Hoppa till innehåll

Framåt för valpen!


Kias Husse

Recommended Posts

Valpen som jag nämt i tråden Innomhusskall, går sakta men stadigt framåt.

Vi har varit på utställning och fick en 1 med HP :D

Vi har varit en del i skogen.....

Hon hittar mig bra, kan bakspåra. Har även kallat in henne på 200m håll.

Mesta delen vi är ut i skogen så springer hon runt fötterna(20-40m) och jagar sork och småfåglar. Även en tjädertupp har blivit utskälld..... :lol:

Antar att det är som det ska med en liten 8 månaders valp.

Några älg möten har det också blivit. 3 st som hon följde efter i 3-400m utan skall. En som vi gick på ca 40m från oss, då stod hon bara och tittade när den gick därifrån...

En har hon "drivit" i 2-300m, gick för fort för att kallas gångstånd.

En älg som hon vädrade länge efter, kom emot henne och hon sprang på och försökte sig på ett stoppskall men den vände så hon följde efter i ca 400m.

En pinntjur och en ko hade hon stopp på i ca 1-2 minuter med lite tveksamma skall, därefter gångstånd i ca 1 minut. Därefter följde hon efter i ca 1km(med stöd av mig i bakspåret, hon komm till mig med jämna mellanrum för att sedan fortsätta efter älgarna.

Hon skällde till även efter en 4 taggare som vi gick på. Det var en riktig närkontakt(ca 10m) innan vi upptäckte varandra och tjuren sprang iväg. Valpen hann aldrig ikapp....

Hon är väldigt försiktig i älgmötena. Hon håller avstånd och tar inga risker, vilket jag tycker är rätt bra just nu. Men jag hoppas att hon blir lite tuffare i takt med att hon blir äldre och med stigande antal älg möten.

Hon skäller fortfarande inne ibland.....

När dom andra hundarna i huset busar(eller när hon är med och busar) så kan hon fortfarande inte låta bli att skälla på dom....

En liten bild på valpen i hennes favorit syssla i skogen, jag trodde jag köpte en hundvalp men det visade sig vara en badanka. :P

post-4173-1283523169_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir lite avis!

Alltid kul med valpar/unghundar som gör framsteg. Vart i Jämtland hålls du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott att det går framåt :P

Jag blir lite avis på alla älgkontakter :D Så mycket älg har jag inte i skogen här :lol: Vette hundan när min lillskit får första älgkontakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valpen som jag nämt i tråden Innomhusskall, går sakta men stadigt framåt.

Vi har varit på utställning och fick en 1 med HP :D

Vi har varit en del i skogen.....

Hon hittar mig bra, kan bakspåra. Har även kallat in henne på 200m håll.

Mesta delen vi är ut i skogen så springer hon runt fötterna(20-40m) och jagar sork och småfåglar. Även en tjädertupp har blivit utskälld..... :D

Antar att det är som det ska med en liten 8 månaders valp.

Några älg möten har det också blivit. 3 st som hon följde efter i 3-400m utan skall. En som vi gick på ca 40m från oss, då stod hon bara och tittade när den gick därifrån...

En har hon "drivit" i 2-300m, gick för fort för att kallas gångstånd.

En älg som hon vädrade länge efter, kom emot henne och hon sprang på och försökte sig på ett stoppskall men den vände så hon följde efter i ca 400m.

En pinntjur och en ko hade hon stopp på i ca 1-2 minuter med lite tveksamma skall, därefter gångstånd i ca 1 minut. Därefter följde hon efter i ca 1km(med stöd av mig i bakspåret, hon komm till mig med jämna mellanrum för att sedan fortsätta efter älgarna.

Hon skällde till även efter en 4 taggare som vi gick på. Det var en riktig närkontakt(ca 10m) innan vi upptäckte varandra och tjuren sprang iväg. Valpen hann aldrig ikapp....

Hon är väldigt försiktig i älgmötena. Hon håller avstånd och tar inga risker, vilket jag tycker är rätt bra just nu. Men jag hoppas att hon blir lite tuffare i takt med att hon blir äldre och med stigande antal älg möten.

Hon skäller fortfarande inne ibland.....

När dom andra hundarna i huset busar(eller när hon är med och busar) så kan hon fortfarande inte låta bli att skälla på dom....

En liten bild på valpen i hennes favorit syssla i skogen, jag trodde jag köpte en hundvalp men det visade sig vara en badanka. :D

post-4173-1283523169_thumb.jpg

Snyggt foto! :P Det är ju bra när hunden kan svalka sig själv och inta vätska. B):lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott att det går framåt :P

Jag blir lite avis på alla älgkontakter :D Så mycket älg har jag inte i skogen här :lol: Vette hundan när min lillskit får första älgkontakten.

Nästa helt otroligt vad med älg vi har gått på. Bode i jaktstugan förra helgen och jag var ut i tis kväll. Bara på dom dagarna har vi haft älgkontakt med 7 älgar(nästan tilldelning av vuxna djur X2). Dessutom de flesta på nära håll ca 50m eller kortare. Bara några som jag inte varit nära som endast valpen själv har hittat. Men där kunde jag med hjälp av spår konstatera att det var älg hon "bråkat" med.

När det väl blir jakt lär man inte se någon istället......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt foto! :D Det är ju bra när hunden kan svalka sig själv och inta vätska. :P:lol:

Labben har lärt stövaren att bada. Det blev för svårt för valpen att inte gilla vatten också när dom andra två hade så roligt i sommras. Jättebra varma sommardagar men även utmärkt träning.

Hittade en bild till "av halvtaskig kvalitet" där hon simmar riktigt:

post-4173-1283528411_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Labben har lärt stövaren att bada. Det blev för svårt för valpen att inte gilla vatten också när dom andra två hade så roligt i sommras. Jättebra varma sommardagar men även utmärkt träning.

Hittade en bild till "av halvtaskig kvalitet" där hon simmar riktigt:

post-4173-1283528411_thumb.jpg

Du måste ju lära älghunden att simma ut med en snara och lägga den på halsen runt älgen så ni kan dra in den till land om den går för långt ut och lägger sig. :lol::P:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kul att det har gått framåt med unghunden:) bara bra att hon inte är för kaxig i älgmötena än hon har tiden på sig att tuffa till sig.

Min gamla tik älskar oxå att bada i skogen perfekt då jag vet att hon alltid får i sig vätska då hon söker sig själv till vattendrag efter att gjort lång sök eller haft älg framför näsan en längre tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kul att det har gått framåt med unghunden:) bara bra att hon inte är för kaxig i älgmötena än hon har tiden på sig att tuffa till sig.

Min gamla tik älskar oxå att bada i skogen perfekt då jag vet att hon alltid får i sig vätska då hon söker sig själv till vattendrag efter att gjort lång sök eller haft älg framför näsan en längre tid.

Ja, just nu så är hon VÄLDIGT dyr....

Det är väl till att njuta när det går framåt, sorger brukar det alltid bli förr eller senare. Blir spännande och se om man är lika förtjust i henne den här tiden nästa år.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D

En tidig morgontur resulterade i ett väldigt seriöst försök!

Hon vinddrog och hittade av spåren att dömma, ko och kalv. Hon hade ett rätt energiskt upptag ca 200m bort från mig. Hördes på skallen att hon inte var lika tveksam som tidigare försök. Men tyvär så ville dom inte stå..... :(

Sen naturligtvis den obligatoriska svalkan: :D

post-4173-1283687775_thumb.jpg

Husse gick inte tomhänt från skogen iaf:

post-4173-1283687884_thumb.jpg

Rödgul trumpetsvamp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha! Det är en riktig liten badare du har fått till hund nu. Snygga foton och det nedersta är ju inte fy skam. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...