Publicerat September 1, 201015 yr Vi är ett gäng som åker till tyskland i höst för att jaga. Sonen skall med. Han har bara en 6.5x55 är det tillräckligt för kron/gris i enlighet med deras lagstiftning? Mvh/Jonas
Publicerat September 1, 201015 yr jag kan fråga min tyska jaktvän om så är fallet, enligt vad jag vet/har fått berättat för mig är regeln den att minimum är 8 mm på drevjakt med undantag för 300 Win mag som klenare kaliber. sen är det nog som så att mycket är upp till den som arrangerar jakten, dvs jaktklubben eller markägaren. /Christian
Publicerat September 1, 201015 yr Författare Hittade detta! http://www.revierexperten.de/html/bra_att_veta.html Mao så verkar 6.5 vara lagligt. //jonas
Publicerat September 1, 201015 yr Har varit och jagat i Tyskland några gånger och har då haft min .308 med mig utan problem. Kusinen min hade sin 6,5 med och det var inga problem där heller. Om det sedan är lagligt eller inte är en annan sak då vår jaktvärd kanske var lite väl liberal i en del avseenden..
Publicerat September 1, 201015 yr Dirk har svarat i frågan, "Hello Chris, the German hunting law requires for "major game" at least 6,5 mm and 2000Joule/100 meters so your son's friend will be fine, especially if he shoots such a heavy bullet. Since I presume that it won't be a driven hunt he'll have all the time to place the bullet into the boiler room behind the front legs and I'd be surprised if he won't obtain complete penetration. I shot my biggest wild boar of 89 kgs gutted with a 6,5x57 R at 130 meters and a rather soft bullet, 125 grain Nosler Ballistic Tip. I recovered it under the skin on the opposite side but it had touched the spine, otherwise I am sure it had penetrated completely. Since you guys from Skandinavia are known to shoot well, I would not worry at all." Detta var vad han skrev, så med 156 grains Alaska kula eller kanske rent av vulcan som den andra kulan heter numera är man redo att tackla allt tyskt vilt. Men som jag skrev i inledningen, jag hade frågat jaktarrangören, begränsningar har förekommit både upp och neråt på de jakter jag deltagit i ute i Europa. /Christian
Publicerat September 5, 201015 yr Om jag förstått det hela rätt så är det väl väldigt dyrt att få med vapen på planet. Ja om man nu skall flyga dit alltså. Har vänner som på Ryan Air skulle få betala 4000:- / vapen / resväg. I deras fall 32000:- för hela trippen. Resan kostade visst 275:-/person i var riktning. + vapnen. Alternativet är ju att åka bil och tulla/anmäla i tullen att man har vapen med sig. Vet ej om detta är med sanningen överensstämmande, men det var så jag blev presenterad för problemet. // Jägare utan gränser
Publicerat September 5, 201015 yr Om jag förstått det hela rätt så är det väl väldigt dyrt att få med vapen på planet. Ja om man nu skall flyga dit alltså.Har vänner som på Ryan Air skulle få betala 4000:- / vapen / resväg. I deras fall 32000:- för hela trippen. Resan kostade visst 275:-/person i var riktning. + vapnen. Alternativet är ju att åka bil och tulla/anmäla i tullen att man har vapen med sig. Vet ej om detta är med sanningen överensstämmande, men det var så jag blev presenterad för problemet. // Jägare utan gränser Ryan air hanterar inte vapen överhuvudtaget, SAS tar ut en avgift för speciellt bagage som kostar 500 kr, enkelresa men det är klart utöver det tillkommer Europeiskt vapenpass, ett tillfälligt tillstånd i Tyskland så visst kostar det lite. /Christian
Publicerat September 5, 201015 yr Jösses... Har den stenhårda kampen om lågprisresenärer slagit ut det som en gång i tiden kallades för service??? Är det bara priset som det går att konkurrera med? Jag har flygit en hel del internationellt med vapen och aldrig betalat en spänn extra för det. Har visserligen inte flygit budgetflyg men jag flög en gång charter till Cypern med vapen och det var ingen extra avgift. Hörde att ett bolag skulle börja ta ut en avgigt för att gå på toaletten nu också... Att tro att man skall strunta i att förtulla vapen är ingen höjdare... Tro mig. Glömde detta en gång pga att vi helt enkelt gick fel på en flygplats och det vart ett himla liv! (vilket var helt rätt iofs) Det var bättre förr helt enkelt!
Publicerat September 5, 201015 yr Ryan air hanterar inte vapen överhuvudtaget, SAS tar ut en avgift för speciellt bagage som kostar 500 kr, enkelresa men det är klart utöver det tillkommer Europeiskt vapenpass, ett tillfälligt tillstånd i Tyskland så visst kostar det lite./Christian Jag har själv inte kollat ang avgifter etc hos Ryan air, utan det var kompisen som skulle till södra Tyskland på bjudjakter. Uppgifterna kom från honom, efter han hade kollat priserna. Även att det var Ryan Air samt att de tog vapnen med sig.
Publicerat September 5, 201015 yr Ingen fara, här står Ryan airs regler, längst ner anges att "Skjutvapen, handeldvapen, ammunition och andra vapen (inklusive attrapper), målarfärg, smällkarameller, föremål med inbyggda explosionsmotorer såsom motorsågar, modellflygplan, gräsklippare, osv. får inte medföras i något bagage (var sig incheckat eller handbagage)" Ja Ryan Air suger för de konkurrerar bort vissa saker som i framtiden gör att det inte går att flyga med vapen alt att det kommer att bli apdyrt. /Christian
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Ingen fara,här står Ryan airs regler, längst ner anges att "Skjutvapen, handeldvapen, ammunition och andra vapen (inklusive attrapper), målarfärg, smällkarameller, föremål med inbyggda explosionsmotorer såsom motorsågar, modellflygplan, gräsklippare, osv. får inte medföras i något bagage (var sig incheckat eller handbagage)" Ja Ryan Air suger för de konkurrerar bort vissa saker som i framtiden gör att det inte går att flyga med vapen alt att det kommer att bli apdyrt. /Christian Ett tips, flyg med Germanwings istället, något dyrare än Ryanair man otroligt mycket bättre... Jag själv använder dom ofta.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Ingen fara,här står Ryan airs regler, längst ner anges att "Skjutvapen, handeldvapen, ammunition och andra vapen (inklusive attrapper), målarfärg, smällkarameller, föremål med inbyggda explosionsmotorer såsom motorsågar, modellflygplan, gräsklippare, osv. får inte medföras i något bagage (var sig incheckat eller handbagage)" Ja Ryan Air suger för de konkurrerar bort vissa saker som i framtiden gör att det inte går att flyga med vapen alt att det kommer att bli apdyrt. /Christian Wizzair har liknande regler....
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Wizzair har liknande regler.... Hm.. får skaffa nya linser.. läste precis att "Wizard har liknande regler.." Funderade just på vad han nu hade hittat på..