Publicerat Augusti 28, 201015 yr en bekant letar efter en 17hmr och undrar lite över den kalibern hur den är i allmänhet? jag sj har haft en sådan men endast skjutit ca 40skott så kan inte uttala mig spec mkt om den, smäller som en 22magnum är de jag vet typ billigare bössor är de som gäller, funderar även på kikare till den, antingen en 3-9x40 typ leupold/burris eller liknande eller kanske en 4-16 kikare. prisplanen är väl 3500kr max för bössan, siktet ville han väl inte ge mer än 3500-4000kr för de heller så de är inte mkt o spela på där passande kulor till bössan? jag hade v-max till min o de kanske är de bästa? ingen övning kommer de bli med bössan utan en ren jaktbössa ( såklart lite övning men inga större mängder )
Publicerat Augusti 30, 201015 yr E här, vad vill du veta? Vart lite förvirrad, du har två i princip likadana trådar som du startat.. Har bara funnit en nackdel med kalibern och det är att den smäller som fan.. Roger på RCC håller på att tappa poäng, han har gjort en prototyp på en dämpare som inte fungerade något vidare sen har jag inte hört något från honom. Tvivlar på att han glömt men ja jag har iaf inget hört. Kalibern är grymt rolig iaf.. hunnit med lite oknytt med den och den är ruggigt elak. Häfigaste är väl kulbanan, snöt en kråka för några veckor sen.. uppskattningsvis 120 m. Höll mitt i och kramade iväg v-maxen som tokfimpade kråkan! Hämtade den aldrig då den låg bökigt till men allt jag skjutit med den har varit synnerligen välskjutet. Har bara kört V-max ännu.. sköt ngn mås med en hålspetskula men kan inte påminna mej någon verkan av kulan i fågeln. Gillar den, effektiv slaskbössa! Ska försöka skjuta lite kanin med den här fram över, lite nyfiken på om hålspetsarna är lika elaka som V-max kulorna. Mvh!
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Författare 17 hmr i allmänhet bara o ja de va väl sån beskrivning som jag gissade på att de skulle vara, den är trevlig men smäller rätt mkt, låter den som en 22wrm tycker du eller mer? läste lite om dämparen där, ska höra med honom när jag ringer honom i veckan o fråga lite hur de går med den 2 liknande trådar japp, men den stora skillnaden är här att man inte får skjuta räv med 17hmr o då är den utesluten ur mina tankar ( iaf för stunden ) vad ger du för v-max kulorna? tittat på vapex o där ligger cci på 185kr vilket verkar vara standardpris på dom, kanske finns billigare? verkar vara en trevlig kaliber o vad jag kommer ihåg sköt jag inte en endaste kråka eller ja något alls med min 17hmr som jag fick tokknäpp o skulle byta på direkten
Publicerat Augusti 30, 201015 yr 17 hmr i allmänhet bara o ja de va väl sån beskrivning som jag gissade på att de skulle vara, den är trevlig men smäller rätt mkt, låter den som en 22wrm tycker du eller mer?läste lite om dämparen där, ska höra med honom när jag ringer honom i veckan o fråga lite hur de går med den 2 liknande trådar japp, men den stora skillnaden är här att man inte får skjuta räv med 17hmr o då är den utesluten ur mina tankar ( iaf för stunden ) vad ger du för v-max kulorna? tittat på vapex o där ligger cci på 185kr vilket verkar vara standardpris på dom, kanske finns billigare? verkar vara en trevlig kaliber o vad jag kommer ihåg sköt jag inte en endaste kråka eller ja något alls med min 17hmr som jag fick tokknäpp o skulle byta på direkten Oj.. minns fan inte. Minns att 22WMR hade mer rekyl eller vad man ska kalla det än vad 17 HMR har men smällen? Minns inte, gissar på likvärdigt men att kul-ljudet är värre med minstingen då den går fortare. Glömt tråden där du efterlyster en 17 HMR åt en bekant? Eller har du tagit väck den? Spelar ingen roll alls men när jag såg dem så var de rätt snarlika RW köpte pluggen åt mej på Vapex så det är dessa priser jag betalade. Har för mej att Flexen handlade plugg billigare på Kjells Vapen Götene. Mvh!
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Hmmm undrar om Roger läser jaktsnack.se? Han ringde här nyss, ny dämpare skickas i veckan för prov! Nice! Mvh!
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Hippen- klart att han gör, detta fora är hans andra största marknad i Sverige, RS den största, viktigt som tusan att man håller hög nivå på servicegrad och kundnöjdhet. För det fall att dv regler om klasser osv inte fanns hade en dämpad 17 hmr varit en fin rävpang för korthållen. /Christian
Publicerat Augusti 30, 201015 yr För det fall att dv regler om klasser osv inte fanns hade en dämpad 17 hmr varit en fin rävpang för korthållen. Den slutsatsen har jag dragit för länge sen Kalibern är som gjord för mej om man lyckas bortse från systemet att klassa kalibrarna, mycket fuffens med katter och annat oknytt som den lätt hanterar! Mvh!
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Lite matnyttigt kanske: http://varmintal.com/17hmr.htm Har bara skjutit ca 100 skott (kanin) med en .17 hmr (V-max) och det fungerar suveränt så länge det inte blåser/dryga håll, (det blev samma betyg för .220 Swift oxå) Föredrog faktiskt att skjuta kanin med .243 och 95 gr. Targex (hålspets). Raggarö
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Författare jo då den tråden ska finnas kvar tror jag o jo den va snarlik förutom att här söker jag lite fakta o tyckande om kalibern, marlin 917 ligger ju vettigt i pris då max va 3500kr, btw är den med syntetkolv för de priset eller är de "trä"? 17hmr med dämpare på rävpass? mumma, men de lär aldrig bli att den kommer upp till klass 3 tror jag inte man sj blir ju bara mer o mer sugen när man ser alla fåglar som sitter på marken, men men de ska inte läggas några pengar på vapen ännu inte fast bra sugen är man faktiskt
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Hippen! Vad tror du? Jag har ingen större erfarenhet av 17hmr men är småsugen. Har dock 22 lr och 22 mag nu. Tänker inte släppa min bygelmagnu för den har jag till gås, räv mm. Men är det vettigt att skippa 22lr till förmån för 17 hmr? Du som har facit i hand, hur hade du gjort i mitt läge?
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Författare Hippen!Vad tror du? Jag har ingen större erfarenhet av 17hmr men är småsugen. Har dock 22 lr och 22 mag nu. Tänker inte släppa min bygelmagnu för den har jag till gås, räv mm. Men är det vettigt att skippa 22lr till förmån för 17 hmr? Du som har facit i hand, hur hade du gjort i mitt läge? 17hmr är MKT roligare kan jag säga bara av att ha testat dne på burkar o sånt, MEN mkt dyrare o skjuta så ska du skjuta mkt skräpfågel o sånt med den så ska du ha en, men ska du träna mkt behåll 22:an mvh//Marcus som aldrig kommer skaffa en 22:a ( iaf för stunden ) om dom inte tar o räknar bort dne ur vapenskåpet
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Hippen!Vad tror du? Jag har ingen större erfarenhet av 17hmr men är småsugen. Har dock 22 lr och 22 mag nu. Tänker inte släppa min bygelmagnu för den har jag till gås, räv mm. Men är det vettigt att skippa 22lr till förmån för 17 hmr? Du som har facit i hand, hur hade du gjort i mitt läge? Lösningen heter cz 455 elle sako quad med 22lr,17 HMR och 22 WMR.
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Hippen!Vad tror du? Jag har ingen större erfarenhet av 17hmr men är småsugen. Har dock 22 lr och 22 mag nu. Tänker inte släppa min bygelmagnu för den har jag till gås, räv mm. Men är det vettigt att skippa 22lr till förmån för 17 hmr? Du som har facit i hand, hur hade du gjort i mitt läge? Skippat 22WMR fortare än kvickt till förmån för 17HMR. Alt satsat på Govens förslag, pipbytessystem. 22lr klarar man sig inte utan, inte jag iaf. 17 pipan ersätter lätt en 22WMR även om jag nu vart lite osäker på klassningen..? Mvh!
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Skippat 22WMR fortare än kvickt till förmån för 17HMR. Alt satsat på Govens förslag, pipbytessystem. 22lr klarar man sig inte utan, inte jag iaf. 17 pipan ersätter lätt en 22WMR även om jag nu vart lite osäker på klassningen..?Mvh! 17 hmr är ju klass 4 så den tar ju tyvärr inte bort behovet för 22wmr som minibankare för gås å räv
Publicerat September 1, 201015 yr 17 hmr är ju klass 4 så den tar ju tyvärr inte bort behovet för 22wmr som minibankare för gås å räv Hippen har säkert någon sorts dispens . Men för oss dödliga gäller wmr för gås o räv. En 455 med 2 extra pipor kostar ungefär lika mycket som en ny sako quad 22lr så den är även billig. Jag tog med 17 hmr pga av för stor ångest över kostnaden när jag först beställde alla. Känns som om det kan bli bökigt att hålla på och byta med för många pipor så 17 hmr kommer väl monteras på hösten och sitta kvar fram tills 15 april och sedan får 22lr ta över som övning under lågsäsongen. Nu har jag möjlighet att jaga gås men markerna är nya så en wmr kan vara motiverad. Det återstår att se.
Publicerat September 1, 201015 yr Vid vissa speciella situationer så får man vara lite flexibel, huvudsaken man löser uppgiften på ett för situationen acceptabelt sätt. Men visst är det rätt, 17 HMR är klass 4.. Vid behov av kraftigare prylar så har jag både 22 Hornet och .222 så det löser sig alltid! Mvh!