Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Recept på Vorsteh-stuvning?

Featured Replies

Publicerat

Blir galen på min hund, direkt han får en chans att sno nått ätbart så klipper han till. Vad ska jag göra? Senast idag så snodde han en frusen förpackning med sej-filéer från bänken i köket... Detta medan jag var ut i 10 min. Han har lärt sig öppna skafferiet, så jag har fått sätta en hasp för att slippa komma hem till tomma påsar av mjukbröd. Har tagit honom på bar gärning flertalet tillfällen, jag har riggat råttfälla. Har gått så långt så att jag riggade med natcho-chips i diskhon & satte ett el-halsband & iaktagit honom, men allt utan resultat. Han reagerade inte ens på halsbandet. Han är en kronisk kleptoman. När jag kommer hem så skäms han så att han gömmer sig i förrådet en stund, likt lille Emil som låste in sig i snickerboan.

Fantasin min kanske sätter stopp på nya saker som kan göra att han slutar med sitt sjuka beteende. Om han inte slutar så kommer jag att göra gryta på honom. :)

HJÄLP!

Publicerat

Jag har kommit fram till att de kan hålla sig en stund, och denna stunden beror lite på ras och individ, men när reptilhjärnan tar över så är det kört... :)

Den enda lösningen är att inte ge dem chansen. Aldrig! (här får man ha disciplin helt enkelt)

Visst sjutton kan man preparera något stöldgods med någonting äckligt men vad skulle det vara? Jag menar, mina hundar äter t ex ankbajs!!! ^_^

När jag skall laga mat så säger jag till mina hundar att gå och lägga sig. Nu när vi har valp igen så får man stänga in dem i hägnen men det går bra.

Publicerat
Blir galen på min hund, direkt han får en chans att sno nått ätbart så klipper han till. Vad ska jag göra? Senast idag så snodde han en frusen förpackning med sej-filéer från bänken i köket... Detta medan jag var ut i 10 min. Han har lärt sig öppna skafferiet, så jag har fått sätta en hasp för att slippa komma hem till tomma påsar av mjukbröd. Har tagit honom på bar gärning flertalet tillfällen, jag har riggat råttfälla. Har gått så långt så att jag riggade med natcho-chips i diskhon & satte ett el-halsband & iaktagit honom, men allt utan resultat. Han reagerade inte ens på halsbandet. Han är en kronisk kleptoman. När jag kommer hem så skäms han så att han gömmer sig i förrådet en stund, likt lille Emil som låste in sig i snickerboan.

Fantasin min kanske sätter stopp på nya saker som kan göra att han slutar med sitt sjuka beteende. Om han inte slutar så kommer jag att göra gryta på honom. :)

HJÄLP!

Råttfälla med något gott på!!

Edit: såg nu när jag läste det noga att du redan testat det...

Publicerat

Håller med Wizard.

Jag har åxå en kleptoman och jag har gett upp, eller get upp o gett upp ger faan i det nu mera. Finns det inget framme så stjäls det inget.......

//

Publicerat
  • Författare
Jag har kommit fram till att de kan hålla sig en stund, och denna stunden beror lite på ras och individ, men när reptilhjärnan tar över så är det kört... ^_^

Den enda lösningen är att inte ge dem chansen. Aldrig! (här får man ha disciplin helt enkelt)

Visst sjutton kan man preparera något stöldgods med någonting äckligt men vad skulle det vara? Jag menar, mina hundar äter t ex ankbajs!!! :)

När jag skall laga mat så säger jag till mina hundar att gå och lägga sig. Nu när vi har valp igen så får man stänga in dem i hägnen men det går bra.

Jo, det är nog helt sonika att barrikadera hela köket, så han inte har en chans att hitta nått. Som du sä'ger så äter en del hundar ALLT, min käkar broccoli, oliver... Precis ALLT!

Publicerat

Detta måste vara typiskt för vorsteh. Alla hundar som jag känner av denna ädla ras, inklusive min egen, är kroniska mattjuvar. Senast lämnade jag honom i bilen några minuter tillsammans med en stängd ryggsäck. Denna fick han upp och hann äta upp ett paket korv och 10 korvbröd. Allt detta på 3-4 minuter.

Publicerat

Jo.. jag har haft många mattjuvar...

Lite extremt kanske att hundj-vlen lyckas plocka dekorationspepparkakor som va upphängda i rött band med rosett i fönstret över en överfull diskbänk utan att det syntes det minsta varken i kullvält eller krossad disk eller blommkrukor o annat skit frun har där...

Inte ens rosetterna va uppknutna...

Enda spåren va en hundnosavtryck på rutan och lite pepparkakssmulor i fönsterbläcket..

Undar om fanskapet flugit dit...

Det brukar sluta med att man lär sig vart kräken når o hur de kommer åt det..

Min nuvarande wachtel öppnar lätt brödlådan på diskbänken o käkar emellanåt nån limpa..'Nu har jag brutit väck handtaget på lådan så det händer inte så ofta numera....

Publicerat

Har haft en sån, ensam kom jag fram till hundgård/hundbur/hänglås.

Publicerat
  • Författare
Detta måste vara typiskt för vorsteh. Alla hundar som jag känner av denna ädla ras, inklusive min egen, är kroniska mattjuvar. Senast lämnade jag honom i bilen några minuter tillsammans med en stängd ryggsäck. Denna fick han upp och hann äta upp ett paket korv och 10 korvbröd. Allt detta på 3-4 minuter.
Jo.. jag har haft många mattjuvar...

Lite extremt kanske att hundj-vlen lyckas plocka dekorationspepparkakor som va upphängda i rött band med rosett i fönstret över en överfull diskbänk utan att det syntes det minsta varken i kullvält eller krossad disk eller blommkrukor o annat skit frun har där...

Inte ens rosetterna va uppknutna...

Enda spåren va en hundnosavtryck på rutan och lite pepparkakssmulor i fönsterbläcket..

Undar om fanskapet flugit dit...

Det brukar sluta med att man lär sig vart kräken når o hur de kommer åt det..

Min nuvarande wachtel öppnar lätt brödlådan på diskbänken o käkar emellanåt nån limpa..'Nu har jag brutit väck handtaget på lådan så det händer inte så ofta numera....

Men visst är dom fenomenala!? Min får upp knutar på påsar som man knutit... Lyckas med allt möjligt. Skulle jag sätta en limpa i ett kassaskåp så är det nästan så att han skulle överglänsa Charls Ingvar "Sickan" Jönsson.

Publicerat

Vi har haft en bänkhoppare utan dess like! Men det går att lära hunden att låta bli lönar sig. Alltså inte "gör du det så får du stryk"-varianten, utan "gör du det inte så får du smaka det som ligger på bänken"-varianten.

Problemet som jag ser det med bänkhoppande, som jag även nämnde i en annan tråd, är att det snabbt blir ett beteende som är svårt att släcka ut.

Du kan vara sjukt duktig på att plocka undan på bänkarna för att se till att hunden inte lyckas med sina tjuvförsök, men så är svärmor där en eftermiddag och lämnar bullfatet framme på bänken och så är det kört. Även om hunden hoppat på bänken 20 gånger på raken dess förinnan och inte hittat något så gör det saken bara värre. Nu har den lärt sig att den lyckas åtminstone var tjugonde gång.

Mitt tips hade varit att:

1) Låt hunden hoppa upp och hitta något på bänkarna 50 gånger (eller nåt) på raken. På så sätt plockar du ur hunden ur det oregelbundna förstärkningsschemat den hamnat i genom att endast hitta något då och då på bänken (det är helt enkelt mycket lättare att släcka ut ett beteende som följer ett fast och förutsägbart förstärkningsschema). Därefter är du riktigt, riktigt överjävligt nogrann och ser till att den inte hittar något på en jäkla bra tid framöver.

2) När du slutfört dessa 50 bänkmatningar lägger du något på kanten till bänken och står brevid, om hunden hoppar upp försvinner maten. Nu börjar utsläckningen! När den sätter sig nedanför bänken så får den det som ligger där. De flesta hundar lär sig förbannat fort att det lönar sig mer att sitta nedanför än att hoppa upp, även när vi själva inte är i rummet!

Jag kan räkna otaliga gånger då jag kommit in i köket och vår hund sitter nedanför bänken, köks- eller vardagsrumsbordet som är full med mat och väntar på att få något därifrån. Det fungerar även om det låter som om jag snackar skit... :blink:

PS. hon är en blandning, weim/wachtel så nog har hon tjuven i sig...

Publicerat
Jo, det är nog helt sonika att barrikadera hela köket, så han inte har en chans att hitta nått. Som du sä'ger så äter en del hundar ALLT, min käkar broccoli, oliver... Precis ALLT!

Jag har upptäckt att stark fefferoni inte faller hundarna på läppen......

Har/haft hundar som hugger allt som ramlar ner från köksbänkar. Då har det "hänt" att fefferoni ramlat ner. Sen blir dom försiktigare.

Publicerat

Har haft ett flertal hundar av rasen vorsteh och har aldrig haft en mat tjuv.

Ingen av mina hundar tar något ätbart i sin mun, utan att jag säger varsågod.

Detta vet hundarna om och även om julskinkan ligger på svalning en decimeter från hundens nos är den orörd.

Att jag sedan får torka upp en jättepöl med dräggel från golvet, är en annan sak ^_^

Publicerat
  • Författare
Jag har upptäckt att stark fefferoni inte faller hundarna på läppen......

Har/haft hundar som hugger allt som ramlar ner från köksbänkar. Då har det "hänt" att fefferoni ramlat ner. Sen blir dom försiktigare.

Min snubbe dregglar tom åt snusdosan, har testat kasta en portionssnus åt han & han högg den, tuggade lite på den, men spottade ut. Sen kan han inte låta bli, så han har åter igen tagit den i munnen & för att spotta ut. Verkar vara mer en tvångstanke än att det är gott iaf.. Haha