Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Livmodersinflamation.

Featured Replies

Publicerat

Hängde med polaern in till djursjukan inatt.

Hans 2 åriga tik hade hög feber.

Efter undersökning så va vet inte så säker på vad de va men misstänkte inflamation i livmodern.

Lite varflytning hade de sett men resten av undersökningarna gav inget direkt svar.

Öppna o titta efter va ett alternativ.

Tiken blev kvar tills idag o så ska de brainstorma nu på morgonen..

Har ju själv några tikar o haft liknande symtom 3 ggr på samma tik och medicinerat bort det alla gångerna på min bordertik som nu är 12 år.

Undesökning osv på djursjukan gick då på 3500:- .. de 2 ggr när min lokale vet undersökte så gick de på några hundra o tiken fick exakt samma behandling.

Hade n liten diskution med vetrinären inatt.

JO de rekommenderade ju alltid att ta bort livmodern.

Medicinering funkade men det kommer ofta tillbaka vid nästa löp.

Ofta blev det ju medicinering om hunden inte va försäkrad..

Va jag tycker..

Att plocka livmodern som rutin o "kassako" är inte riktigt rätt i mina ögon..

Dessutom på en renrasig jakthund med bra stamtavla (mor o far dubbelcamp.) som knappt är 2 år.

Jycken har ju chansen att bli en riktig stjärna, det vet man ju inte än.

Men utan livmoder så är möjligheten att ta valp i framtiden helt borta...

Känns ibland som dessa "poppis" operationer görs oavsett behov..

Menar som så..

Kan de knappt konstatera att det är inflamation i livmodern så bör man väl prova medicinering först.

Inte plocka livmodern bara för att...

Iallafall inte på en så ung tik som knappt fått visa vad hon går för eller att hon ev kan bli avelstik.

Ytterligare fundering..

Har åkomman blivit vanligare på senare år ?

Jag har haft hundar runt mig i 45 år o den enda som jag vet har haft det i min familj är min Bordertik..

Visst vet jag många som plockat livmodern, ungefär lika många som helt enkelt blev glada att den försvann..

Smidigt att slippa löp osv och att försäkringbolaget stod för den största kostnaden..

Vilket verkar va det primära för många.. inkl vet..

Enl vet. så kunde varg osv oxå få det..

Självklart men det narturliga urvalet borde gjort så att den starkaste överlever och en sådan åkomma bör döda djuret.

Alltså borde åkomman va ovanlig i narturen.

Publicerat

Inte så lite trist att man vill ta till kniven på en så ung hund men det känns precis som du skriver, att proceduren är en kassako som "bara" drabbar försäkringskollektivet. Personligen hade jag propsat på medecinsk behandling och sedan siktat på att para tiken nästa löp och om besvären återkommer efter detta hade jag väl låtit ta till kniven.

Tyvärr är det ju inte ovanligt att man blir föreslagen dyra behandlingar på försäkrade hundar, de flesta som kommer till veterinären med ett sjukt djur är i en väldigt utsatt position, precis som den anhöriga som kommer till begravningsbyrån och man har väldigt lätt att säga ja till det mesta som föreslås för att man har en hel del annat att tänka på... Man säger ja till den dyra operationen som egentligen kunnat undvikas och man tackar ja till den svindyra ekkistan när det faktiskt går precis lika bra med en av spånplattor.

Hoppas det löser sig för hunden på ett sätt som gagnar fler än veterinären!

Publicerat

NS- jag har också funderat i de där banorna iofs avseende katter istället men just om

behovet av att göra ingreppet.

Kort, vi hade en katt, renrasig och utställningschampion, förstföderska och det går inte så bra, vid det kejsarsnitt som räddade hennes första kattunge och förmodligen livet på katten,

var vet snabb att föreslå att livmodern skulle bort.

Vi beslutade mot det förslaget, som resultat blev att den kattan sedan kom att föda två kullar till efteråt med början efter ett år.

I dagsläget är det stående förslaget att alla tikar/kattor som inte skall gå i avel "bör" ha sin livmoder borttagen vid 3-4 års ålder senast för att "undvika" bekymmer.

Jag är personligen skeptisk till detta som metod och undrar egentligen vad det är som gör att detta är motiverat idag men inte för 10 eller 15 år sedan.

Försäkringarna och de belopp de täcker är i mina ögon en sådan sak, argumentet att det kostar inte er, försäkringen täcker det är knappast ett skäl,

försäkringsbeloppen är ju beräknade på att det görs detta X antal ingrepp samt inkl en vinst för bolagen,

minska på de tveksamt motiverade/omotiverade ingreppen och det blir mer premie över till annat och mer relevant,

hundar skadade vid jakt osv.

Men jag varken äger hund eller har djupare veterinära insikter så jag kan ha fel i sak ovan.

/Christian

Publicerat

Vår gamla vorsthetik, frid vare över hennes minne, vart ju tjuvparad av min wachtel.. när hon inte orkade föda naturligt så vart det snitt och då, på en 11 år gammal tik kändes beslutet lätt att plocka bort livmodern. Sen finns det väl medikament som kan förhindra löp och rimligen då återfall i livmoderinflamation? Möjligt att medikamentet i sig är obra för livmodern kanske, har för mej att det är så. Vi övervägder det på ena tiken här hemma vid löp så hanarna blir skvattgalna och helt hopplösa att ha här öht.

Men att regelmässigt göra det känns fel. Tror de försöker tjäna lite pengar samt vara rationella då operationen i sig är en risk och är de ändå inne och gräver där så why not? När vi plockade Ellas livmoder så gick det på försäkringen enbart pga att livmodern såg "ofrisk" ut.. de lyckades få det till en livmoderinflamation eller något så det täktes annars hade vi fått betala det samt akutsnittet.

Mvh!

Publicerat

Även jag funderar i samma banor. Hörde talas om för några år sedan att det hade kommit ett nytt läkemedel som skulle vara jätte bra. Eftersom jag inte hört något sedan dess så kanske det inte var så bra.

Skulle vara riktigt kul om någon som verkligen kan detta kunde komma in och svara.

Publicerat
  • Författare

Lite ny info från vetrinären idag.

Det är inte livmodersinflamation så långt är allt säkert...

Det har nu tagits prover för fästingburna sjukdommar...

Lite snack om buksportskörtel va de visst oxå..

Hade vetrinären inatt fått som hon velat så vet i faen om inte tiken öppnats rätt omgående.

Jycken ligger kvar men är idag rätt pigg. Hon hade visst lite ben i tarmarna så de har gett henne typ lavemang.

Tur.. eller bra de inte öppnade henne igår o kollade efter...

Publicerat
Hängde med polaern in till djursjukan inatt.

Hans 2 åriga tik hade hög feber.

Jakobs tik?

Publicerat

borde dom inte kunnat göra ett UL på henne och se om det var livmodern som spökaden?? det gjorde dom på min gamla tik förra året.

Publicerat
  • Författare
Jakobs tik?

Ja..

Publicerat
Ja..

Det var ju skit. Hoppas det inte är något allvarligt.

Publicerat

Min gamla tik jag fick avliva för två års sedan hade tydligen livmodersinflamation. Men det första ultraljudet de gjorde i Växjö, så syntes tydligen inte detta... Eller den ansågs vara inom ramen för vad som är normalt förstorad.. Typ..

Där var det inte frågan om att ta bort ngt. Å andra sidan så brukar det var väldigt svårt att medicinera bort det, efter vad jag har förstått.. Men på en yngre lovande tik hade jagnog valt att prova medicin först iaf...