Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp! med fästen till husqvarna 30-06...

Featured Replies

Publicerat

Har en Husqvarna 30-06 och har nyligen köpt ett Zeiss conquest 3-9x40 kikarsikte.

Men jag behöver hjälp att hitta skena/baser till studsaren. Beställde en leupold skena till 1600/1900 inkl ringar leupold std. Ringarna passade men skenan passar inte till studsaren. Hade en kompis som tittade på studsaren och tyckte det såg ut som en m98 låda.

Kan leupolds m98 skena passa? Tycker det finns väldigt lite skenor till husqvarna.

Ni som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig kan ju skriva!

MVH Jonas

Publicerat

Spänns slagfjädern när du lyfter slutstyckshandtaget så är det en m/98, om det spänns när du trycker fram det sista biten är det en m/96.

Publicerat

Den stora frågan är väl vilken modell det är du har.

Det är ju inte en 1600/1900 iaf så då borde det med ganska stor säkerhet vara en 640 som har ett 98 system.

Publicerat
  • Författare

Finns det fästen för 640? annars får jag be en vapensmed borra nya hål så skenan passar. Bara det inte blir så dyrt:(

Publicerat
Finns det fästen för 640? annars får jag be en vapensmed borra nya hål så skenan passar. Bara det inte blir så dyrt:(

640 är en M98 alternativt en M38 men det får vi hoppas att det inte är.

Troligen så är hålen i din bössa borrade i efterhand av någon förhoppningsvis kunnig person så frågan är om dom följer nån standard när det gäller CC måttet.

Passar 1600/1900 skenan på din bössa förutom att hålen inte stämmer?

Jag hade för mig om att det inte skulle passa mellan 1600 och 98 men jag har haft fel många gånger förr.

Publicerat
  • Författare

jo skenan satt bra men hålen på ena sidan räkte inte till. Kan vara att skenan var lite för kort.

Publicerat
  • Författare
Spänns slagfjädern när du lyfter slutstyckshandtaget så är det en m/98, om det spänns när du trycker fram det sista biten är det en m/96.

Hur ska jag veta om slagfjädern spänns eller inte? känner man det?

Publicerat
Hur ska jag veta om slagfjädern spänns eller inte? känner man det?

Det blir ett motstånd i rörelsen och känns trögt. Det kan nog höras också när slagstiftet låser i spänt läge.

Publicerat
  • Författare

Det känndes inte som att fjädern spändes när jag drog upp och tröck in den. Det var hårdare motstånd när jag drog ner slutstycke handtaget än när jag drog upp den!!!

Publicerat
  • Författare

Är det dyrt att låta en vapensmed fixa så att fästerna passar??

Publicerat
Är det dyrt att låta en vapensmed fixa så att fästerna passar??

Är nog inte speciellt kostsamt, och förmodligen mycket klokt! Då behöver du inte tvivla sen, förutsatt att smeden vet vad han pysslar med............. <_<