Publicerat Augusti 29, 201015 yr Vad skulle ni rekommendera för förhållanden (temperatur och luftfuktighet) om jag skulle vilka experimentera med att hänga rådjur riktigt länge? Vanligtvis kör jag det gamla vanliga med 40 - 60 dygnsgrader, och det fungerar ju bra, men nu när jag har en ny fin kyl med möjlighet att styra temperatur och luftfuktighet väldigt fritt skulle det vara kul att testa att pressa gränserna lite bara för att se hur det påverkar köttet. När man hängmörar nötkött har jag t.ex. för mig att man har väldigt kallt (ett par grader över noll typ) och ganska bestämda krav på luftfuktighet o.s.v. Tips eller allmänna funderingar kring att hänga länge skulle upskattas.
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Så länge det inte går under 4°C är det ok. Under det så avstannar mörningsprocessen. Hänger man för länge blir det lufttorkat och det är nog inte heller resultatet man vill ha men hänger man hela och rena slaktkroppar i kontrollerat klimat i 4°C så kan man utan problem hänga upp till 80 dygnsgrader, fast rådjur utvecklar inte mycket mer smak efter 40 dygnsgrader. Älg och nöt blir riktigt bra runt 80 dygnsgrader
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Författare Ok, så egentligen vinner man ingenting smakmässigt på att hänga så länge då? Hur påverkas mörheten?
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Ok, så egentligen vinner man ingenting smakmässigt på att hänga så länge då? Hur påverkas mörheten? De lite grövre bitarna som man kanske normalt skulle få steka lite längre blir riktigt möra och goda! Hängmörning gör bäst jobb på arbetande muskler. Filé och liknande händer det inte så mycket med. Framförallt så kan man nu steka riktiga stekar "blodigt" utan att en droppe rinner ut på tallriken! Har du tillgång så kör på bara. Det värsta som kan hända är att du får ont i magen av att äta på tok för mycket kött av kvalité som inte går att köpa för pengar
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Under en föreläsning med Torsten Mörner fick jag höra att han provat att exprimentera med att hänga upp till 250 dygnsgrader. Det skall då ha börjat smaka lite konstig.