Publicerat Augusti 25, 201015 yr Hej! Jag letar efter en 22:a (el 22 mag) i halvautomat med bra eller iaf hyffsad precision. Har kollat in några märken, ruger 10/22, marlin 60 och remington 597. Är det någon som har erfarenhet av dom här olika gevären? Skulle behöva lite tips. Vad jag förstår, efter ha läst på lite, så är rugern och marlin ungefär lika bra. Dock så behöver man oftast bygga på rugern lite vilket gör den till ett dyrt alternativ. Men det jag föll mest för, bara från att läsa från hemsidan, var remingtonen samt att den fanns även i kalibern 22 mag. Men efter ha läst lite från personer som har haft den så verkar den haka upp sig ganska mycket. Alltså att hylsan fastnar när den ska kastas ut. Verkar vara ett stort problem. Nu har ju bössan funnits ett par år så jag vet inte om dom har lyckat fixa detta. Men är det nån som vet något mer om detta?? För det är ju ingen idé att köpa ett gevär som hela tiden hakar upp sig även om den har bra precision.... Mvh Henrik
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Jag har bara erfarenhet av Remington. Min egen och kompisens. Båda kärvade lite första 100-200 skotten, men sen har dom gott som klockor båda två. Ca 3000 skott har jag skjutit. Våra bössor skjuter bäst med Lapua hv och SK hv och Eley hv . Med den ammunitionen blir det 20-30 mm träffbild på 60m. Ett av problemen med Remington 597 var magasinen, som inte funkade som dom skulle. Men med dom nyare magasinen är dom problemen borta. Trycket är i original tungt, våra låg på ca 3 kilo, men efter polering av hammar och upphak låg det på drygt 2. Monterade sen in en Volquartsen hammare, och trycket ligger nu på dryga kilot. Vi har inte haft några problem med utkastning av hylsor, men som du säger så var det tydligen ett problem med tidigare årsmodeller. Det problemet löstes genom att montera en Volquartsen utkastare. På det hela taget är jag jäkligt nöjd med min 597a. Blev bara lite dyrt med ammunition efter att jag beställde ett 30-skotts magasin....