Publicerat Augusti 26, 201015 yr ska upp o försöka ta mig en björn eller älg eller helst bägge snart o undrar vad som sägs om A-max kulan? den ska väl egentligen inte vara gjord för att expandera men den gör de ändå? vilken skulle tros passa bäst för älg o björn? a-max hur är den som kula, explosiv? seg på expension eller ja hur funkar den? mvh//Marcus
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Jag hade inte gett mig ut och jagat älg och björn med A-Max personligen. Då är Vulkan ett betydligt bättre alternativ. Varför inte Oryx? Vilken kailber pratar vi om?
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Författare okej, oryx utesluter jag för jag vill inte sponsa norma såååå mkt med mina surt tjänade pengar 7x57 eller 308 eller 6,5 pratar vi om, inget bestämt ännu så blir de björn på menyn eller älg för den delen oxå så kommer de va ståndskall o då vill jag helst ha en lite blötare kula osm inte går igenom eller kanske går igenom men HELST inte iaf
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Författare okej då vet jag det, dock undrar jag då jag har sätt i testar med kulan ( några få bilder endast ) när kulan har expanderat o ibland blivit i delar ( tidningspappersprov misstänker jag ) är det tanken att dom ska de eller är dom bara för mjuka för o reagera som en helmantel?
Publicerat Augusti 26, 201015 yr A-max är ju inte en jaktkula och bör INTE jagas med! A-max expanderar så den går att jaga med men det är ingen kontrollerad expansion. Tror unge herr Mauser på forumet jagar, eller har testat i alla fall, A-max på bockar med ok resultat. Dock tror jag att den är på tok för klen i avseende på chockeffekt att användas på både älg och björn. Jag vill ha tung och långsam kula på mina matdjur med minimal blodsprängning och köttförstöring.
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Författare A-max expanderar så den går att jaga med men det är ingen kontrollerad expansion.Tror unge herr Mauser på forumet jagar, eller har testat i alla fall, A-max på bockar med ok resultat. Dock tror jag att den är på tok för klen i avseende på chockeffekt att användas på både älg och björn. Jag vill ha tung och långsam kula på mina matdjur med minimal blodsprängning och köttförstöring. okej så pass, får fråga honom då angående resultatet, ingen kontrolerad gör de ju lite tråkigare, vulkan är ju blöt o jag har dåliga erfarenheter av dom på hjort därför känns de lite dumt o ha dom på¨älg o björn, visst gjorde dom jobbet men grisigt vart de skjuter jag på en björn så vill jag ha död på den i första hand så fort som möjligt, visst ett perfekt skott är ju ett krav men jag vill ha lite mer fart då ändå, men som jag o Rikard kom fram till igår (/ eller ja Rikard gjorde o jag lyssna ) man kan inte alltid lita på att en större kaliber gör jobbet bättre, träffen är o kommer alltid vara dne viktigaste,)
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Författare en ny fråga dök upp i huvudet, den kanske inte är såååå olik v-max (/ förutom mindrte sprängverkan då ) som jag kanske har trott? hade ju varit perfekt i så fall till rävarna
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Jag kan bara utala mig om one kill med A-Maxen och den var som SST i effekt och hårdhet i den smällen. Statistiskt kan man nog inte använda det underlaget....... //
Publicerat Augusti 26, 201015 yr men som jag o Rikard kom fram till igår (/ eller ja Rikard gjorde o jag lyssna ) man kan inte alltid lita på att en större kaliber gör jobbet bättre, träffen är o kommer alltid vara dne viktigaste,) Att man kan ha en sådan positiv inverkan på unge herrn Jo, jag skulle nog vara lite sugen på min f.d. 460 Wby laddad med Woodleigh RN 550 eller en A-Frame 500 om jag gick på ett björnstånd, men de där kalibrarna är inte för "vem som helst". Där måste man sätta första skottet - annars är det nog färdigt. Vad är det de brukar säga? "500 grains in the wrong place is about as useful as one million grains on the moon" En annan klassiker: "firepower is one bullet that HITS"
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Tror unge herr Mauser Åhh man Tackar trevligt att någon ser en som lammkött fortfarande Har skickat pm till marcus innan jag såg den här tråden men är helt enig med Wiz. Jag skulle inte använda A-max till älg och björn-för mjuk. För rådjur och dovhjort kommer jag dock använda den i höst! /Mike
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Jag tror vi löser detta på ett bra sätt, om Marcus vill (lät ok sms-ledes). Han lånar min Tikka 595 laddad med Hornady SST 180 eller Hornady SPBT 180. Det borde funka för både älg och björn
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Förstår inte varför man vill envisas med att använda en kula som tagits fram speciellt för skytte vid jakt istället, när det finns kulor som är speciellt framtagna för att fungera vid jakt istället
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Författare unge herre? nja börjar bli gammal o gaggir Rikard kulan kommer inte användas till björn o älg utan den vänliga Rikard ( som redan skrivits ) kom ju med ett erbjudande som man inte kan tacka nej till nu ligger bössan hemma isärplockad i delar, trycket nerställt bra mkt, men fortfarande ett större släpp innan men fortfarande så pass mkt bättre än förut så jag är nöjd varför den vart nedskruvad? bommade en räv igår med 2!! skott, perfekt stöd o jag gjorde inga fel, kolven har slagit sig nu är även 15st Lapua hylsor kalibrerade o klara för krutpåfyllning o där i går de A-max är planen skruvar ihop bössan ikväll o laddar upp 3 olika laddningar o åker ut o testar i helgen sen ligger djuren farligt till igen
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Varför inte Sierra Varmint eller Hornady V-max? Dom skjuter ju snuskigt bra
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Förstår inte varför man vill envisas med att använda en kula som tagits fram speciellt för skytte vid jakt istället, när det finns kulor som är speciellt framtagna för att fungera vid jakt istället Enligt kompisar på Nya Zeeland är det underbart att Hornady envisas med "disclaimern" på hemsidan, detta gör det möjligt att överhuvudtaget komma över A-Max kulor. Jag har sett skottverkan med konventionella kulor jämfört med kombinationen SST/A-Max (beroende på skjutavstånd) och jag har insett (sett), att om intentionen är att djuret ska falla ihop utan att ens ta ett steg så fungerar A-max bra. Nu provas Berger Hunting VLD´s på flera håll, jag hoppas på lite erfarenhetsåterföring inom en snar framtid . Raggarö
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Författare raggarö: de var ett intressant svar o låter rätt så lovande faktiskt! min vilja för räv o rådjur är att dom ska ligga på platsen Ehnebom: varminter 100gr är påväg in dom oxå, varför? ja varför inte säger jag då? roligt o testa annat, sen är man ju så nyfiken så hade jag orkat så hade jag haft en kula för varje viltslag, även mellan kråka o skata o kaja o ja du förstår. o raggarö, du kan ju förmedla hur de går med dom nya kulorna som ska testas