Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Finnbear 30-06 vs Tikka T3 Hunter 308w

Featured Replies

Publicerat

Har tittat mycket på begagnade vapen som Sako Finnbear, och nu har jag hittat en begagnad Tikka T3 Hunter 308w i nyskick.

Och Tikkan var bara 4000 kr dyrare än Sakon.

Är det stor skillnad i precision mellan vapnen?

Vilken skulle ni välja?

/Jonas

Publicerat

Sakon=inget jävla plastaskit.

Publicerat

SAKO 8 dagar i veckan ;)

Publicerat

Givetvis satsar du på SAKO...

Högaktningsfullt.

/C

Publicerat

Sakon hade jag valt i alla fall om du inte skall övningsskjuta som en idiot med den.

Publicerat

Bara för alla håller på sako måste jag ju hålla på TIKKA :D

Nej då köp den bössa du känner för ;) Vad som känns bäst och det du vill ha :D

Publicerat

Tikka T3 ss hunter är inget dåligt vapen

Har en 9,3*62 själv

Skjuter grymt bra

Pris skillnaden mellan Tikka och Sako ligger väl på ca 5-6000kr frågan är om du får så mkt mer för pengarna

Publicerat

Eftersom jag har både gamla Sako och en T3 i vapenskåpet kanske jag kan vara skapligt objektiv. I mina ögon är bägge de aktuella bössorna sunda konstruktioner och det är mest smaken som avgör vilken man väljer.

Jag hade lagt störst vikt vid att hitta den bössa som bäst passar dig rent ergonomiskt med avseende på vikt, balans och utformning av stocken.

Rent praktiskt tror jag faktiskt att Tikkan är att föredra även om den förvisso har en del delar som är gjorda av plast, nu innebär det inte att jag tycker att Sakon är någon dålig bössa utan bara att Tikkan ur ett rent bruksperspektiv är en väldigt lyckad konstruktion.

Att Sakon håller en högre "hantverkskänsla" är det väl ingen som betvivlar och eftersom jag uppfattade det som att Sakon i ditt exempel var 4000 billigare så tycker jag som sagt att det kan vara hugget som stucket vilken man väljer.

Henrik

Publicerat
Eftersom jag har både gamla Sako och en T3 i vapenskåpet kanske jag kan vara skapligt objektiv. I mina ögon är bägge de aktuella bössorna sunda konstruktioner och det är mest smaken som avgör vilken man väljer.

Jag hade lagt störst vikt vid att hitta den bössa som bäst passar dig rent ergonomiskt med avseende på vikt, balans och utformning av stocken.

Rent praktiskt tror jag faktiskt att Tikkan är att föredra även om den förvisso har en del delar som är gjorda av plast, nu innebär det inte att jag tycker att Sakon är någon dålig bössa utan bara att Tikkan ur ett rent bruksperspektiv är en väldigt lyckad konstruktion.

Att Sakon håller en högre "hantverkskänsla" är det väl ingen som betvivlar och eftersom jag uppfattade det som att Sakon i ditt exempel var 4000 billigare så tycker jag som sagt att det kan vara hugget som stucket vilken man väljer.

Henrik

+1 ^_^

Jag har själv en gammal tikka och en nyare och den nya är mycket plast mot för den gamla men väldigt härlig både hålla i och skjuta med fastnade för den direkt... Hade lätt kunnat tänka mig en ny sako också men då sa plånboken stopp :wub:

Vilken bössa du än väljer får du en bra bössa ;) klämm å känn vilken du tycker e bäst för dig :lol:

Publicerat

jag hade valt sakon har ännu inte hittat något jag gillar med tikka T3.

Publicerat
  • Författare

Måste bara hitta lämpliga fästen, och sen blir det å lämna in licensen för en Sako Finnbear 30-06!:(