Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Låga Sakofästen??

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker inte det verkar finnas låga fästen till sako. Sako optilock är för höga för min smak. Jag skulle vilja ha några som bygger ca 4-6 mm. Leupolds låga är ett alternativ men de saknar rekylklack och jag vill inte borra lådan och skruva fast dem. Någon som har en bra idé om vad som finns eller möjliga modifieringar på befintliga fästen? Det kanske gick att göra en rekylklack till leupoldfästena?

Publicerat

jag har ett par låga sako orginalfästen, finns en bild i bildbanken. men om dem är nog låga för dig vet jag inte. dem var då för låga för mitt helia 3-9x42 på min finnbear.

Publicerat

Vad har du för kaliber?.

Publicerat
B)
Publicerat

om det är mig du frågar anders så är det 6,5x55. det är såna med stor skruv på sidan. har dem på blocket dock utan större efterfrågan http://www.blocket.se/vi/6896033.htm?ca=1_7_s.

Publicerat
  • Författare

Jag har ett par låga original sako ocg de är helt klart riktigt låga. Jag är dock tveksam till de gamla Sako fästena eftersom de vrider sig när man drar sidskruven. Tycker jag verkar knepigt om man vill ha ett spänningsfritt montage. hulkens fästen på blocket ser ut att vara mediumhöga. Warnes låga har jag också testat men de är för höga för min smak.

Publicerat

Pelle

Kolla efter Sakos "ringmount" montage. Jag har sådana och ett S&B 10X42. Siktet går i precis och det finns knappt plats för linsskydd.

Vad är det för sikte du tänkt använda?

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Sako ringmount är såvitt jag sett för höga för min smak. Dessutom har jag sett att man kan ha olika höga fästen beroende på om man har en vixen, forester el finnbear för samma kikare, en vixen kräver högre fästen än en finnbear. 

Publicerat

Har ett par äldre 1" sakofästen (de med sidojustering) på min .358 Win. De bygger 8mm och går att ta av o på utan att träffläget förändras så att jag märker det (skjuter inom 25mm /100m)./K9

Publicerat

Det lägsta som går att få är Sakos gamla originalmontage (det med ratt på sidan) i lägsta utförandet som bygger ca 3mm på lådan - man kan få problem med okularet på vissa kikare som tar i handtaget vid repetering. Medium bygger ca 8mm och hög några millimeter till (har ett hål genom).

I övrigt kan man få till ett lågt montage med warne-Ringar, men de har jag haft problem med i grövre kalibrar (så 6,5x55 borde funka). samma sak med Leupolds ringmount som är riktigt låga - jag har ett sådant på en .222 och det funkar bra. Helt skottfasta är annars Redfields baser som man knackar fast på kilspåren och monterar standardringar i från tex leupold. Det blir ganska lågt och funkar perfekt med 42-objektiv. Ännu lägre är leupolds nya QR-baser med QR ringar till - det har jag nu på min 9,3x62 och det funkar mkt bra.

Jag har en del fästen över hemma om du är intresserad, bla warne, Leupoldringmount & redfield/leupold. Jag har också ett gammalt superlågt sako-fäste... Se annons på sidan.

Publicerat
  • Författare

Det finns amerikanska fästen som heter Conetrol eller ngt sånt som lär vara låga. Är det någon som hört talas om dom?

Publicerat

Hej,

Har ingen erfarenhet av dem men blev rekommenderade dem av flera amerikaner då jag frågade om montage till min ruger på amerikanska forum liknande detta. Ska vara mycket bra enligt dem...

mvh

Björn