Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hjälp med tolkning av jaktlagen §31

Featured Replies

Publicerat

har letat och frågat runt i snart ett år utan resultat, och alla verkar tolka lagen olika.

så vad gäller om jag kommer på min jakt mark med bil, ser ett vilt som man får skjuta,

har rätt klass på bössan och bra kulfång?

får jag skjuta?

om ja ovan måste jag göra något speciellt för att få skjuta?

vet att jakt inte får bedrivas "från motordrivna fortskaffningsmedel"

blir de någon skillnad om uppsåt var att åka till en plats på min jakt mark och där ifrån gå ut till lämpligt pass, och ser viltet på vägen dit??

som jag tolkar lagen så får jag inte använda bilen att skjuta ifrån (sittand i den veva ner rutan och skjuta) och jag får inte heller skjuta de djur som jag ser från bil om uppsåt var att "söka efter"

de jag har hört när jag frågat andra jägare (ca 30 st) alla olika svar. typ att man måste köra förbi och ga en viss sträcka eller att bilen ska vara avstängd en viss tid. sen har man hört en massa annat.

hoppas på att få lite klarhet i vad som gäller.

tack på för hand

//stoffe

"31 § Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar." :källa https://lagen.nu/1987:259

Publicerat

Kompletterande fråga.

Om man har ett högre torn vid ett vägpass är ofta bästa stället att ställa bilen på rakt nedanför tornet. (Då skall det mycket till för att man skall råka skjuta sönder bilen...)

Är det OK?

// Henrik

Publicerat

Man måste förflytta sig en viss sträcka från bilen och det måste förflyta en viss tid innan man får skjuta. Ju längre sträcka desto kortare tid krävs och vice versa. Exakt vad som krävs går inte att svara på utan det bedöms från fall till fall. Man måste så att säga jaga sig fram till viltet. Sunt förnuft alltså.

Publicerat
  • Författare
Man måste förflytta sig en viss sträcka från bilen och det måste förflyta en viss tid innan man får skjuta. Ju längre sträcka desto kortare tid krävs och vice versa. Exakt vad som krävs går inte att svara på utan det bedöms från fall till fall. Man måste så att säga jaga sig fram till viltet. Sunt förnuft alltså.

ok, kan man få en ungefär finger visning för tid och sträcka ?

men grovt sett om jag kör så långt bort att de tar mig ca 10 min att gå tillback på vägen får man fälla viltet då lr?

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag kan inte ge dig några säkra fingervisningar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.