Publicerat Augusti 28, 201015 yr Tja det är ju inte lätt att undvika att bli inspirerad när man kollar bilder på era alster. Jag funderar på att försöka göra mig en kniv av "egen" masurbjörk. Någon som har några tips på hur man väljer ut bra bitar redan i skogen/fjället? //Henrik
Publicerat Augusti 28, 201015 yr De vrilar jag har bärgat i mina dagar har fått bekänna färg några år efter när de har torkat och man börjar karva i dem första gången. Kanske någon har något magiskt knep för att se hur de är skapta inuti men jag har då ingen aning. Ett varningens ord dock. Man kan bli jävligt fast i denna hobbyn
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Det är skitsvårt att veta hur trät kommer att se ut när man sågar upp det. Men det är som att oppna en julklapp man vet inte vad som finns inuti. Men har man en vril så brukar det alltid vara fint trä i. Seved
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Hej, Jag är något av en (sjuiklig) samlare av eget material och det är som Seved säger att det nästan är omöjligt att veta innan man sågar itu den. Även hur man sågar vrilen kan ha betydelse. Lite svårt att förklara i text, men om du tänker att du står framför vrilen med motorsåg så sågar man den i skivor rakt framifrån... fast kanke efter man sågat ner den från trädet då Personligen upplever jag att mindre vrilar ofta är finare men ibland besvärliga pga att invallningar av näver ibland gör att det knappt blir nåt kvar efter sågning. Samtidigt så kan dessa invallningar göra att färgen blir mer varierad och vääldigt vacker!! Ett annat materialhittartips är återvinningscentralen.... ni vet den där högen med stubbar och rötter... mmmmmmumma! (visst sa jag att jag var lite kocko) Förra veckan hittade jag en rötad björkbit där som resulterade i 15 bitar och veckan innan så hade farsgubben sågat ut bitar ur en björkklyka som klyven inte orkade med, där blev det 38 bitar till... Ja ni hör ju, det blir knappt tid över till att göra knivar! Nån som är intresserad av skaftmaterial?? //Niclas
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Författare Jag tackar för tipsen. Även om jag inte blev så mycket klokare... Nästa vecka missar jag älgpremiären p.g.a. jobb. Tar dock revanch genom att vara ledig även hela veckan efter. Då blir det mer promenera i skogen på egen hand. Skall bli kul att se om man hittar något då. Det där med rotstubbar var ett bra tips. Till våren skall jag ta ner ett körsbärsträd utanför föräldrarnas stuga. Man kanske skall erbjuda sig att även ta bort stubben? // Henrik
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Jag tackar för tipsen. Även om jag inte blev så mycket klokare...Nästa vecka missar jag älgpremiären p.g.a. jobb. Tar dock revanch genom att vara ledig även hela veckan efter. Då blir det mer promenera i skogen på egen hand. Skall bli kul att se om man hittar något då. Det där med rotstubbar var ett bra tips. Till våren skall jag ta ner ett körsbärsträd utanför föräldrarnas stuga. Man kanske skall erbjuda sig att även ta bort stubben? // Henrik Ja körsbärsrot kom en kompis förbi med ifjol, den var snygg som f*n men det mestar sprack sönder trots trälim på ändträt och långsam torkning. Värt ett försök i alla fall! //Niclas
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Hej, Jag är något av en (sjuiklig) samlare av eget material och det är som Seved säger att det nästan är omöjligt att veta innan man sågar itu den. Även hur man sågar vrilen kan ha betydelse. Lite svårt att förklara i text, men om du tänker att du står framför vrilen med motorsåg så sågar man den i skivor rakt framifrån... fast kanke efter man sågat ner den från trädet då Personligen upplever jag att mindre vrilar ofta är finare men ibland besvärliga pga att invallningar av näver ibland gör att det knappt blir nåt kvar efter sågning. Samtidigt så kan dessa invallningar göra att färgen blir mer varierad och vääldigt vacker!! Ett annat materialhittartips är återvinningscentralen.... ni vet den där högen med stubbar och rötter... mmmmmmumma! (visst sa jag att jag var lite kocko) Förra veckan hittade jag en rötad björkbit där som resulterade i 15 bitar och veckan innan så hade farsgubben sågat ut bitar ur en björkklyka som klyven inte orkade med, där blev det 38 bitar till... Ja ni hör ju, det blir knappt tid över till att göra knivar! Nån som är intresserad av skaftmaterial?? //Niclas Ha ha +1. Ha ha min fru brukar säga åt mej att nu får du sluta kolla efter masur när du kör bil. Det och när man ser en fin bock, kan man bli en trfik fara. Seved Seved
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Ha ha +1. Ha ha min fru brukar säga åt mej att nu får du sluta kolla efter masur när du kör bil. Det och när man ser en fin bock, kan man bli en trfik fara. Seved Seved Hmmmm.... det har faktiskt hänt mig För måånga år sedan var jag och farsgubben ute och letade björkvrilar i Hemavantrakten och mellan två sjöar (Tjålmaren och Holmtjärn) tappade minst sagt fokus på körningen. Körde ner i ett sånt där kallkällhål/myrhål som uppstår på våren när snön äts upp underifrån. Jag och skotern åkte ner i hålet men ur hålet kom bara skoterrutan och mössan.... Fan va farsan garva! Sorry, det blev ett litet sidospår i tråden... /Niclas
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Författare Ha ha +1. Ha ha min fru brukar säga åt mej att nu får du sluta kolla efter masur när du kör bil. Det och när man ser en fin bock, kan man bli en trfik fara. Seved Seved Känner igen det där. Men det är en helt annan sorts "vrilar" min sambo brukar ha synpunkter att jag tittar på...
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Känner igen det där. Men det är en helt annan sorts "vrilar" min sambo brukar ha synpunkter att jag tittar på... HAHAHAHAHAHA
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Känner igen det där. Men det är en helt annan sorts "vrilar" min sambo brukar ha synpunkter att jag tittar på... Ha ha ja det är ju olika. Seved