Publicerat Januari 26, 200620 yr Hej snart är det parningstid för räv . och jag hadde tänkt sitta ute och vaka i ett torn som står mitt ute på en åker men. det är väldigt mycket snö ute på åkern så dom kanske hällre går inne i skogskanten . så jag hadde tänkt köra runt lite med fyrhjulingen ut på åkern så dom kan följa fyrhujulings-spåren . tror ni att det funkar ???tror ni att räven följer fyrhujulings-spåren ????? om ni har mer tips om vakjakt på räv vid doms parningstid så tipsa gärna .
Publicerat Januari 26, 200620 yr Hej snart är det parningstid för räv . och jag hadde tänkt sitta ute och vaka i ett torn som står mitt ute på en åker men. det är väldigt mycket snö ute på åkern så dom kanske hällre går inne i skogskanten . så jag hadde tänkt köra runt lite med fyrhjulingen ut på åkern så dom kan följa fyrhujulings-spåren . tror ni att det funkar ???tror ni att räven följer fyrhujulings-spåren ????? om ni har mer tips om vakjakt på räv vid doms parningstid så tipsa gärna . Det är nog ingen dum idé att köra upp spår åt dom...men om du har tillgång till en snöskoter, använd helst den, pga att den sjunker inte ner lika mycket i snön, och då löper du ingen risk att du inte ser räven när den går i spåret. Jag har märkt att rävarna är "igång" lite mer på morgonkvisten när det är parning på G...sköt en vid åtel kl 4:30 två dagar innan fredningen skulle börja...det var då helt ljust ute. Så du kan ju prova att sätta dig i tornet nån timme före det blir ljust, och sen sitta nån timme efter att det blivit ljust. Lycka till!! Mvh Fredde
Publicerat Februari 15, 200620 yr Dom rör sig mkt efter växlarna vid parningstider, gärna efter vattendrag, sen så är dom nte lika skygg utan tar större risker, är mindre uppmärksam å tål lite störningar å förändringar. Det är vid den här tiden jag bruar få mest utdelning på rävsnarorna. men kör runt med fyrhjulingen gärna över en växel, dom kan mkt väl hoppa av växeln å följa spåren från fyrhjulingen.
Publicerat Februari 21, 200620 yr Göra spår åt räv en verkar vara det bästa oms finns nu. Jag körde upp lite spår med skotern före sista snöfallet och ALLArävspår har gått i skoterspåren. så det tycker jag att du ska göra // "TB"
Publicerat Februari 21, 200620 yr Det verkar som om parningen mattat ut lite. Rävarna går bra på åtlarna igen och de rävar jag och kompisar skjutit har varit mest honrävar. Tyckte att parningen började tidigt, kanske därför dom börjar lugna sig nu?
Publicerat Februari 21, 200620 yr här i värmland har den knappt börjat! men dom går fint på åteln fortfarande ! mickel ! skjutit ngn räv på senare dar ? arved
Publicerat Februari 22, 200620 yr Tjena Arved o välkommen hit. Nej vi ligger hela familjen i någon helvetes förkylning så det är lugnt med vakandet nu, endast soffan och OS som gäller förutom någon snabb koll på datorn. Men rävarna går bra på alla åtlarna. Har en tredje vakplats där jag *bara* skjutit 3 st denna säsong, sedan var det som tomt på rävspår men nu hade en kompis åkt skidor där förbi igår och nu var det fullt med rävspår på åteln igen så blir jag bara friskare ska det vakas räv. Vore väl sjutton om man inte tog sig över 20-strecket denna säsong! Det är märkligt med rävjakten, där jag skjutit 8 st nu tror man ju att det ska minska men inte, var dit i helgen och minsann hade det gått flera rävar på betet. Verkar som det fylls på med skogsrävarna när byrävarna försvinner.
Publicerat Februari 22, 200620 yr Tjena mickel , man tackar ! ja så är det här med ! skjutit 10 rävar denna säsong , men det går lik förbaskat lika många rävar där nästa vecka måste fyllas på med skogsrävaarna kanske men har jag en fördel att jag vakar vid en soptipp kanske ??:P ,, "skit jakt på dig mickel " när du bleve frisk förståss hehe arved