Publicerat Augusti 26, 201015 yr Sköt en mindre galt för ett par timmar sedan. Tyckte den rörde sig lite "stötigt" och fick förklaringen när jag kom fram - ena bakbenet var delvis krossat och förtvinat till ca 1/3 storlek mot det andra. Vid "knäet" fanns ett hål ur vilket det rann var och när jag tryckte på det kom det ut benbitar. Skadan var förmodligen relativt gammal då klövarna på det benet var mycket mindre slitna än på det friska benet och såret mer eller mindre läkt på utsidan. Lättklövarna var ca 15mm längre och klövarna ca 10mm. Den grisen kan inte ha haft det alltför kul! Galten har figurerat på en stor mängd bilder tagna på den aktuella åteln och verkar ha uppehållt sig där mer eller mindre permanent under en tid. Åteln ligger bara 300 m från en större väg där man kan ana att galten blivit påkörd. Får väl räkna detta som kvällens barmhärtighetsgärning. Någon som vågar sig på en gissning om hur länge sedan den blev skadad? //K9
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Grattis och vilken tur att djuret slapp lida nå mer! Är inte så bra på grisarnas beteende, men kan de inte vara en stångskada? Antar att de kan bli ganska otäcka sår av en bete. Eller så är de som du tror, en trafikskada eftersom benet var sönder.
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Ja sköt en galt för ett par veckor sen, då undra kompisarna om ja var redig i huvet.. skjuta en gris i bakbenet man kunde ju väna till den stod rätt eller avstå.. men ja hade ju skjute hål i bogen. var nog en skada från en bete.. såg inte nice ut. fårstod då att hundar går åt om dom kommer för nära.
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Grattis K9 Skulle gissa på trafikskada. Ja ghar ingen aning om hur snabbt klövarna växer men eftersom jag inte kan låta bli så gissar jag på någon månad sedan den blev skadad. Skönt att du kunde förkorta dess lidande, ont måste det ha gjort och till slut skulle den nog dött av skadan. //
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Författare Ja, den grisen kan inte haft det så kul så det känns bra att det blev just den! Har funderat lite på tiden o spånat runt lite och man kan nog pga snö o kyla utesluta tiden innan mars men det är inte heller de senaste veckorna då det inte fanns några sår/sårskorpor el dylikt, benet var stelt o "varkratern" var väldigt fint hopläkt runt öppningen samt det att den sett på åteln i minst en månad (nu när man vet vad man letar efter så syns det på ganska många av bilderna från åteln).Så kanske två-tre-fyra månader sedan? //K9
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Har jagat en del gris i Tyskland och vid flera tillfällen varit med o att grisar har haft benskador. Både med läckta och midre läckta skador beroende på årstid. Varande i skadorna har ofta med värme på sommar eller tidig höst att göra om jag förstod tyskan rätt ( skol tyskan är problem med dialekterne i gammla öst) . Men oftas var det trafik skador dom skyllde på men min egen uppfattning är att det lika gärna kan vara skott skador då jag har träffat på en del skjutglada jägare vid mina besök. Men genom att du hade en var bildning och ben bitar som trillar ut så talar det som att skadan inte är så gammal. Men sammtidigt så är längden på ben så olika så det kan var till och med två skdor på benet med olika mellan rum. Lasse
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Vi sköt ju en galt på 100kg dagarna innan bockpremiären med som jag fick det till 2 "stelopererade" framben.. Ena kortare än den andra men bägge va stela. Skytten hade inte märkt nått när han sköt och galten sprang fort och som han sa normalt.. därifrån efter skott. Man förundras över läkförmågan hos grisarna. Galten hade 8,5 cm synliga betar. Borde varit en större herre med de betarna men skadan har säkert påverkat viktökningen när det läkte. Frågan är.. skottskada eller trafik. Vet inte.. men nog såg det ut som skadorna satt lite snett i förhållande till varandra.. Ett för lågt skott som skadat bägge frambenen, ett högre upp o det andra längre ner. Precis som man suttit högt o skjutit neråt. men hur faen klara de läka ut detta och leva vidare ?? Kanske trafikskada men ändå...
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Grattis till grisen! Och bra jobbat att få slut på lidandet för stackaren.. :/ Det var ingen gammal skottskada då?
Publicerat Augusti 28, 201015 yr åssaå lite gnäll,,,jag skulle INTEha en åtel 300 meter från storväg men det är ju bara jag