Publicerat September 3, 201015 yr För närvarande har jag en kahles helia 3-12*56 på min pürch- och predatorbössa. Men när jag funderar på hur jag använder den så inser jag att jag ständigt ligger i förstoringsomfånget 8-12 (även på älgbanan). Jag blir också lite frustrerad emellanåt över känslan att inte få tillräcklig närbild. Jag känner igen det hela från när jag fotograferade som mest, då använde jag hellre 200 och 300 mm objektiv än en standardzoom. Ofta hade jag en x2 extension på mitt 300/2,8 objektiv. Jag vill alltså kunna se eventuella älglusflugor i pälsen på ett djur innan jag skjuter Har funderat lite på eventuella sikten. Har provat en jaktkompis trijcon 3-9*40, och blev rätt förtjust. Är därför nyfiken på att ta del av erfarenheter av trijcons 5-20*50. Undrar även om ni vet om det finns någon butik i storgöteborg som lagerför sådana sikten så att man kan känna lite på dem. Det känns ju lite saftigt att slänga upp sisådär 12kkr utan att ens ha känt på grejerna först...
Publicerat September 3, 201015 yr är själv sugen att köpa ett sånt sikte hör med gorm här på JS han säljer sånna sikten
Publicerat September 3, 201015 yr Undrar även om ni vet om det finns någon butik i storgöteborg som lagerför sådana sikten så att man kan känna lite på dem. JG Jakt i Sävedalen säljer märket, sen om de alltid har hemma vet jag inte men värt att kolla. /Per
Publicerat September 3, 201015 yr Det lilla jag har hunnit med o nyttja min så är jag nöjd, jag sålde min conquest 6,5-20 till förmån för en Trijicon med bärnsten triangel. Ångrar inte mitt val. Klar o fin i linserna, funkar ypperligt till rävjakten. Distinkta knäpp i vreden, jag har lite svårt för "turrets" på jaktkikare!!!men som tur är så funkar dom jättebra.Verkar stabil o bra. Heba o köp, fast det är billigare på andra sidan Atlanten.
Publicerat September 3, 201015 yr Har haft en 2,5*10-56 Trijicon och var nöjd med den. Som sagt vet jag att JG säljer Trijicon kikare men om de har 5-20 inne vet jag ej. Orjan här på sidan har ett sådant om jag inte missminner mig så hör med honom om hans omdöme!
Publicerat September 3, 201015 yr För att balansera synpunkterna en del så kan man även tillägga att den har stort varierande ögonavstånd mellan förstoringarna, att den har ett mycket smalt synfält jmfr med annan optik, i samma prisklass, i samma kvalitetsklass och i samma storleksklass, att den har en förhållandevis litet ögonbox, dvs inom den fyrkant/sfär där du har full bild i siktet, utöver dessa saker är det en bra och prövad optik som verkligen är prisvärd och som ger skytten/jägaren valuta för pengarna. /Christian
Publicerat September 3, 201015 yr Är nöjd med min Trijicon 5-20x50. Det enda är väl att skymingsegenskaperna inte verkar vara i toppklass, men det duger gott åt mig. Kristallklart och har inga problem med ögonavstånd oavsett förstoring.
Publicerat September 3, 201015 yr Författare Får ta å ringa JG för att se om de har någon inne. Skall även kolla med skene järn, de har om inte annat jaktmässa på torsdag.
Publicerat September 14, 201015 yr Författare var på JG idag. Dom hade en trijcon 5-20x50 inne. Det är inte utan att jag är djäkligt sugen efter att ha fipplat med den en bra stund.
Publicerat September 14, 201015 yr var på JG idag. Dom hade en trijcon 5-20x50 inne. Det är inte utan att jag är djäkligt sugen efter att ha fipplat med den en bra stund. har själv en trijicon 5-20x50. en stor nackdel som jag tycker är targetrattarna. dels för att de är stora och stöter du emot något blir det rätt lång brytmån om du förstår vad jag menar. sen gillar jag inte lösningen med insektskruvarna för att nolla siktet. känns vekt på något vis. annars är jag förstås väligt nöjd med optiken och belysningen. kör gul mildot på mitt. men som sagt, ibland önskar jag bort targetrattarna men å andra sidan är det roligt på 300m banan att klicka upp. sen håller jag med christian att ögonavståndet varierar beroende på förstoring. dock känns det som att jag själv inte har så stora problem med detta. men har en kompis med lite synfel och för honom var det svårt att ställa in så att det blev bra på höga förstoringar.