Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dämpare till flera kalibrar. problem eller inte?

Featured Replies

Publicerat

hmm,

sitter och funderar på hur jag ska konfigurera detta.

Dämparen bör sitta på 308an för skyttets skull, så där hör den hemma.

jag vill inte fokka upp ett köp pga dålig eftertänksamhet så därför spekulerar man i att sätta den på fler bössor eller iaf ha möjligheten.

8x57an skulle vara lämplig om man vill men hur blir det om man sätter en dämpare på typ 222 som är gjord för 8mm? vad blir min tradeoff?

samma skulle gälla om man köpte en dämpare som sväljer 45/70 men har den även till 308/8x57js, vad blir effekten av det valet?

jag vet att det inte går med hemgjutet genom dämpare, men detta är rena spekulationer....

/Kalle

Publicerat

Har ingen koll på dessa stora hål som du skriver om men min dämpare som funkar till .243 dämpar 22lr riktigt bra samt givetvis .222. Det den inte fixar till full belåtenhet är .17 HMR. Tror de funkar till fler grovlekar faktiskt men har som sagt inte allt för mycket underlag.

Mvh!

Publicerat

Att t ex skaffa en dämpare för 308 win som man sedan använder på 222 rem funkar i och för sig även om det innebär att dämpningen blir betydligt sämre på 222 rem än vad som skulle vara fallet om du skaffar motsvarande modell fast anpassad för .224 kulor. Jag har ingen erfarenhet av dämpare med riktigt stora hål som t ex .45 så jag avhåller mig från att komma med synpunkter på dessa.

I princip är det samma sak som händer när man sliter ut dämparen det vill säga att hålet i bafflarna gradvis blir större, det finns inget annat problem med detta än att effekten blir sämre i dämparen. Ingen annan än du kan svara på om du ser det som ett problem eller inte, jag använder samma dämpare till 6.5x55 och 6x45 och det är en dämpare avsedd för 6.5mm kulor. Dock skaffade jag den ursprungligen för att använda den på min 6x45:a där den trots sitt lite större hål fungerar bra.

Henrik

Publicerat
. Dock skaffade jag den ursprungligen för att använda den på min 6x45:a där den trots sitt lite större hål fungerar bra.

Henrik

Hur bra funkar det skulle du säga? Tänkte om man skulle ha samma på 6x45 och 260.

Publicerat
Hur bra funkar det skulle du säga? Tänkte om man skulle ha samma på 6x45 och 260.

Jag har en 6,5 dämpare på min 243 win idag,min tanke var som din att den även kommer få tjänstgöra på min kommande 260.

Dämpningen på min 243 är den bästa jag upplevt hittils!

/Mike

Publicerat

Jag kommer att köpa en dämpare till min nya 308 och även sätta den på kommande 222 och vad jag har förstått är det som ovan skriver att det funkar till mindre kulor men med lite sämre dämpning. Det man ska tänka på när man ansöker om lisenc på dämpare är att söka för både klass 1 och klass 2 för annars måste man söka om för det ena eller det andra så jag ska vänta tills jag får 222för att kunna söka på båda

Publicerat
Att t ex skaffa en dämpare för 308 win som man sedan använder på 222 rem funkar i och för sig även om det innebär att dämpningen blir betydligt sämre på 222 rem än vad som skulle vara fallet om du skaffar motsvarande modell fast anpassad för .224 kulor. Jag har ingen erfarenhet av dämpare med riktigt stora hål som t ex .45 så jag avhåller mig från att komma med synpunkter på dessa.

Henrik

Kan man inte byta frontmodul och på så sätt anpassa dämparen bättre till olika kalibrar?

/Peter

Publicerat
  • Författare

tack för svaren.

jag tittade på RCC:s hemsida och samma dämpare går från 8mm ner till kl 2 kalibrar, dvs det går men det står inte hur bra....

ja, det var den diskussionen det.

man skulle kunna ringa RCC och fråga. jag får återkomma med svaret för det hade varit fint om jag hade möjligheten att sätta den på min kl1:or om jag hade velat.

/Kalle

Publicerat
Kan man inte byta frontmodul och på så sätt anpassa dämparen bättre till olika kalibrar?

/Peter

Jo det finns sådana modul dämp, frågan är bara om det är en "smart" lösning, jag är personligen övertygad om att en sådan sak är en öppen inbjudan till Herr Murphy att komma på besök,

dvs fel front på fel pang, har man flera av samma dämp så är det smart som vissa har det att gängorna är annorlunda i storlek på dem,

då blir det inte fel påsatt så att säga.

Om man som Karl funderar på ovan köper en bra dämp för 8 mm kommer den att dämpa 7,62 bra också, men till .222 eller liknande saker kommer den inte att göra det.

Å andra sidan är RCC:s dämp så pass billiga att man kan köpa en dedikerad sådan i 6 mm och ha för alla småkalibrar.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Jag har en 6,5 dämpare på min 243 win idag,min tanke var som din att den även kommer få tjänstgöra på min kommande 260.

/Mike

vilken dämpare (märke) har du? det är ju också en vilktig fråga, vilken fungerar bra? Peters funkar ju helt klart utmärkt och det är den standarden jag efterfrågar.

Publicerat

Karl- Mike har en Ase-Utra Jet Z compact med 19 mm spigot montering,

snart har jag också en sådan.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Karl- Mike har en Ase-Utra Jet Z compact med 19 mm spigot montering,

snart har jag också en sådan.

/Christian

Kostar?

Publicerat

Undrar om just .243 är en tacksam kaliber för dämpare? Har samma erfarenheter av dämpad .243.. från riktigt elak till fis i rymden! Och detta med RCCs billigaste dämpare..

Mvh!

Publicerat
Kostar?

En hel del pengar, på Sunes på Åland tar man 350 Eur för dem,

men de är trots allt inte dyrast, lite mitt i mellan prisklass så att säga.

/Christian

Publicerat
Undrar om just .243 är en tacksam kaliber för dämpare? Har samma erfarenheter av dämpad .243.. från riktigt elak till fis i rymden! Och detta med RCCs billigaste dämpare..

Mvh!

Nu spekulerar jag lite här men..jag märker skillnad i dämpeffekt beroende på om korta eller långa kulor används.

tror att det kan vara så att långa kulor tätar bättre mellan bafflarna då dom "täpper" igen två hål samtidigt,korta kulor som 40grains v-max flyger fritt mellan sektionerna och därmed uppstår ett större gasläckage. kanske :unsure:

/Mike

Publicerat
Nu spekulerar jag lite här men..jag märker skillnad i dämpeffekt beroende på om korta eller långa kulor används.

tror att det kan vara så att långa kulor tätar bättre mellan bafflarna då dom "täpper" igen två hål samtidigt,korta kulor som 40grains v-max flyger fritt mellan sektionerna och därmed uppstår ett större gasläckage. kanske :unsure:

/Mike

Läste en gång i tiden en militär analys (ej svensk) av olika principer av dämpare. Där framgick att de effektivaste dämparna skulle anpassas till längden på projektilen. Så varför skulle inte längden på projektilen ha betydelse för en civil dämpare?

Är helt övertygad om att du har rätt i detta även om jag helt saknar egen erfarenhet.

// Henrik

Publicerat
Läste en gång i tiden en militär analys (ej svensk) av olika principer av dämpare. Där framgick att de effektivaste dämparna skulle anpassas till längden på projektilen. Så varför skulle inte längden på projektilen ha betydelse för en civil dämpare?

Är helt övertygad om att du har rätt i detta även om jag helt saknar egen erfarenhet.

// Henrik

Se där! man kanske inte är så dum som man ser ut :unsure:

Om någon har en länk eller något så feel free to post.

/Mike

Publicerat

/Mike

Lät ju bra. Enda bekymret är att jag har 14 mm i mynningen på 6x45 och 24 på 260. Men man får väl ta en klen gänga på 260, inte mycket göra om man ska köra combo på dom 2.

Publicerat
Se där! man kanske inte är så dum som man ser ut ;)

Snacka om att lämna vidöppet mål....men jag är för snäll för sånt.. :P

Publicerat

Går också i dämpartankar och har funderat på detta med en dämpare till två kalibrar. I mitt fall rör det sig om 308Win och 6mm BR. Har en originalpipa i 308Win till min L579 som jag inte provat då 6mm BR-pipan sitter monterad för jämnan och jag har andra klassettor när sånt är aktuellt. Men man fantiserar ju hela tiden och tanken slog mig att det skulle vara skoj att se hur 308-pipan skjuter (den är förberedd för pipbyte) och kanske kunna använda den på säl. Grejen är ju att jag som MatsN har olika pipdiametrar, 22 mm på 6BR'en och ganska mycket mindre på den andra. Hade iofs tänkt korta 308-pipan till kanske 48 cm. Min fundering är om man väljer en teleskopdämpare som jag vill ha, är det enkelt att ha olika bakgavlar?

Publicerat
  • Författare
Går också i dämpartankar och har funderat på detta med en dämpare till två kalibrar. I mitt fall rör det sig om 308Win och 6mm BR. Har en originalpipa i 308Win till min L579 som jag inte provat då 6mm BR-pipan sitter monterad för jämnan och jag har andra klassettor när sånt är aktuellt. Men man fantiserar ju hela tiden och tanken slog mig att det skulle vara skoj att se hur 308-pipan skjuter (den är förberedd för pipbyte) och kanske kunna använda den på säl. Grejen är ju att jag som MatsN har olika pipdiametrar, 22 mm på 6BR'en och ganska mycket mindre på den andra. Hade iofs tänkt korta 308-pipan till kanske 48 cm. Min fundering är om man väljer en teleskopdämpare som jag vill ha, är det enkelt att ha olika bakgavlar?

jag skulle tro du kan sätta en bronsbussning på pipan eller nåt så du kan ha samma gänga.

/Kalle

Publicerat
  • Författare

Blyström kom med det bra förslaget:

om man tar en RCC T41 eller T51 och får ena delen för kal 45 och den andra påbyggnadsdelen för 308win...

det vore kanske en bra idé värd att prova.