Publicerat Januari 28, 200620 yr Ok jag tänkte ägna mig lite åt bäverjakt till våren och ska vara ute i god tid. Så nu behöver jag all hjälp som går att få om kulval, kaliber, skottplacering, ja allt som kan underlätta. Hoppas hinna få en 243win innan det men annars blir det 8x57:an. Jag laddar den med woodleigh 196 grains till älgjakten. Kan det funka till bäver också? Det är en liten bäck som rinner ut i en sjö. Jag har aldrig varit där när isarna börjar gå men jag antar att bäcken blir isfri först och då kanske det är där man ska ta dom? Vill inte utrota dom utan bara få ner stammen lite(börjar bli nog så många) så vad bör jag inrikta mig på? Är det någon annan som vill veta något som jag missat så är det bara kapa tråden ;D
Publicerat Januari 28, 200620 yr Skaffa dig en 6.5 x 06:a.En sådan hade min jägarexamen sudie ledare. Den var mkt bra på bäver
Publicerat Januari 28, 200620 yr 8x57 är lite hårdhänt mot ett så fint skinn. .243 är däremot ypperlig på bäver. Använd sierras hålspets eller deras lättaste blitzking eller något i den stilen. Lägg dig i underkant av 1000 m/s och skjut långt fram och långt upp annars tar det tarmpaketet. Har du tillgång till apportör eller når bävern från land så är det inte så noga hur den sitter annars så rekommenderar jag att Du väntar tills den sitter vänd från vattnet och åtminstonde en meter upp på land. Bävern har en makalös förmåga att ta sig ner i vattnet annars. Dom vet helt enkelt inte om att dom är döda och totalförlamade med avskjuten ryggrad och allt fram till nacken sönderskjutet sista rycket ska dom göra i allafall.
Publicerat Januari 28, 200620 yr Att tänka på är väl bara vinden för luktsinnet är det enda dom har , 243an blir troligen alldeles ypperlig laddad med någon vanlig blyspets, själv föredrar jag remingtons 100gr core-lokt maxipuffad, och vad som gäller skottplacering så skjut där det gör ont, har själv skjutigt i nästan alla vinklar man kan tänka sig och aldrig förlorat en enda gnagare . 8x57an dödar helt klart oxå bäver men det lär ju bli ett ganska fult utgångshål. att tänka på om man ska ta reda på skinnet Själv går jag oxå och trånar efter bäverjakten och i vår tänkte jag testa remingtons 8mm core-lokt 185gr i 900-970ms nånting 8). MVH/ 6mm rem
Publicerat Januari 28, 200620 yr Författare Det låter ju bra. Hoppas man hinner få bössan bara. Borde funka med huvudskott? Då självklart på stillastående mål
Publicerat Januari 28, 200620 yr Inte skjuta första bävern med huvudskott. Ta reda på tänderna som trofe och minne. Jag har kammat mittbena på ett antal bävrar med 85 grains hålspets i 6,5-06 an och dom dör snällt av det också men det blir inte mycket kvar av huvudet.
Publicerat Januari 29, 200620 yr om du vill få ner stammen lite och ha kvar djur så inrikta jakten på fjolåringarna, de största djuren bör man ha kvar som avelsdjur, måste du däremot dra ner populationen så måste du skjuta det som visas. skall du använda 8x57 så tror jag att du kanske skall se efter om du inte kan få tag på några "snällare" smällar, lättare blyspets eller "vanliga" blyspets laddat lite lugnare, det borde fungera.
Publicerat Januari 29, 200620 yr Författare Ok. Hur är det med deras vanor då? Dyker dom upp ofta på samma ställe? kan/får man jaga från båt? Är kanske ingen hit Jag behöver all info jag kan få när jag är total novis .
Publicerat Januari 29, 200620 yr Jo dom är ganska exakta ,samma tid och ofta samma plats . det är bara att sitta några kvällar(eller tidig morgon) så ser man snart ett mönster i derras betende, Båt tyckte inte jag var någon bra idè den ligger ju och skvalpar i vågorna så bösspipan far åt alla tänkbara hål >. och att tänka på när man sitter och passar bäver, är att bara ta det lungt skjut inte på den första bästa gnagaren, sitt bara å tryck det kan komma fler ;D ,på det sätter har jag skjutigt ett antal dubblèr på bäver. mvh 6mm rem
Publicerat Januari 29, 200620 yr Jag har skjutit alla mina bävrar med 8x57 Och alla skinn utom ett har gått utmärkt att ta rätt på. Jag har då skjutit huvudskott i alla fall utom ett (sex). Tre av dom i vattnet....och två har hamnat i vattnet efter skott. Dom har flutit alla men då har dom också tvärdött. En kompis laddar en 175 grains kula(hornady tror jag) till ca 800 m/sek. Skjut med stöd, kontrollskjut på 10-15 meter också(slår under) och reka din jaktplats under hela våren dom är ju kvar....man kan ju ha olika vägar beroende på vind. Sen tycker jag att det går bättre i början på maj sen snön börjar tina bort. En och samma bäver på bilderna.
Publicerat Januari 29, 200620 yr Författare hehe hade inte ens tänkt på det att båten gungar . Dom har ju avverkat väldigt mycket kring stugan och det är iaf 50-60m från vattnet så det verkar som att dom kan gå ganska långt från vattnet. Fattar dock inte vars bävrarna har kommit ifrån. Mitt ute i ödemarken och dom dök upp för några år sedan ??? ???. Hur går det till? Kan ju inte ha flugit dit ;D. Har inte hört att det ska finnas bäver i något närliggande vattendrag men det måste ju vara den vägen.
Publicerat Januari 29, 200620 yr Ursäkta om jag kapar tråden. Har någon testat Sierra Matchking till bäver? (6mm, 70gr) Mvh Fredde
Publicerat Januari 29, 200620 yr Författare Antar att det är säkrast att hitta dom vid hyddan? Skulle egentligen ha letat reda på den under förra sommaren men men... Om man drar en vild gissning. Är det större sannolikhet att dom har bygt i bäcken eller sjön?
Publicerat Januari 29, 200620 yr Ett hett tips!...i fjol när jag var ute å rekade efter bäver gick jag efter kanten på vår "bäverbäck" och hittade då stora hål i marken som leder ner under vattnet, dessa hål kan vara allt från vid strandkanten till 2-3 meter ifrån. oftast var det nyfällda träd alldesles i närheten av hålen...så mitt tips är: gå efter kanten och leta efter "bäverhål", hittar du något så ställ dig en bit ifrån det och passa därifrån. Lycka till! Mvh Fredde
Publicerat Januari 29, 200620 yr Fattar inte det här med länkar...men här kommer min bäver och bisamkrok.
Publicerat Januari 29, 200620 yr En sammanfattning 1 Bävern hör och ser illa men har en fantastisk hörsel och man säger också att den kan uppfatta vibrationer i vattnet när man rör sig. 2 Reka innan Du ger dig ut kontrollera alternativa pass med tanke på vind. Vid jakt kontrollera ofta med en tändsticka. Backa om vinden snurrar. Säkra platser är dammar vid hyddan och färska matplatser. Det går att känna på lukten om det är aktivitet. Gället luktar sött. Vill du ha bävern på någon speciell plats kan du stryka ut gäll från en bäver skjuten på annan plats eller åtla med gröna äpplen. 3. Vapnet skjuter Du in på 60- 80 m och provskjuter på alla avstånd upp till 100m Tänk på att en normal studsarkula inte kommer upp i siktlinje förrän någonstans vid 25 m. Håll lite högt på korta avstånd. Jag försöker alltid att låta kulan splittras mot frambenet för att inte ge genomslag men det går att skjuta i nästan alla lägen bara man tänker på att det väsentliga på en bäver sitter mycket långt fram. 4 Bästa tiden är morgon och kväll var ute i god tid! 5 Var försiktig med att skjuta i vattnet och i synnerhet i närhet av hyddan. 6 Ska Du bara göra en försiktig avskjutning så skjut inga bävrar större än en liten "konkenryggsäck" Studera bäver innan du skjuter det är mycket svårt att skilja en fjoling från en vuxen om den är ensam. 7 En skjuten bäver är en svårburen klump ta med snöre och en svartsäck att knyta ihop fötterna med så att Du kan lättare bära den. Får Du gäll på kläderna så luktar dom bäver för mycket lång tid framöver. 8 Det är nu jobbet börjar: Bävern måste knivflås och skinnet sitter. Magen går bra men mot ryggen blir det värre. Gör en vagga av två plankor som bävern får ligga i medans du flår. Låren och ryggen är mycket goda rökta men var försiktig med gällpungarna. Skitjakt!
Publicerat Januari 30, 200620 yr Författare Nu känns det som att jag har lite mer kött på benen. Hoppas jag hinner få bössan bara och hinner testa ut någon bra kula. Har för tillfället bara sierras 100grain SP hemma. Får åka iväg och handla
Publicerat Februari 4, 200620 yr Klistrar in en bild med riktprick. Nu sitter den här bävern nästan perfekt. Skjuter Du i bakkant på ringen när den är i rak profil kommer kulan att ta något långt bak men vara dödande. Vill du ha bilden i fullstorlek för utskrift för träning ca 3,5 meg så maila mig.