Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Brukar rävar bajsa på åteln?

Featured Replies

Publicerat

har gjort en åtel för lite mer än en vecka sedan med nedgrävda gamla kräftrester.

Imorse så var det uppgrävt riktigt duktigt och det låg en liten skitkorv bara 30-40 cm

bredvid hålet, brukar rävar göra så? revirmarkera en åtel?

Sedan undrar jag vad ni tror om störst chans att se den igen på samma ställe, inatt igen,

eller imorrn natt? Kommer dom tillbaka två dagar i rad eller har dom vanligtvis nåt revirstråk

som dom drar runt som kanske tar ett par dagar så att det är mindre chans att se den inatt igen?

( Är som ni kanske märker helt novis på detta...) <_<

Publicerat
har gjort en åtel för lite mer än en vecka sedan med nedgrävda gamla kräftrester.

Imorse så var det uppgrävt riktigt duktigt och det låg en liten skitkorv bara 30-40 cm

bredvid hålet, brukar rävar göra så? revirmarkera en åtel?

Sedan undrar jag vad ni tror om störst chans att se den igen på samma ställe, inatt igen,

eller imorrn natt? Kommer dom tillbaka två dagar i rad eller har dom vanligtvis nåt revirstråk

som dom drar runt som kanske tar ett par dagar så att det är mindre chans att se den inatt igen?

( Är som ni kanske märker helt novis på detta...) <_<

vet ej hur de är såhär års. Men på vintern brukar dom kika förbi nästan varje natt.

Publicerat

Japp, ser ibland rävkack vid min åtel, så det är inte helt ovanligt.

Huruvuida räven kommer tillbaka snart nog eller inte är inte helt lätt att sia om, jag hade kamera på min åtel förr, och vissa individer kom ständigt, såvida det vart fanns käk kontinuerligt där ( vilket jag löste med en foderspridare och hundtorrfoder ), medan andra kom lite då och då.

Publicerat
  • Författare

Ok, nu har jag iaf vart å köpt en ask US4:or så jag iaf har ammo

om jag ska ut inatt eller imorrn... får väl se vad det blir, kanske ska

testa å slänga ut lite hundmat och hoppas på att det inte bara lockar till sig

hela grannskapets bestånd av mördarsniglar... ;)

Publicerat
Ok, nu har jag iaf vart å köpt en ask US4:or så jag iaf har ammo

om jag ska ut inatt eller imorrn... får väl se vad det blir, kanske ska

testa å slänga ut lite hundmat och hoppas på att det inte bara lockar till sig

hela grannskapets bestånd av mördarsniglar... ;)

blir de inte lite nära när du sitter med hagel? De är väll bättre att ta studsarn så du kan sitta på 50-70 meter.. Sitter du med hagel så måste du sitta absolut helt knäpptyst.

Publicerat
  • Författare

njae, har ju bara hagel vettu... sen så är det 40 meter ifrån huset så tänkte försöka mig på att sätta mig

på 15-20 meters håll, där det går att sitta lite undanskymd....

Publicerat
  • Författare

och svaret var att räven var tillbaka ikväll....

Publicerat
och svaret var att räven var tillbaka ikväll....

och den ligger död? ;)

Publicerat
  • Författare

He he, nej, missade den, den var ute tidigt, innan kl 22.00... ska kika strax om

den vart tillbaka senare inatt, la ut lite hundmat...

Publicerat
  • Författare

Nu ligger räven, tog den dock inte vid åteln utan på väg in i kaninhägnet som verkade ha en ordentlig dragningskraft inatt... den passerade mig först 22.30 då jag var helt oförberedd och lyckades skrämma den... 23.50 var den tillbaka och sprang raka vägen till kaninerna men då jag inte ville/kunde skjuta ditåt skrämde jag bort den. 00.20 var den tillbaka igen och då tog jag den på 17 meters håll, på sin väg mot kaninhägnet. En liten rävvalp var det... ska bli intressant och se om åteln är orörd imorrn...

Publicerat
Nu ligger räven, tog den dock inte vid åteln utan på väg in i kaninhägnet som verkade ha en ordentlig dragningskraft inatt... den passerade mig först 22.30 då jag var helt oförberedd och lyckades skrämma den... 23.50 var den tillbaka och sprang raka vägen till kaninerna men då jag inte ville/kunde skjuta ditåt skrämde jag bort den. 00.20 var den tillbaka igen och då tog jag den på 17 meters håll, på sin väg mot kaninhägnet. En liten rävvalp var det... ska bli intressant och se om åteln är orörd imorrn...

grattis