Är övertygad att de flesta skulle kunna göra en fin kniv med lite erfarenhet, och det får man genom att göra kniv efter kniv och tycka att det är roligt. Tycker man inte att det är roligt ska man inte hålla på med det och det märker man snart. Trots allt så är knivmakeriet ett riktigt gammalt hantverk vi har här i scandinavien så det vore kul om fler provade det. Ett kultur arv om ni frågar mig så på och prova det :D Jag lovar att hjälper till med det jag kan så får ni själva utveckla det och det vet jag att ni kan. Har följt wizards tråd ett tag nu och tycker att han har kommit framåt riktigt bra. Mina första knivar kunde man nog inte rensa en brax med ens en gång B) Kontentan av vad jag försöker säga är att ge knivmakeriet en tanke, ni kanske tycker om det och skapar något vackert :P

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Varsågod kompis! :P Jag har aldrig haft ett sådant hantverkarsinne i mitt huvud och mina händer. :huh: Jag är avundsjuk på personer som besitter dessa konster. :D Farsan jobbade som designer på Husqvarna AB medan han var i liv och kunde hantera penna efter konstens alla regler och morfar var konstnär och skulptör och vad har jag fått av detta. Inte något. B)

Publicerat
  • Författare

Tjena isjonsson. Kul att den duger o köttet du torkar är kanon fint. Ser fram emot mer senare för den första lasten är slut för länge sedan. :huh:

Du har säkert anlagena om du bara ger dig på att prova. :D

mvh Kimmo

Publicerat
Tjena isjonsson. Kul att den duger o köttet du torkar är kanon fint. Ser fram emot mer senare för den första lasten är slut för länge sedan. :D

Du har säkert anlagena om du bara ger dig på att prova. :P

mvh Kimmo

Ja, den ser kanon ut på bilderna och det kommer den säkert att göra när jag får hem den också och sedan är rakknivsvass så att man kan raka med sig den på morgonen. B):huh: Ja, det förstår jag mycket väl att du gör!

Jag har provat med lite finsnickerier och dyligt men icke att det vill sig för mig. :wub:

Publicerat
  • Författare
:PB) Du ska få den så vass att håret lätt försvinner från både haka och armarna :huh::D Fast raka dig inte på de känsligare områdena, då kan man lätt råka på en olycka. Vad säger man till frugan då utan att det blir missförstånd. Hah hah......
Publicerat
B):wub: Du ska få den så vass att håret lätt försvinner från både haka och armarna :D:P Fast raka dig inte på de känsligare områdena, då kan man lätt råka på en olycka. Vad säger man till frugan då utan att det blir missförstånd. Hah hah......

Tack! Inte ska jag använda den där nere iaf! :huh: Det skulle bli väldigt svårt att förklara sig för frun vad man har gjort egentligen. :wub:

Publicerat
:PB) Du ska få den så vass att håret lätt försvinner från både haka och armarna :huh::D Fast raka dig inte på de känsligare områdena, då kan man lätt råka på en olycka. Vad säger man till frugan då utan att det blir missförstånd. Hah hah......

Haha :wub: humor ^^

Publicerat
  • Författare
Tack! Inte ska jag använda den där nere iaf! :huh: Det skulle bli väldigt svårt att förklara sig för frun vad man har gjort egentligen. :P

Hah hah... Så sant så sant. Jag vet vad min fruga skulle göra. Skulle inte räcka med olyckan där nere :D

Publicerat
Hah hah... Så sant så sant. Jag vet vad min fruga skulle göra. Skulle inte räcka med olyckan där nere :)

:):huh:-_-

Publicerat

Grattis Kimmo till en otroligt vacker kniv, och grattis Isjonsson till en otroligt vacker kniv! :)

Hoppas köttet kommer att smaka!

Publicerat

Ruggigt fin kniv!!

Förresten kimmo, jag hittade ett par kilo nötfärs i frysen igår, har väll legat sen 2007, vill du byta mot en kniv? ^_^

jaaa jag är avis som bara satan på isjonsson som får en så jäkla vacker kniv!

Publicerat

Tack vänner! :lol: Jag är nöjd med utformningen så som den ser ut på fotona. ;) Den har då inte varit gratis i köttväg ska ni veta folks. ^_^ Vi kom snabbt överens om vad som var en skälig mängd torkat kött i byte mot en kniv m slida. :D

Publicerat

Underbar kniv, den måste väl vara värd en hel lufttorkad älg?

Hur gör du köttet föresten?

Publicerat
Underbar kniv, den måste väl vara värd en hel lufttorkad älg?

Hur gör du köttet föresten?

Inte riktigt, men nästan! ;)^_^:lol:

Se länk och läs noga så blir det bra! :D

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=3202

:D

Publicerat
  • Författare

Tackar för kommentarerna.

Jag kan lova er pöjkar att isjonssons torkade kött är riktigt fint.. Skulle jag köpa det här köttet här i östergötland skulle jag få ge säkert en 500- 600 kronor kilot o då vet jag inte vilket kvalitet det skulle vara.

Mina föräldrar som är från riktigt norra finland vi kallar lapland lärde mig sen jag var liten att älska det här köttet. Visst det var nästan bara ren kött men smaken på torkad ren eller älg kött är nästan lika. Nu har inte jag haft chansen att åka o hälsa på där på några år pga jobb osv så det har inte blivit något torkat kött alls som jag älskar.

Därför fick jag iden att vad faan,, jag kör en trevare o kollar om det finns någon på forumet som har tillgång till det. Mycket riktigt så fick jag kontakt med isjonsson som dessutom gjorde det själv. Tänkte att det här kan ju bara bli rätt eftersom han själv gör det o allt. Då vet man vad man får <_< Vi kom överens om en mängd o jag fick den första ransonen nån månad sen. Satte mig i fotöljen på kvällen med en pilsner och öppnade paketet. Smakade och tyckte att det var så gott att det förvann ett par bitar direkt. Sen var det kört. 1 vecka senare var allt slut. Typiskt mig men det var det värt.

Rätt kul att man här på forumet kan göra lite såna här bytesaffärer. :)

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Jag tycker det är lite jobbigt med såna här trådar så här års!

Just nu är det ju knappast läge att hänga köttet ute. Får se om man kan hålla sig eller om man bygger en sån där kupe värmar låda...

// Henrik

Publicerat
Tackar för kommentarerna.

Jag kan lova er pöjkar att isjonssons torkade kött är riktigt fint.. Skulle jag köpa det här köttet här i östergötland skulle jag få ge säkert en 500- 600 kronor kilot o då vet jag inte vilket kvalitet det skulle vara.

Mina föräldrar som är från riktigt norra finland vi kallar lapland lärde mig sen jag var liten att älska det här köttet. Visst det var nästan bara ren kött men smaken på torkad ren eller älg kött är nästan lika. Nu har inte jag haft chansen att åka o hälsa på där på några år pga jobb osv så det har inte blivit något torkat kött alls som jag älskar.

Därför fick jag iden att vad faan,, jag kör en trevare o kollar om det finns någon på forumet som har tillgång till det. Mycket riktigt så fick jag kontakt med isjonsson som dessutom gjorde det själv. Tänkte att det här kan ju bara bli rätt eftersom han själv gör det o allt. Då vet man vad man får :) Vi kom överens om en mängd o jag fick den första ransonen nån månad sen. Satte mig i fotöljen på kvällen med en pilsner och öppnade paketet. Smakade och tyckte att det var så gott att det förvann ett par bitar direkt. Sen var det kört. 1 vecka senare var allt slut. Typiskt mig men det var det värt.

Rätt kul att man här på forumet kan göra lite såna här bytesaffärer. ;)

mvh Kimmo Lilja

Tack Kimmo för det betyget på köttet! ;) Det var ett nöje att få göra en sådan bytesaffär med dig. :) Det är svårt att sluta att äta köttet när man väl har börjat äta av det. <_<;)