Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kh vorsteh problem

Featured Replies

Publicerat

Hej, har en vorsteh som har blivit helt labil iår, förra året fungerade hon nästan perfekt med ställandet men iår (3år iår) så sticker hon direkt mot fåglarna i högsta gallop och förstör allt, hare har hon också börjat skälla efter från att ha gått från helt ointresserad av hare från förra året.

Går det att träna bort detta? för annars hamnar hon under jorden.

Publicerat
Hej, har en vorsteh som har blivit helt labil iår, förra året fungerade hon nästan perfekt med ställandet men iår (3år iår) så sticker hon direkt mot fåglarna i högsta gallop och förstör allt, hare har hon också börjat skälla efter från att ha gått från helt ointresserad av hare från förra året.

dra iväg till någon med rapphöns,,sätt långlina och uppmuntra rätt beteende och visa misstycke med övrigt

enda jag kan tänka mig mvh jonas

Publicerat

Hej

Om du inte är säker på metod du ska använda så ta kontakt med någon av de duktiga fågelhundsgurus som finns. De kan för det mesta också erbjuda fågelkontakter under kontrollerade former.

Lycka till!

Publicerat

Håller med herrarna ovan.

Ta kontakt med någon som har burfågel och träna med långlina.

Men var försiktig, är du för hård i fågelarbeterna kommer hunden att få en trög avance och det är inge kul alls.

Sedan kan man fråga sig varför hon stöter allt i år ?

Kan hon ha nypt en fågel i avancen tidigare, eller har du skjutit på stöt någongång ?

Skulle vara intressant att veta iaf...

Publicerat

Kan det vara så att hon har problem att precisera fågeln? Frågan är alltså om hon är helt frisk?

Publicerat
  • Författare

Nu har jag ju turen att det är grisfullt med skogsfågel i skogen, jag har varit ut igår med långlina och utan vapen och bara gått med henne tills hon markerat fågel och sedan gått på fågel med henne tills den lyft (5m på tjädertupp, blev svinrädd) för att sedan sätta henne, självklart med beröm direkt efter. Men ska leta fram en guru om detta för det verkar ju finnas folk som är födda för att uppfostra dessa hundar ;)

Publicerat

Jag tycker råden du redan fått om att kontakta någon instruktör med god erfarenhet från dressyr av stående hundar (helst vorsteh) är goda.

Det finns väl lite olika skolor kring hur man tränar sin sående hund och jag tillhör dem som hade undvikit långlina och burar. Träna på lösa fåglar med lös hund men var, precis som Seger påpekade, försiktig med korrigeringar i samband med fågel. Men se till att du har full kontroll på situationerna. Dvs tillrättalagda fågelsituationer (uppflogsträning) med fåglar du vet exakt var de befinner sig och som är i god kondition (flyger bra).

Jobba fram en fungerande stoppsignal/stoppkommando i situationer då du inte har vilt i närheten.

Det går otroligt snabbt att få till en trög avance men det är inte alls en lika kvick operation att sedan få tillbaka en snabb distinkt resning.

Nu vet jag inte var i Sverige du bor men antar att det är en bit upp i Sverige. Precisera gärna så kan vi ju se om det finns någon bra instruktör i närheten som går att rekommendera. :blush:

Annars kan jag rekommendera att du beställer böcker och filmer från en man som heter Anders Landin, www.landins-hund-katt.se

Han tillhör en av de främsta hunddressörerna vi har i Sverige och har massor av goda idéer kring hur man tränar fågelhundar.

• 3 weeks later...
Publicerat

Kolla så att hon är frisk! Min jycke hade noskvalster en gång. Symptomet på detta var att han rusade rakt på fåglarna och stötte värre än en jaktcocker. Det gick över med lite dyr medicin.

• 2 months later...
Publicerat

Hur har det gått? *nyfiken*

• 1 month later...
Publicerat

Om det inte har löst sig tycker jag att du ska ta kontakt med Hundskolan Vision. Morfar hade problem med sin vorsteh och efter detta så blev det mkt bättre