Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HNär ung trädskällare "missar/lämnar" fågel

Featured Replies

Publicerat

Vi hade en disskussion idag. En kompis har en unghund som han jagar in. Idag kom hon i en kull men tappade bort hönan när den stack. Kompisen fick dock syn på en ungfågel högt upp i ett träd.

Han ligger och siktar på den men hunder lallar bara runt och kommer tillslut fram till honom. Han avslutar med att smyga framåt och locka med sig hunden i hopp om att hönan skall bli orolig och avslöja sig för hunden, men den sticker istället.

Hur länge ligger ni och väntar i en sån situation. Tills fågeln flyger/hunden hittar den oavsett om det tar en timme? Tills hunden verkar less? Vad gör ni sen?

Jag hade väl velat att han låg kvar länge, tills hon ev fick vittring av den, även om det tar låååång tid.

Publicerat

Jag tycker det är meningslöst att ligga kvar om det är en kyckling och tidig höst då den garanterat lämnar varken ljud eller vittring. Dessutom är det knappast optimalt att ligga en timme och låta hunden rota för att möjligen få skjuta en fågel då hunden gläffser till utan att riktigt veta vad det handlar om så mitt råd är att stöta försiktigt och hoppas den inte flyger så långt så kanske hunden finner den annars är det bara att nöta vidare det är inte så viktigt att få skjuta första bästa fågel har hunden intresse kommer snart nya chanser.

Publicerat

hade exakt ett sånt läge idag när jag var ute med min unghund. När jag sitter på en stubbe så kommer en orrhönekycklingen och sätter sig 10 meter ifrån mig. Den varken rör sig eller kacklar så hunden strosar lugnt under trädet och springer ut på ett nytt sök. Nästa gång hunden kommer tillbaka så stöter jag loss kycklingen och den flyger till tallen bredvid. Samma sak händer där. Hunden skäller 3 skall sen bryr den sig inge mer. Stöter loss kycklingen ännu en gång men då flyger den naturligtvis väldigt långt. Svårt de där med kycklingarna när dom varken låter eller rör sig. Dom sitter bara och trycker. Speciellt för en unghund som har svårt att hitta fågeln i trädet. Man blir bra frustrerad, men de är bara att nöta på.