Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svårt med billiga/bra sikten för vak av vildsvin =/

Featured Replies

Publicerat

Jag har ett gammalt Redfield 2-7 * 32 mm som jag gärna skulle vilja byta ut mot något som funkar bättre vid skymmning/gryning.

Går det att få ihop ekvationen: belyst, minst 3-9 * 50 mm, skottfast, runt 3000 kr, som har acceptabel kvalite. Främsta anledningen till nytt sikte är att kunna vaka gris och räv på åkrar där det inte finns någon fast belysning.

Vet att Nikko Stirling har något sikte...... eller är det till att leta begagnat för att få bäst valuta för pengarna? Vad ska jag leta efter isåfall.

Siktet ska sitta på en Husqvarna 1900 30-06.

Hoppas det finns någon med lite tips i denna djungel!

// Jaagar

Publicerat
Jag har ett gammalt Redfield 2-7 * 32 mm som jag gärna skulle vilja byta ut mot något som funkar bättre vid skymmning/gryning.

Går det att få ihop ekvationen: belyst, minst 3-9 * 50 mm, skottfast, runt 3000 kr, som har acceptabel kvalite. Främsta anledningen till nytt sikte är att kunna vaka gris och räv på åkrar där det inte finns någon fast belysning.

Vet att Nikko Stirling har något sikte...... eller är det till att leta begagnat för att få bäst valuta för pengarna? Vad ska jag leta efter isåfall.

Siktet ska sitta på en Husqvarna 1900 30-06.

Hoppas det finns någon med lite tips i denna djungel!

// Jaagar

En kompis testar ett från OXO och än så länge funkar det. Inte bäst men priset är bra strax över tusingen med bra garanti

Publicerat

Jag skulle satsa på ett beg tyskt sikte.

Nackdelen är att det inte lär vara belyst men bra optik slår belysning vilken dag som helst.

Ett Zeiss , Swarre, Helia eller liknande med ex Tyska ettan som riktmedel funkar bra till det du vill ha siktet till.

Oftast finns dom i fasta 6 eller 8 ggr förstoringar.

http://www.blocket.se/stockholm/Kikarsikte...m?ca=17&w=3

Här har du ett Trijicon som kan vara lämpligt. Bra sikte som även är belyst.

Lycka till

//

Publicerat

Tyvärr går inte din ekvation ihop.

Begagnad kvalitetsoptik kan du få för 3000:- men inte inkluderande belysning.

Försök få tag på en fast 6x eller 8x tysk/österrikare med vettigt riktmedel så kommer du långt utan belysning.

Nackdelen med många kinasikten är att optiken är undermålig/belysningen ofta för stark och kvaliteten högst varierande.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Ni har nog rätt gubbar, kanske ska hoppa över belysningsbiten.

Något exempel på tyskar/österikare som jag ska hålla ögonen på? Ser ju hemskt gärna att förstoring är variabel då det är denna kikare som ska sitta på mitt gevär till främst vakjakt men även annan jakt för kula.

Vad tror ni om Leupold vx-1 3-9x50 kan det vara något eller? Somsagt viktigt att skymningsvärderna är ganska så bra.

Publicerat

Något exempel på tyskar/österikare som jag ska hålla ögonen på?

Vad tror ni om Leupold vx-1 3-9x50 kan det vara något eller? Somsagt viktigt att skymningsvärderna är ganska så bra.

Det finns ju ett Karl Kapps till salu här på forumet som troligen bara behöver lite service. Mycket bättre än så blir det inte för de pengarna.

Annars kan du leta ett Nickel 8x56 med tyska ettan. De brukar också vara ruskigt prisvärda.

Publicerat

Något exempel på tyskar/österikare som jag ska hålla ögonen på? Ser ju hemskt gärna att förstoring är variabel då det är denna kikare som ska sitta på mitt gevär till främst vakjakt men även annan jakt för kula.

Jag tycker inte att du ska hoppa över belysningsbiten den är mycket behaglig. Förstår inte riktigt vad många fått sin mycket aviga uppfattning ang exempelvis OXO. Några kompisar köpte var sitt för några år sedan varav en hade lite problem med en justerskruv (klickade ej), fick nytt på posten utan några som helst problem för att därefter använt det utan några som helst problem. Själv köpte jag ett OXO Bison, som mina vänner hade, och har inte haft några som helst problem med det. Jakten har varit allt från grågås med drygt 200 m håll till vakjakt på vildsvin och räv. Självklart påstår jag inte att det har samma kvalitet som vissa dyra men man får väldigt mycket för pengarna. Det är lika viktigt att ha bra fästen och ringar till ett sådant här sikte som ett Swarovski. Flera som har "fina" sikten har blivit förvånade på skjutbanan när dom tittat i mitt sikte. Ps jagar med 30-06 Ds

Publicerat

Kolla upp Trijicon, ffa deras 2,5-10x56. En ypperlig vakkikare!

Den kostar i runda slängar 6000 om du kan plocka hem den från usa.

Om du är begränsad till 3000 kronor så skulle jag, likt många andra, satsa begagnat tyskt.

En sådan kan du dessutom sälja för samma peng om något år när du sparat ihop till nästa.

Sen när bytesdjävulen slagit klorna i dig så finns det ingen återvändo hahaha :huh:

Lycka till med gluggen!

Publicerat
  • Författare

Tackar för alla tipsen. Tror jag ska leta efter ett begagnat tyskt märke. Om det är någon som har ett sikte till salu så går det finfint att skicka ett PM till mig =)

Jag har varit inne och läst lite om billigare kikarsikten men jag ryser lite av tanken att de inte alltid är skottfasta. Finns säkert bättre och sämre ibland dessa också men är inte riktigt benägen att chansa.

Publicerat

Vilka är dessa OXO förespråkare,

de kommer in här och med första kommentaren så säljer de in skiten,

efter att ha åkt på mothugg och fått brallorna neddragna så försvinner det, ovanstående är nr 3 eller 4 som gjort likadant,

detta är även den 5 eller 6:e tråden om samma skitoptik på mindre än 6 veckor,

dags att börja bli tråkig,

1. sök på forat

2. är frågan redan besvarad läs då svaren

3. är det inget nytt i sak som avses att ventilera försök då att inse att få är roade av det även om vi av ren artighet svarar, det gör i varje fall jag.

För att återanknyta till den inledande frågan,

nej du kan inte lösa din ekvation men du kan hitta väldigt fina x56 tuber från Tyskland för det priset som föreslaget ovan.

/Christian

Publicerat

efter att ha åkt på mothugg och fått brallorna neddragna så försvinner det, ovanstående är nr 3 eller 4 som gjort likadant,

1. sök på forat

3. är det inget nytt i sak som avses att ventilera försök då att inse att få är roade av det även om vi av ren artighet svarar, det gör i varje fall jag.

nej du kan inte lösa din ekvation men du kan hitta väldigt fina x56 tuber från Tyskland för det priset som föreslaget ovan.

/Christian

+1 på det inlägget!

Publicerat

Det finns faktiskt ett nytt som funkar- Bushnell Elite 3200 3-9x50 Firefly:

http://www.opticsplanet.net/busel3239rif.html

Borde landa på ca 3500 kr inkl skatt, tull mm. Firefly är ett flourcerande kors- inte batteribelysning. Man måste ladda upp det med en liten lampa, men till det priset är jag beredd att ta det. Har själv ett i 5-15x40. Mörkerseendet är förvånansvärt bra!

Det är stolparna som är belysta- inte det "fina" korset.

Publicerat
  • Författare
Det finns faktiskt ett nytt som funkar- Bushnell Elite 3200 3-9x50 Firefly:

http://www.opticsplanet.net/busel3239rif.html

Borde landa på ca 3500 kr inkl skatt, tull mm. Firefly är ett flourcerande kors- inte batteribelysning. Man måste ladda upp det med en liten lampa, men till det priset är jag beredd att ta det. Har själv ett i 5-15x40. Mörkerseendet är förvånansvärt bra!

Det är stolparna som är belysta- inte det "fina" korset.

Tackar för tipset låter helt klart intressant =)

Pratade med en vapenhandlare idag som rekommenderade siktet Astro Spencer Elite 2,5-10 * 50 med belyst riktmedel. Finns tydligen på Schous Optiks hemsida, runt 3200 kr. Har någon hört talas om detta, tydligen har de sålt det i flera år och har i stort inga klagomål.....

Publicerat
Tackar för tipset låter helt klart intressant =)

Pratade med en vapenhandlare idag som rekommenderade siktet Astro Spencer Elite 2,5-10 * 50 med belyst riktmedel. Finns tydligen på Schous Optiks hemsida, runt 3200 kr. Har någon hört talas om detta, tydligen har de sålt det i flera år och har i stort inga klagomål.....

Jag vet vilket sikte det är, Astro är byggd på samma delar som gamla Tasco sikten men det har en ny finish, nej det siktet är inte värt 3200 kr, inte om det är de pengar som du vill investera för framtiden i ett fungerande vaksikte.

En sak som känns av vikt att påpeka här, det är att vapenkrämaren vill sälja saker till dig, inte den sak du behöver eller har mest nytta av utan den han tjänar mest pengar på att sälja.

Det är hans yrke och hans livsnäring, när man som ny/inte så kunnig skall handla är det bra att ta med sig någon som vet/kan samt som vill vara behjälplig.

Jag kan lite om vapen och optik, där kan jag bistå, jag kan inget eller ringa om bilar, där tar jag med hjälp för att handla, det är således en fråga om att våga inse behovet av lite stöd så kan man komma långt.

Fråga din handlare om han har några gamla Pecar/helia/Nickel liggande hemma?

/Christian

Publicerat

Det finns få grejer där pris är kopplat till kvalité som just optik. Ska du ha ett bra sikte så kostar det mycket pengar och vill du inte lägga dessa pengar så får du kompromissa. De billigaste siktena som ändå är skottfasta och som har någelunda skymningsvärde är de amerikanska. Ett Leupold, Burris eller Bushnell av de bättre modellerna (VX-3, Elite o s v) kommer att fungera för ditt behov, speciellt om du ordnar belysning på åteln/vakplatsen. Exempelvis så kostar ett Bushnell Elite 4200 2,5-10X50 il 529$ eller Burris FF30 3,5-10X50LRS 539$ (båda med belyst riktmedel) på theopticzone.

Publicerat

1. sök på forat

/Christian

+1 ngt lurt är det med oxo-trollen, helt klart.

Publicerat

Varför snåla på siktet..

OXO är inget bra har en kompis som har ett.

Det flyttar ju sig 1-3 cm efter varje skott + att han inte ser något bra trots att han sitter på en belyst åtel.

Nä satsa lite pengar istället så du slipper gå på massa eftersök.

Kan rek Docter 2,5-10-50

Publicerat
  • Författare

OXO går helt bort för mig samt även en hel del andra Kina/lågpris märken. Jag var i första svängen inne på ett sikte som skulle ha allt men jag inser nu att det inte går (i allafall inte för min budget).

Hade ett Bushnell Elite 3200 3-9 * 50 som jag "nästan" fick tag på begagnat (såldes ca 15 min innan jag ringde ?!?!?)

Ser då och då att Leupolds VX II är till salu, detta kanske kan vara något som är intressant?

Publicerat

Spara tills du har råd med en glugg av bättre kvalié med belyst RM!!! (En beg. duger gott!)