Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på jakt att bedriva utan hund, finns ängar, löv- barr skog etc.

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Var har precis fått lov att börja jaga på mina svärföräldrars mark nu när den befintliga jägaren där börja tackla av lite.

Jag har tillgång till eftersökshund men ej någon tillgång till hund under själva jakten.

Detta är kanske en underlig fråga men har ni några tips vad jag ska jaga på markerna?

Jag har vakat en hel del bock men känns som att det börjar bli lite sent för det nu (de visar sig knappast längre de små liven ;-). På marken finns åkrar med klöver, havre och vissa öppna ytor. Det finns även tillgång till bokskog, blandskog och granskog i olika åldrar (dock inga hyggen för tillfället). Marken ligger för övrigt i Blekinge.

Jag har lite lättare att försvara för svärmor om det jag skjuter tas till vara på men det går kanske också att förklara att det är nyttigt ur viltvårdssynpunkt att skjuta, gåsar, kråkor, rävar, grävlingar etc.

Jag har själv några förslag:

Fortsätta att vaka efter bock, räv, grävling och vildsvin men hur är chanserna att något bara dyker fram tro?

Att gå över fälten och hoppas på att stöta upp en och annan hare eller vildkanin och ha hagelbocken beredd!

Att låta någon gå och trycka ut harar från skogen, eller är det kanske bättre att sitta med kulgeväret och hoppas på att det kommer ut bock, vildsin, räv etc?

Går det att få fram några fåglar utan stående fågelhund ? Vet ej hur tillgången är men kan tänka mig att det gömmer sig ett och annat där på åkrarna.

Är det okey att ut på åkrarna nu eller är det bättre att vänta tills åkrarna är skördade?

Oj många frågor men hoppas ni är med på vad jag är ute efter....lite tips helt enkelt. Är ganska oerfaren (ännu så länge ;-) som jägare.

Tack på förhand// Jaagar

Publicerat
Hej på er!

Var har precis fått lov att börja jaga på mina svärföräldrars mark nu när den befintliga jägaren där börja tackla av lite.

Jag har tillgång till eftersökshund men ej någon tillgång till hund under själva jakten.

Detta är kanske en underlig fråga men har ni några tips vad jag ska jaga på markerna?

Jag har vakat en hel del bock men känns som att det börjar bli lite sent för det nu (de visar sig knappast längre de små liven ;-). På marken finns åkrar med klöver, havre och vissa öppna ytor. Det finns även tillgång till bokskog, blandskog och granskog i olika åldrar (dock inga hyggen för tillfället). Marken ligger för övrigt i Blekinge.

Jag har lite lättare att försvara för svärmor om det jag skjuter tas till vara på men det går kanske också att förklara att det är nyttigt ur viltvårdssynpunkt att skjuta, gåsar, kråkor, rävar, grävlingar etc.

Jag har själv några förslag:

Fortsätta att vaka efter bock, räv, grävling och vildsvin men hur är chanserna att något bara dyker fram tro?

Att gå över fälten och hoppas på att stöta upp en och annan hare eller vildkanin och ha hagelbocken beredd!

Att låta någon gå och trycka ut harar från skogen, eller är det kanske bättre att sitta med kulgeväret och hoppas på att det kommer ut bock, vildsin, räv etc?

Går det att få fram ripor och fasaner utan stående fågelhund etc? Vet ej hur tillgången är men kan tänka mig att det gömmer sig ett och annat där på åkrarna.

Är det okey att ut på åkrarna nu eller är det bättre att vänta tills åkrarna är skördade?

Oj många frågor men hoppas ni är med på vad jag är ute efter....lite tips helt enkelt. Är ganska oerfaren (ännu så länge ;-) som jägare.

Tack på förhand// Jaagar

de bästa tips jag kan ge dig är att sitta vilt viltväxlar på morgonen/kvällningen. Rådjuren brukar börja besöka åkrarna aktivt när maten i skogen börjar tryta, dvs framåt september/oktober. Ripa lär du knappast hitta där nere i södra sverige (antar att de där där du bor eftersom du nämnde vildsvin..) Du kan även anlägga en åtel för vildsvin, de brukar bara ganska effektivt. Samma sak med räv.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Stämmer bra att det är södra Sverige, Blekinge =)

Vad tror ni om att gå igenom skogsdungar, åkrar etc. och försöka "skrämma" ut viltet? Säkert inte alls lika effektivt som med hund men det kanske kan få igång dem en del eller vad tror ni?

Publicerat

Nope- jag tror på att du istället smyger genom skogen,

att du gör det så långsamt att det tar dig en timma att komma 1 km,

det är ganska lagom takt och gör att du haft möjlighet att upptäcka allt vilt före det upptäcker dig.

Satans vad med pengar jag skulle betala för att få smygjaka på dov i bokskog, jag vet att det är löv på marken som lever om men det är bara så vackert och glädjen över att lyckas är så stor.

har faktiskt skjutit en dov på 13 meter i en bokskog i England, under en rasande regnstorm så kunde vi smyga oss på den.

/Christian

Publicerat
Stämmer bra att det är södra Sverige, Blekinge =)

Vad tror ni om att gå igenom skogsdungar, åkrar etc. och försöka "skrämma" ut viltet? Säkert inte alls lika effektivt som med hund men det kanske kan få igång dem en del eller vad tror ni?

måste nog hålla med kricke där! Smyg istället. ska du stöta ut viltet så är de väll bäst om du bjuder in 5 kompisar som får gå i en linje och driva fram djuren åt dig som står på pass vid någon välkänd övergång.

Publicerat

det är ganska lagom takt och gör att du haft möjlighet att upptäcka allt vilt före det upptäcker dig.

Satans vad med pengar jag skulle betala för att få smygjaka på dov i bokskog, jag vet att det är löv på marken som lever om men det är bara så vackert och glädjen över att lyckas är så stor.

har faktiskt skjutit en dov på 13 meter i en bokskog i England, under en rasande regnstorm så kunde vi smyga oss på den.

/Christian

har bara sett bilder på riktiga bokskogar, men de verkar helt magiskt att strosa runt i dom :P

Publicerat

Hur stor är marken?

//

Publicerat

/Christian

+1 på att smyga.

Det är nåt speciellt med det.

Adrenalinet och spänningen när du har fått syn på ett djur och ska ta dig fram och få ett bra skottläge, när du väl har kommit dit så ska du återfå lugnet med ett "bultande" huvud och en kropp på helspänn.

Finns inte mycket som slår det.

Publicerat
  • Författare
har bara sett bilder på riktiga bokskogar, men de verkar helt magiskt att strosa runt i dom <_<

Visst är det underbart, tror det är favoriten inte ur jaktsynpunkt utan ur rekreationssynpunkt....en grön lummig bokskog med inslag av avenbok =)

Publicerat
  • Författare
Hur stor är marken?

//

Ca 50 ha.

Publicerat
  • Författare

Men om man nu vill skjuta lite småvilt som tex. harar och kaniner, är det smyga i skogen som gäller då också eller tror ni det är en ide att söka igenom fältet och försöka stöta fram dem här ?

• 4 weeks later...
Publicerat

Har varit på jakt där markena inte lämpar sig för hund, ex avlånga ägor osv. Förutom smygjakt som tidigare nämnts så har det använts hund i band, jag har själv gått med hund. På så vis stöter man upp vilt till passkyttarna, i min mening ganska värdelöst då lika mycket vilt stöts från skyttarna som till.

Kanske prova med en harhund?

Så +1 på smygjakt, har visserligen bara gjort det en gång men det va riktigt spännande, bästa jakten för min del än så länge.

Om det känns ensamt i skogen så hör av dig ;) har bara 2,5 h till stugan i Torhamn