Publicerat Augusti 31, 201015 yr En ensam älg påkörd idag på morgonen av en lastbil när han gick tillbaka för att märka ut platsen ser han 2 älgar till på hygget som den påkörda gått in på . Älgen skule ha varit en tjur enligt chauffören. Är på plats efter en timma ungefär älgen hade vart omkull i diket och där fanns lite hår men inget blod. Börjar spåra med Neppari Kommer ifatt älgen efter ca 400 m den har inte tagit lega utan hållt sig på benen hela tiden och jag har inte kunnat se något blod och benen hänger med. Släpper Neppari och hon drar som en avlöning kommer ifatt älgen efter en 300 m blir bara några skall då vi troligen stött den innan. Sen blir det att älgen stannar korta stunder för att sen tokrusa. Men efter ungefär en och en halv timma lyckas jag gena ekipaget kvigan som det visar sig. Kommer jag in på ca 20 meter och hon ser fullt frisk ut har möjlighet att studera klövarna noga denna gång och dom var hela. Det enda som syntes var att det saknades lite hår på ena bogen så jag friade denna gången. Eftersom föraren tyckte att det såg ut som en tjur så åkte jag tillbaka till olycksplatsen och tittade om det kan ha varit fler älgar ute på vägen ringade runt olycksplatsen med Neppari men där var inte mer slag kollade även upp dom andra älgarna men dom hade kommit från andra hållet. Ringde sen till föraren och berättade om eftersöket och frågade om han var helt säker på att det var en tjur. Då var han inte så säker längre utan sa att det kunde ha varit öronen han såg eller kanske en knöl över ögat. Så kan det vara ibland men skönt ändå att han inte var säker för då hade man väl legat och funderat på det inatt även om jag är säker på att det var kvigan.