Publicerat Januari 26, 200620 yr Hej alla. Jag har en liten fundering, jag har en remington seven i kaliber 7mm-80 remington och jag tänkte höra med er ägare av denna pjäsen vad ni använder för kulor i era vapen till allroundjakt? laddar själv så hade varit trevligt om ni ville dela med er av era recept till denna kaliber. MVH/Micke
Publicerat Januari 28, 200620 yr Har ingen själv men en kompis har en och han skjuter allt från räv till gris med sin och det är fabriksladdad ammo från sako, det var dom ända han hitta när han köpte bössan och han har fortsatt använda dom...
Publicerat Januari 30, 200620 yr Jag använder Nosler PT 160gr till min 7x57 som funkar fint, och du får ungefär samma prestanda i en 7mm08. Prova även Nosler Accubond som Hornady Interbond som är bra kulor och Barnes TSX om du vill. Följ sedan laddtabellerna och prova dig fram.
Publicerat Januari 30, 200620 yr Nu är det några år sedan jag jagade med 7-08 imp men på den tiden använde jag 140 grains Ballistic Tip till rådjur och 140 grain Barnes X (eller partition) till klass 1 vilt. I dagsläget ser det ännu bättre ut på kulfronten och de kulor jag skulle rekommendera baserat på vad jag sett dem prestera i liknande kalibrar är TSX, Accubond, Interbond eller Scirrocco. Henrik
Publicerat Januari 30, 200620 yr Hej Tack för hjälpen jag får prova mig fram mellan dom olika altenativen ni har har gett mig så får jag se vilket som passar bäst. MVH/ Micke
Publicerat Januari 30, 200620 yr hej jag kom på en liten fundering till, det är nämligen så att jag har blivit bjuden på björnjakt nu till hösten så jag undrar vilken av kulorna som ni har föreslagit som passar bäst till björn. en kompis har förslagit Barnes XLC 160 Grain, vad tycker ni kom gärna med fler förslag och kommetarer. MVH/ Micke
Publicerat Januari 31, 200620 yr Jag skulle rekommendera 156 grains Oryx som en bra allround-kula i 7-08, funkar fint för mig.
Publicerat Januari 31, 200620 yr en kompis har förslagit Barnes XLC 160 Grain Tycker den kulan är helt fel för 7mm-08, onödigt tung när det är en hommogen kopparkula och väldigt lång vilket stjäl krututrymme i hylsan. I min .280 har jag provat en del 160grs XLC/XFB, även där blir det ont om utrymme fast en tillräcklig fart går att uppnå ändå. Till 7x57 kommer jag inte ens att prova dessa långa torpeder... Om det är kopparkula som skall användas är 140grs TSX ett bra val, av de lite mer konventionella kulorna är 150-160grs intressanta för allround jakt. Som Mr. Fiberclass nämner är en välskjutande 160grs Nosler Partition svårslagen, dock har mina 7mm bössor genom åren bättre gillat 150grs Partition. Skulle nog också välja 160grs Part till björnjakten, sedan skulle väl jag personligen tycka att 7mm/160grs är i nedersta gränsen fast fullt gångbart utan jagat björn själv. Har faktiskt också själv blivit bjuden på björnjakt till hösten! Ett bra tillfälle att samla på sig kunskap och erfarenheter om en ny jakt och vilt för mig. Kommer dock att låta mina älskade 7mm bössor få stanna hemma och ta med mig 8x64S istället, känns mer rätt med lite mer diamter och kulvikt. När man ser 7x57 140grs Accubond och 8x64S med 200grs Accubond brevid varandra är valet lätt vilken bössa som följer med till björnskogen:
Publicerat Januari 31, 200620 yr Hejsan det låter som om att det får bli nosler PT 160 grain. Mecke jag hade också valt en grövre kaliber men jag är studernade och har inte råd med mer än en bössa, så jag får göra det bästa av situationen och välja rätt kula och laddning, och jag jagar ju inte björn i vanliga fall. jag har haft en 338wm förut som kanske är bättre lämpad för den jakten men jag hade inte behovet av en sådan kaliber. MVH/ Micke
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.