Publicerat September 3, 201015 yr Hej, om vi bortser från eventuella modifieringar av kolvkam m.m, vad kan vara en lämplig studsare till en nyexaminerad jägare som vill jaga vildsvin och rå/dov? Jag tänker i första hand på modell/fabrikat och därefter kaliber. Eftersom det är en hel del som skall köpas så är ju priset inte helt ointressant men den skall vara av bra kvalitet och att man kan känna sig nöjd med den under 2-3 år i alla fall. /W
Publicerat September 4, 201015 yr Det finns otaliga trådar på detta tema redan, sök runt lite på forumet så får du en del tips. Men man kan väl grovt säga att huvuddelen av tipsen brukar vara: 1 - Håll dig till en standardkaliber, dvs 6,5x55, 308W eller 30-06. Då får du både en bössa med hanterbar rekyl och råd att övningsskjuta. 2 - Gå in till en vapenhandlare, ju mer välsorterad destå bättre, och kläm och känn. Ta gärna med dig någon som har lite erfarenhet så du inte blir pålurad nåogot onödigt dyrt som handlaren vill bli av med.
Publicerat September 4, 201015 yr Kan bara hålla med föregående talare. När det gäller fabrikat så finns det ju en hur mycket som helst att välja på eg. Tikka och Sako är alltid värt att titta på, finns ju ett ganska stort utbud, vill man gå ner ännu mer i pris så brukar det inte vara svårt att hitta gamla HVA för en billig peng sålänge det inte är 1900. Huvudsaken är att du hittar en bössa som känns bra för dig så gör som Markus säger, kläm och känn.
Publicerat September 4, 201015 yr Kaliber rekomendationen från mig iaf 308 eller 30-06, kan du hantera grövre rör så är det ok med 9.3x62 med. Nya bössor finns det gott om, det är plånboken som bestämmer, men håll dig till "kända" märken oavsett om du köper nytt eller begat. Howa finns som paket lösningar till bra priser hos vissa kedjor, helt ok pang till rätt peng, beroende på vad du monsterar för glugg. Optiken är viktigare än vapnet törs jag nästan påstå, satsa på kvalitets optik från början. Leupold, Bushnell 3200 serie, Nikon, mfl ligger bra till orkar plånboken så går du upp till Zeiss, Docter, Swarovski, mfl. Och se till att det är bra fästen, Leupolds QR eller QRW ger mycket för pengen.
Publicerat September 4, 201015 yr Köpte själv första vapnet tidigare i somras. Klämde och kände på ett otal bössor, det blev verkligen inte vad jag hade tänkt mig från början. Köpte en billig Marlin XL7 på Torsbo och jag är supernöjd. Syntetkolv, inget löst magasin, avtryckarsäkring, låg vikt osv. Ingen skönhet men ett väldigt bra och robust allroundgevär till gris o rådjur. XL7 är kal. 30-06. Lycka till
Publicerat September 5, 201015 yr köpte mitt första gevär av pappas arbetskamtar och det var en gamal husqvarna 1640 kaliber 30-06.. Fungerar bra än och kostar inte mkt.. Men funderar på att köpa en lite nyare bössa tills nästa säsong.
Publicerat September 5, 201015 yr Hej, det som gäller när man som nyetablerad jägare skall välja vapen är utan tvekan att välja ett vapen som underlättar skyttet så långt som möjligt. Det bör dessutom vara av en kaliber där det finns billig övningsammunition att tillgå. När det då gäller vapnet som sådant så tycker jag utan tvekan att man bör satsa på ett begagnat vapen, för att skytten skall kunna koncentrera sig på själva skyttet så bör det vara en lättrepeterad moddel med bra tryck, rent konkret innebär det att en äldre Tikka, Sako eller rem 700 är bra val, även win 70 av push feed modell kan rekommenderas (en vettigt prisatt Varberger är också ett bra val). Sedan gäller det att hitta en bössa som när det gäller stockning och vikt "känns" bra, om du är 200 cm eller 170 cm i strumplästen kommer bland annat att spela stor roll för vilken modell som passar. Kalibervalet är egentligen rätt enkelt för en nybörjare, antingen 6.5x55 eller 308 win. Kraftigare kalibrar en dessa gör skyttet svårare och dyrare utan att egentligen tillföra något förrän du fått en specialinriktning på ditt jaktintresse eller skaffar fler bössor i garderoben. Huskvarna 1900 kan vara ett bra alternativ ur ett renodlat skytteperspektiv men som regel är de rätt överprisade i det här landet med tanke på vad man får för pengarna, tidigare Huskvarna modeller som 1640 och liknande kan vara vettiga val för den som vill ge sig på ett projekt men är inget som jag skulle rekommendera en nybörjare. Om jag skulle ge en konkret rekommendation så skulle det bli en Tikka 65 i 6.5x55 eller en m55 i 308 win beroende på hur stor du är. Sedan lägger du lite mer pengar än vad du egentligen har råd med på sikte och fästen så kommer du långt... Henrik