Publicerat September 3, 201015 yr Nu ska jag börja ladda 338federal ammo. Men jag har ett "litet" problem, jag har inga ladd data. Så nu söker jag kompletta ladd data för denna ammo. kulan jag kommer att använda är Barnes Triple-shock X bullet,225grs. Jag hoppas på lite hjälp snarast, MVH JmK,,
Publicerat September 5, 201015 yr Författare jag har nu hittat ladd data men nu en ny fråga,, krutet som dom "använder" är RL 7 och AA2230. och om jag ska köpa normas krut vilken ska jag då ha? MVH JmK,,
Publicerat September 11, 201015 yr Norma 202 ser bra ut. Jag skulle nog ta en lättare variant av TSX:en i den kalibern. Den tyngre kopparkulan blir väldigt lång och stjäl en hel del hylsvolym i den redan lilla hylsan. Det blir svårt att få upp farten och en kopparkula behöver lite fart. Annars finns ju North Forks 200gr kula som är ett utmärkt val eller Woodleigh 250gr rundnos. Vad har du för piplängd?
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Hej. När jag skulle köpa kulor så sökte jag 180Gr TXSkulor (jag hadde det på köpes ammon) men han tyckte att den va alldeles för lätt så han tyckte att jag skulle köpa 225Gr. krutat jag köpte blev Normas 201. vad skulle bli fördelen med 202 krutet? pipan är 54cm,från patronlägets fram kannt. har du fler tipps?jag är helt novis i detta ämne. det är en kompis som ska hjälpamig att ladda,, MVH JmK,
Publicerat September 15, 201015 yr Har du köpt kulorna redan? Norma 201 blir ett utmärkt val med den piplängden. Tog fram detta med Quickload. Börja på min och stega uppåt och titta efter trycktecken. Har du tillgång till kronograf så stanna innan max om farten blir högre än den simulerade: Barnes TSX 225gr, Norma 201 eller Rhino 11, Magnum tändhatt, patronlängd 71mm: Min 38gr, ska ge ca 670m/s Max 40gr ska ge ca 700m/s
Publicerat September 15, 201015 yr Jocke, skall jag vara ärlig så tycker jag att en 225 grains TSX i en 338 federal är helt fel. TSX är en kula som behöver så hög hastighet som möjligt för att fungera på ett tillfredsställande sätt och efter att ha använt både tidigare generationer av Barnes koppar kulor men också TTSX och TSX i flera olika kalibrar så tvekar jag inte en sekund över att det gäller att gå ned minst ett och gärna 2-3 steg i kulvikt om man skall köra med TSX. I den mån det finns några standardkulvikter i 338 federal så ligger de på 180-210 grain, för de som är så funtade att de nödvändigtvis vill ha den tyngsta möjliga kulan (vilket jag inte riktigt förstår) så bör de utan tvekan välja en ordinär blyspets om man vill ha en skaplig effekt. För egen del så skulle jag fokusera på kulvikter runt 180-185 grain vilka rimligen bör kunna ges utgångshastigheter som är jämförbara med samma kulvikter i en 30-06. //Henrik
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Tack för tippsen, Jo kulorna är redan in köpta, men jag kan se om jag kan få byta dom, Vad har ni för tipps på en bra kula. jag kommer nog bara att jag älg med 338an. jag är hund förare så jag vill inte så gärna ha genomslag, trycktäcken? hur ser dom ut? tacksam för mer tipps. JmK,,
Publicerat September 16, 201015 yr Hej, jag nog mer eller mindre garantera att du kommer att få genomslag med en 225 grains TSX på dina älgar. Vill du inte ha genomslag så måste du antingen gå på en kula som tappar mycket av sin vikt när den expanderar eller också skall du satsa på en kula med så stor expanderad yta som möjligt. Jag har begränsad erfarenhet av kulor i kaliber .338 själv men skulle kunna tänka mig att en Oryx i 230 grain kanske kan stanna i älgen, samma sak med en vanlig blyspets i 200 grains klassen men eftersom jag självinte jagat speciellt mycket med 338 kalibrar så kan jag egentligen inte ge några handfasta råd. Bara för att en kula funkar bra i och har en viss egenskap i t ex 8mm och 9.3 så är det inte garanterat att den funkar på samma sätt i .338, det kanske tydligaste exemplet på hur mycket kulor kan variera i uppträdande är kanske just Oryx. Däremot så är TSX en av de mer konsekventa kulorna i sitt uppträdande som jag har använt. Henrik
Publicerat September 16, 201015 yr accubond kanske, tror inte heller på tsx när jag testade 358 225 gr i 358 win öppnade den bara något mer än tsx i 6mm. kulan är nog fin i sig men behöver nog som sagts förut mer fart.