Publicerat Augusti 31, 201015 yr Asså.. faen.. de här trodde jag alldrig jag skulle skriva... Men fick förfråganidag om jag visste om SJF hade någon försäljning av grisfälla. Tanken va väl att kunna köpa med jägarförbundets "rabbat".. Kommunen va intresserade av att köpa in ett par stycken.. Har ju gått att köpa grävling o minkfällor till rabbaterade priser. Jag är i princip emot fälla på klövvilt men nu har de problem i grannbyn där grisarna är inne i tättbebyggt område och bökar upp trädgårdarna. De va en av kommunjägarna som frågade. Kommunen har kontaktat honom, men att typ sitta i någons kök o vaka gris o skjuta mellan husen är inget bra alternativ. Dessutom så har någon av de som drabbats nån släkting som har bössa osv.. Kan ju bli hur tokigt som helst.. Eltråd eller fälla är väl alternativen som kan fungera där. Är visst stiftet som äger marken precis utanför planlagt område. Skulle väl gå att skjuta ut mot skogen på de tomter som ligger i skogskant iofs. Men det rör sig ju folk på många lustiga ställen i samhällerna...
Publicerat September 1, 201015 yr I sådana lägen tycker jag att fällor kan accepteras, men när de dyker upp i skogen där grisarna inte gör skada, då blir jag förbannad! En grannmark har satt upp en eller två fällor och 8 kultingar och en sugga har de tagit.
Publicerat September 6, 201015 yr Kan bara hålla med, att man kan acceptera fällor vid dessa tillfällen, men tycker dock att det vore smidigare att testa med eltråd först,, eller skjuta dem när de är på ingång till byn. Även här i mina trakter har man tagit grisar i fälla, inte kul. // Smålänningen
Publicerat September 23, 201015 yr Håller med att om att en fälla inne i samhället är helt ok, kan sluta i tragedi annars om det vill sig riktigt illa... I skogen eller marker med lata jaktlag skall de vara total förbjudna!
Publicerat September 23, 201015 yr Jag har förståelse för dom som har drabbats, i befolkat område, så är nog fällor bästa alternativet. Eller så dom angränsande markerna öka sitt jakt tryck.
Publicerat September 23, 201015 yr jag vet inte om jag kan hålla med om att det är bästa alternativet. mitt vvo har en sådan och ställer ut den i problempositioner sådana som du beskriver men har inte tagit något i den alls. dock fångar den grävling på löpande band. jag vet inte hur andra har lyckats men vi gör det inte. eltråden funkar dock i sådana lägen. Kalle
Publicerat September 23, 201015 yr Asså.. faen.. de här trodde jag alldrig jag skulle skriva...Men fick förfråganidag om jag visste om SJF hade någon försäljning av grisfälla. Tanken va väl att kunna köpa med jägarförbundets "rabbat".. Kommunen va intresserade av att köpa in ett par stycken.. Har ju gått att köpa grävling o minkfällor till rabbaterade priser. Jag är i princip emot fälla på klövvilt men nu har de problem i grannbyn där grisarna är inne i tättbebyggt område och bökar upp trädgårdarna. De va en av kommunjägarna som frågade. Kommunen har kontaktat honom, men att typ sitta i någons kök o vaka gris o skjuta mellan husen är inget bra alternativ. Dessutom så har någon av de som drabbats nån släkting som har bössa osv.. Kan ju bli hur tokigt som helst.. Eltråd eller fälla är väl alternativen som kan fungera där. Är visst stiftet som äger marken precis utanför planlagt område. Skulle väl gå att skjuta ut mot skogen på de tomter som ligger i skogskant iofs. Men det rör sig ju folk på många lustiga ställen i samhällerna... Är det stiftet som äger marken kanske det går med vigvatten istället så slipper du fällorna ;-)