Publicerat Augusti 28, 201016 yr Hej! Är det någon som har provat en laserlampa från "Racerback" som man sätter på kikarsiktet och som används i mörkret genom att belysa målet med grönt ljus. Heter Lasaer Genetics ND3. Laglig? /Nissen
Publicerat Augusti 28, 201016 yr http://www.racerback.se/laser-genetics-p-1281.html Ovanstående produkt som du avser? Racerback som är erkänt etablerade jakträttsliga giganter anser det. Jag å andra sidan är inte lika klar över hur fn de får ihop till det. Nfs 2002:18 Naturvårdsverkets föreskrifter och Allmänna råd om jakt och statens vilt; 22 § I 10 § jaktförordningen (1987:905) samt dess bilaga 5 ges föreskrifter om förbjudna medel och metoder för fångst och dödande. Skjutvapen får vid jakt vara försett med rekylbroms och ljuspunktsikte, dock inte sådant sikte som belyser målet med en ljuspunkt (lasersikte). Vapnet får vidare vara försett med kikarsikte. Jaktförordningen 1987:905 reglerar att, 14 § Fast belysning vid väg eller byggnad som satts upp i annat syfte än att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund, grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas 1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund, 2. för jakt vid gryt eller lya, eller 3. när ett fångstredskap vittjas. Fast belysning som har satts upp i syfte att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildsvin vid för ändamålet anordnade åtelplatser för vildsvin (åteljakt). Förordning (2008:1412). Samt och detta är det absolut viktigaste av allt egentligen, 15 a § Länsstyrelsen får i det enskilda fallet besluta 1. att ett godkänt bekämpningsmedel som avses i 13 § får användas för att döda fåglar som orsakar allvarliga skador eller olägenheter för människors hälsa, 2. om undantag från förbudet att vid jakt använda belysning utöver vad som är tillåtet enligt 14 §, om det är fråga om annan jakt än som avses i 31 § första stycket, 3. att elektronisk bildförstärkare får användas vid jakt efter vildsvin Nu är denna gröna laser varken en laser för att rikta med eller en lampa i tanken att det är frågan om en belysning, men då avsikten är att ingen jakt, som inte är särskilt tillståndsprövad får ske med lampa/lasersikte på vapnet har jag exceptionellt svårt att se hur en person som får för sig att detta är "lagligt" kommer att undvika en lagföring. Det är en målbelysningspryl för att få ögon att glimma i mörker om jag förstår det hela rätt och det i sig är en klar indikation på att det inte är frågan om den mest etiska av jakter vi talar om, skott mot skalle på exempelvis vildsvin nattetid. I dagsläget är det tillåtet att skjuta vildsvin vid åtel, med belysning, kan man inte bara hålla sig till det? På frågan om det är en bra/fungerande produkt har jag faktiskt ingen aning, de prylar jag har lekt med på annat håll hade lite annan prestanda än de som denna pryl meddelar. /Christian
Publicerat Augusti 28, 201016 yr Det där ju inget annat än en fick(vapen)lampa med grönt ljus med skarpa kanter på ljuskäglan då det är en laserkälla. Enligt spec så verkar den inte må så bra i minusgrader..... Hursom torde den falla under samma regler som en vanlig fick(vapen)lampa med vitt ljus, som Christian redovisade ovan. /Må