Publicerat Augusti 31, 201015 yr Hej, Är det någom som har någon erfarenhet av en Baikal .308? Jag har möjlighet att överta en... -Åsa
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Hej,Är det någom som har någon erfarenhet av en Baikal .308? Jag har möjlighet att överta en... -Åsa vilken baikal då?
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Baikal .308/12 (klass 1) alltså deras kombi ? sry tyvär ingen efranenhet av den bara deras enkelskott bössa.
Publicerat Augusti 31, 201015 yr alltså deras kombi ? sry tyvär ingen efranenhet av den bara deras enkelskott bössa. Får vi höra något om denna då i ställt? lite nyfiken =)
Publicerat September 1, 201015 yr Författare Om Lee Enfield bössan? Gammal brittisk modell. Ganksa kraftig rekyl misstänker jag. Nja. Jag har möjlighet att "ärva" lite bössor om jag vill. Men jag har snackat runt lite och kommit fram till att jag ska inte överta Lee Enfielden. Det blir bara rörigt. Jag ska leta upp en Husqvarna 1640 med ett vettigt kikarsikte och lära mig på den. Jag tog jägarexamen i våras och behöver skytteträna och lära mig på något vettigt men inte för dyrt gevär. =) -Åsa
Publicerat September 1, 201015 yr Om Lee Enfield bössan? Gammal brittisk modell. Ganksa kraftig rekyl misstänker jag.Nja. Jag har möjlighet att "ärva" lite bössor om jag vill. Men jag har snackat runt lite och kommit fram till att jag ska inte överta Lee Enfielden. Det blir bara rörigt. Jag ska leta upp en Husqvarna 1640 med ett vettigt kikarsikte och lära mig på den. Jag tog jägarexamen i våras och behöver skytteträna och lära mig på något vettigt men inte för dyrt gevär. =) -Åsa Hur gör man för att ärva lee enfield bössan istället för dig då???
Publicerat September 1, 201015 yr Sister- får jag föreslå att du förbigår allt som stavas Husqvarna och tittar på en äldre Tikka 55/65 och eller LSA modellerna istället, de har en bättre stockning som ger mycket trevligare rekyl mot skytten, då jag förstår att du är tjej är det viktigt som bara den, iofs är det det för män med men ändå att kolven/vapnet inte ger dig stryk. För en elak rekyl ger en skotträdd skytt så är det bara och det vill vi ju inte. Här är en sådan bössa Den behöver bara ett nytt sikte så är det en rock n roll pang för dig. En annan med Fördelarna med Tikkor är många men en av dem är deras underbara tryck som gör att du blir en bättre skytt då du får bättre kontroll. Angående den tilltänkta baikalen och Enfielden är det väl bara att tacka och ta emot om de skänks till dig, inget av dem är något lyxvapen men de lär fungera båda två. /Christian
Publicerat September 1, 201015 yr Författare Tack för tipset, ska kolla. Jag har iofs ingen brådska, ska gå kolla i butik, vapenauktioner mm och bilda mig en uppfattning, men vill komma igång. Har inte blivit skotträdd än men rejält blåslagen i axeln vid tillfällen, och har förstått att en 6.5x55 är lite snällare. Tack!
Publicerat September 1, 201015 yr Blir man blå av en 6,5*55, 308 eller 30-06 så är det nåt som är helt på tok. Här är en test av en Baikal. http://www.jaktojagare.se/se/article_print.php?id=363053 Kanske det är den?
Publicerat September 1, 201015 yr Blir man blå av en 6,5*55, 308 eller 30-06 så är det nåt som är helt på tok. Här är en test av en Baikal. http://www.jaktojagare.se/se/article_print.php?id=363053 Kanske det är den? Det säger du? Något av de jävligaste jag har skjutit med är min gamla hsqv med bandy kolv och monterad optik, en garanterad hästspark, jag vet fler som håller med om detta och någon har nämnt att en gammal 640 i 30-06 var det folkilsknaste han provat, samma skytt har 458 Lott. För att jämföra har jag idag en vackert lila och svart rak kolv på min hsqv i 9,3x62, det är en världsomfattande skillnad i rekylpåverkan och upptagning med den kolven, iofs är det en McM så det säger allt. /Christian
Publicerat September 1, 201015 yr Det säger du? Något av de jävligaste jag har skjutit med är min gamla hsqv med bandy kolv och monterad optik,en garanterad hästspark, jag vet fler som håller med om detta och någon har nämnt att en gammal 640 i 30-06 var det folkilsknaste han provat, samma skytt har 458 Lott. För att jämföra har jag idag en vackert lila och svart rak kolv på min hsqv i 9,3x62, det är en världsomfattande skillnad i rekylpåverkan och upptagning med den kolven, iofs är det en McM så det säger allt. /Christian Ja det är just det ja menar. En gammal HVA med originalkolv och högt kikarmontage i kal 30-06 är helt på tok. Kan bara toppas med en belyst kinakikare med kort ögonavstånd så man inte bara blir blå på axeln utan även röd i pannan och ansiktet. Jag tyckte t.o.m att min HVA 1600 i 243 med originalkolv var otrevlig. Skjuter helt obekymrat med min Sendero i 300WM dock.
Publicerat September 1, 201015 yr Författare I mitt fall är det nog mest en teknikfråga =) Tog jägarexamen i Maj och hann göra fel innan jag började göra rätt. Måste hitta något vapen att göra min, så att säga. =)