Publicerat Augusti 29, 201015 yr Som ämnestiteln säger så har jag börjat fundera kring följande. Kanadagäss, såväl som säd och grågås har börjat härja rätt bra i mina hemtrakter. Visst det är lite tidigt i år verkar det som men då jag investerat i bulvaner för kanadagäss så slog det mig att det kanske är obra att bara ha kanadick bulvaner när man är ute? Vi baxade ut tre dussin bulvaner i olika posér enligt konstens alla regler och hade svårt att få respons. Frågan är om man ska utöka bulvanbeståndet med ytterligare en art? Bengt vände några småflockar med sin grågåstuta, jag dirigerade om några med min kanadickpipa. Dock hade vi maskerat oss för sorgligt varför vi nog missade lite där... Är det grågås och kanadicker som gillar att umgås, eller är det sädgåsen som kan tänka sig att taxa in bredvid sin inplanterade gåskollega? Grågås+kanadagås= Eller sädgås+kanadick= Hittar inte mycket matnyttigt i denna frågan men någon av forumets medlemmar besitter kanske praktisk erfarenhet på området?
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Kan bara utgå från det jag sett själv. Huvudflock kanadagås+ 1 vitkindad + 1 grågås. Huvudflock Grågås+ sädgäss i olika mängd. Vitkindade gäss brukar det ofta finnas nån av i kanadickernas flockar.. Ibland har jag sett hur grågås och kanadagåsflockar går tillsammans och betar klöver på vallarna. Svårt att säga om nån hyser agg mot någon annan då dom verkar rätt så fredliga mot varandra över lag.. Sällan man ser något "gruff" och bråk mellan arterna.. "my 2 cents"..
Publicerat September 1, 201015 yr Där jag jagar (också i skåneland) är det ganska ont om kanadicker. Nu i början av säsongen mest grå men de drar gärna vidare från min mark ganska tidigt. Sen kommer sädgässen och de umgås gärna både med grå och bläsgässen. Om det finns inslag av kanadagäss betar de ofta i en egen flock omedelbart eller nästan intill de andra flockarna, mer sällan blandat. Jag har satsat på sädgåsbulvaner i första hand och kompletterat med kanagås bulvaner. Jag upplever att kanadagåsen är lättast att lura, därefter i följande ordning, grå, säd och bläsgås som är svårast att få till att få till att slå för vettarna. En bläsgåspipa gör det hela mycket mer intressant liksom en grågåspipa, vilket ibland kan vara skillnaden mellan att flocken går ned eller flyger förbi. Plats, plats, plats..... Om gässen har valt att ära på marken har man det förspänt medan som ofta i mitt fall försöka locka överflygande gäss blir betydligt svårare. Camouflage är av största vikt, gässen har mycket bra syn! Minsta lilla som inte verkar vara som det ska kan spoliera en inflygning så disciplinen på de som jagar är a och o. Inget viftande med bösspipor, inget vridande på huvuden och kroppar eller skjutna gäss som ligger med buken upp! Gräv ned er eller satsa på liggömslen!
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Hej alla kunniga gåsjägare! Jag är helt grön när det gäller gåsjakt. Jag flyttade till Öland i somras och upptäkte nu när jag kom hem från älgjakten i jämtland att det sträcker och rastar (övernattar) massor av gås över och på åkrarna runt mitt hus. Jag har tusentals frågor men får börja med de viktigaste... Det samlades massor av grågäss på åkern nedanför mig 9-11/10, nu finns ingen kvar och sträcken är väldigt sällsynta, är det för sent för grågås nu eller flyttar de i omgångar? Finns det någon annan gåsras som drar över här senare på året? Kanadagås t.ex. Ang. lockpipor, är det generella gåspipor eller måsta man ha en för kanada och en för grågås? Kan man använda kanadagåsbulvaner för att få ner grågås eller måste man skaffa båda typerna. Isf var får man tag i grågåsbulvaner? Det kommer fler frågor men vi får börja så här //Robert
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Jag har grågäss kvar ännu i södra Skåne. Tidigare år blev det en liten paus mellan grågässen flyttade och de andra arterna kom "ned". Jag upplever att gässen flyttar lite olika och kommer således vid olika tidpunkter. Har inga vetenskapliga belägg för detta men bläsgässen brukar inte komma förrän ganska sent på säsongen. Hur det ser ut för dig på Öland vet jag dock inte. Lockpipor... Jag upplever att det är lättast att få flockarna intresserade om man har "rätt" lockpipa. Visst går det att kalla in andra arter av gäss med en kanadapipa men jag ser fördelar med flera pipor. Främst bläsgässen svarar bra på en pipa som är gjord för dem. Bra pipor är i regel inte billiga. Välj med omsorg. Pipor kan man hitta på nätet i flera webbshoppar. HCjakt har ett bra utbud med kvalité, dkwai.dk en dansk firma har också bra pipor, jaktwebben har Zink calls (kanadagås) mfl. Man KAN jaga grågäss med kanadagås bulvaner men jag upplever att de slår lättare för grågåsbulvaner. Detta är också ett ganska dyrt kapitel... Ofta får man grågåsen att flyga över en vända och titta på kanada bulvanerna och har man lite tur får man dem inom håll men ofta liknar detta mer streckjakt och man missar då lite av fördelarna med bulvanjakten. Bulvaner kan man också köpa på flera webbshoppar. Tänk på att de inte får blänka i solsken, då kan det hända att gässen blir för vaksamma. Kamouflage är mycket viktigt samt platsen man jagar på. Tänk på att inte skjuta på för långa håll. Gäss är svåra att avståndsbedöma och om man vid träffar får fåglar som flyger vidare en bit och därefter trillar till marken kanske 300 meter bort är det ofta för långa håll man har skjutit på. Jag är ingen gåsexpert, det finns säkert fler här som kan detta mycket bättre än jag. Har du ingen vän som kan detta i närheten? Att jaga gås brukar betyda mycket utrustning och förberedelser innan det börjar ljusna. Att vara fler brukar vara trevligt och man kan då hjälpa varandra, kanske även med inköpen av bulvaner.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Stort tack för ditt svar! Är det någon som vet i vilken ordning gässen flyttar, alltså vilken ras som flyttar först osv? När är säsongen slut dvs när har de dragit?