Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka m65 till 6.5-284

Featured Replies

Publicerat

Har inhandlat en fin gammal M65 i 6.5x55. Nu i höst ska den få vara som den är men i vinter ska den få en rejäl uppfräschning. Ska bla fixa kolven till nyskick. Men jag har fått för mig att brotcha upp den till en 6.5-284 också.

Frågan är, går detta i dessa tikkor?

Publicerat

Hmm jag är 99,9% säker på att jag hört folk som gjort just det i tikka 65

Publicerat

Om det är ok så skulle jag vilja fälla ett par kommentarer,

en 6,5-284 bränner en pipa på allt mellan 1-1500 skott, därefter är den slut och måste bytas,

att köpa en 6,5x55 med oklart antal skott genom sig och köra upp den till 6,5-284 Win är således ett extremt vågspel,

om pipan ens skjuter från början vet man aldrig hur många skott man får ut av den,

100 eller 1000, i det första fallet är insatsen om man betalar för det extremt dyr, en omrivning kostar mellan 2-3000 kr att få utförd och det betalar sig inte då.

65x55.png

65x284.png

Tittar man på patron diagrammen är det i sig inget bekymmer med att kamra om till 284:a hylsan, även om en ordentligt smed skulle sätta tillbaka pipan ett varv för att utesluta eventuella bekymmer.

Jag hade aldrig rivit om ett läge i en pipa på det sätt som du föreslår för att jag anser det vara dålig ekonomi men det betyder inte att du inte skall göra det, särskilt sen du känner till förutsättningarna.

Du har inte funderat på en 6,5x55BJ?

Christian

Publicerat

Jag skulle faktiskt om jag var du brotsha upp den till 6,5X55 Ackley improved istället. Håkan Sphur har en sådan och den ger imponerande hastigheter. Dessutom kan man skjuta vanliga 6,5X55 patroner i den dessutom och när hylsorna är skjutna har de format om sig till Ackley hylsor :-)

Publicerat
Du har inte funderat på en 6,5x55BJ?

Christian

Ovanstående dvs en 6,5x55BJ är den improved version av x55:an som många kallar AI,

Grannkanalens och Håkan S kommentarer om den samma

Då en bekant till mig har en dylik kan jag säga att det går att pressa ut helt ohemula hastigheter, samt att det går att skjuta köpeskott rakt av för att fireforma.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ja det låter ju betydligt vettigare. Enligt säljaren till 6.5an så har han skjutit in bössan men ca 10 skott per år och sedan har han skjutin några skott i skogen också. OM det stämmer så har pipan gått under 500 skott, men det är ju omöjligt att veta. Men oavsett detta så känns det oklokt att göra om den till en -284 om denna bränner pipa i en sådan omfattning.

En AI lät ju betydligt bättre, särskilt när jag kan fixa hylsor på ett så enkelt sätt.

En till fråga då.. Skulle en 6.5x55AI klara klass 1 efter ett ev. blyförbud.

Publicerat
Ja det låter ju betydligt vettigare. Enligt säljaren till 6.5an så har han skjutit in bössan men ca 10 skott per år och sedan har han skjutin några skott i skogen också. OM det stämmer så har pipan gått under 500 skott, men det är ju omöjligt att veta. Men oavsett detta så känns det oklokt att göra om den till en -284 om denna bränner pipa i en sådan omfattning.

En AI lät ju betydligt bättre, särskilt när jag kan fixa hylsor på ett så enkelt sätt.

En till fråga då.. Skulle en 6.5x55AI klara klass 1 efter ett ev. blyförbud.

Det vet ingen, ingen vet vilka Joule gränserna skulle vara vid ett sådant förbud,

men om du menar att man skulle klara hastigheten på 100 meter med en 139 grains kula? Så är svaret ja men det kommer att kosta på pipan.

Tänk på det när alla tjatar om kalibrar o blyförbud, ingen vet vilka justeringar av klasserna som då blir aktuella.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Det vet ingen, ingen vet vilka Joule gränserna skulle vara vid ett sådant förbud,

men om du menar att man skulle klara hastigheten på 100 meter med en 139 grains kula? Så är svaret ja men det kommer att kosta på pipan.

Tänk på det när alla tjatar om kalibrar o blyförbud, ingen vet vilka justeringar av klasserna som då blir aktuella.

/Christian

Ok. Helt enkelt bättre att skaffa sig en grövre tingest om det blir blyförbud och man hamnar på gränsen. Min bössa kommer ändå tjäna som rå, räv och fågelbössa i 95% av fallen, men det händer ju att det kliver ut en älg under rådjursjakten.

Nu tror jag ju ändå inte det blir något förbud de närmsta 4 åren med tanke på opinionsundersökningarna..

Publicerat

Du kan ju alltid pm:a Sem ("Münsterlove") på forumet. Han har en Tikka M65 med Kriegerpipa i 6,5-284. Hur mycket han kan tillföra vet jag inte, men han har en del erfarenhet av patronen iaf.

Publicerat

Japp, here I am.

Jadå, det går utmärkt att brotscha upp, men som sagt, -284 har ju rykte om sig som pipbrännare....

Själv köpte jag den billigaste M65 jag kunde hitta och fick Stenroos att sätta på en 26¨Kriegerpipa.

Anledningen var egentligen: 1, för att få lite mer fart ville jag ha längre pipa än original, 2, hade ingen aning om

hur många skott som gått genom den gamla.

Jag är en jävla nybörjarskytt på kula, men bössan skjuter nog bra - får se om exabit kan klämma en 300m-serie

på 10-15 mm i bänk....

Publicerat
  • Författare
Japp, here I am.

Jadå, det går utmärkt att brotscha upp, men som sagt, -284 har ju rykte om sig som pipbrännare....

Själv köpte jag den billigaste M65 jag kunde hitta och fick Stenroos att sätta på en 26¨Kriegerpipa.

Anledningen var egentligen: 1, för att få lite mer fart ville jag ha längre pipa än original, 2, hade ingen aning om

hur många skott som gått genom den gamla.

Jag är en jävla nybörjarskytt på kula, men bössan skjuter nog bra - får se om exabit kan klämma en 300m-serie

på 10-15 mm i bänk....

Ja det är ju onekligen frestande att brotscha upp, men jag är rädd att det kostar mer än det smakar om jag ser till mina behov. Jag tror jag avvaktar och behåller nuvarande kaliber ett tag. Men blir min pipa slut någongång och jag måste pipa om så kanske man skulle passa på att göra något roligt av den.

Publicerat

Vad är det för fel på 6,5x55, äkta svenska mauser? :ph34r: Denna eminenta kaliber som man kan använda till alltfrån björn till fågel.

Publicerat
  • Författare
Vad är det för fel på 6,5x55, äkta svenska mauser? :D Denna eminenta kaliber som man kan använda till alltfrån björn till fågel.

Det är absolut inget fel på den kalibern, men den är som en gammal volvo. Pålitlig och bra men rätt tråkig. Därför ser jag inget fel i att hotta upp den om man har möjlighet.