Publicerat September 5, 201015 yr Ja så vart hunden biten av en lös hund igen, är andra gången på lika många veckor. Vad kan man göra för att skydda sin hund mot folk som inte har koll på sin hund? Köpa en stun-gun (olaglig jag vet), pepparsprej!? Som ni förstår börjar jag bli desperat, har väl hänt kanske 20 ggr i år. Jag blir så frustrerad, lillkillen klarade sig med ett par hål över ryggen och ett hål i läppen. Tur att han är så liten, snabb och elak. Tyvärr gick det lite värre för den andra hunden. Jag har förresten alltid min hund kopplad då han är dominant och inte gillar stora hundar. Behöver tips och råd för fortsätter det såhär blir det inköp av nån större kraftfullare ras.
Publicerat September 5, 201015 yr Ja så vart hunden biten av en lös hund igen, är andra gången på lika många veckor. Vad kan man göra för att skydda sin hund mot folk som inte har koll på sin hund? Köpa en stun-gun (olaglig jag vet), pepparsprej!? Som ni förstår börjar jag bli desperat, har väl hänt kanske 20 ggr i år. Jag blir så frustrerad, lillkillen klarade sig med ett par hål över ryggen och ett hål i läppen. Tur att han är så liten, snabb och elak. Tyvärr gick det lite värre för den andra hunden. Jag har förresten alltid min hund kopplad då han är dominant och inte gillar stora hundar. Behöver tips och råd för fortsätter det såhär blir det inköp av nån större kraftfullare ras. Förklara närmare, vad har du för hundar och under vilka samanhang blir dom bitna av lösa hundar? Man har ju inte en specifik hundras för att den skall kunna spöa andra hundar, utan för att man trivs med den och i dessa samanhang ägnar sig åt en jakt man tycker är trevlig.
Publicerat September 5, 201015 yr Ja så vart hunden biten av en lös hund igen, är andra gången på lika många veckor. Vad kan man göra för att skydda sin hund mot folk som inte har koll på sin hund? Köpa en stun-gun (olaglig jag vet), pepparsprej!? Som ni förstår börjar jag bli desperat, har väl hänt kanske 20 ggr i år. Jag blir så frustrerad, lillkillen klarade sig med ett par hål över ryggen och ett hål i läppen. Tur att han är så liten, snabb och elak. Tyvärr gick det lite värre för den andra hunden. Jag har förresten alltid min hund kopplad då han är dominant och inte gillar stora hundar. Behöver tips och råd för fortsätter det såhär blir det inköp av nån större kraftfullare ras. 20 gånger på ett år låter otroligt mycke! Jag skulle skälla ut hundägaren så de stod härliga till. Skulle bli så jävla tokig så ja skulle nog inte kunna svara för följderna..
Publicerat September 5, 201015 yr Där jag bodde förrut var det mycket lösa hundar och lika mycket löst pack till hundägare som man mötte på promenaderna, har alltid ställt mig framför mina hundar och försökt mota bort / skrämma den lösa hunden så att inte en otrevlig situation kan uppstå, det gick dock inte alltid utan då vart det till å ta till kängorna... hade fåtal sådana situationer med otrevliga hundar med efterföljande lika otrevliga situationer med ägarna men ingen av mina hundar har iaf blivit skadade. Hatar när ägaren till en lös hund gastar " det e ingen fara han vill bara leka!" fast man gormat "koppla hunden!!" dock så brukar dom inse allvaret när man då svarar "koppla hunden annars sparkar jag in huvudet på den!!" Otrevligt? ja men jag vill inte ens att en annan okänd hund ska nosa på min hund utan min tillåtelse!
Publicerat September 5, 201015 yr Författare Har en liten blandras, mamman är tysk terrier och pappan jack russel/strävhårig tax. Har som sagt alltid min kopplad då han är opålitlig vid möte med andra hundar. Han är en omplaceringshund så kan inte begära så mycket av honom (hundtränarens ord), men i övrigt är han helgo. Barn, smällare, raketer mm som kan skrämma de flesta hundar är inget problem. Använder honom till bandjakt på rådjur och eftersök. Ja skällt har man ju gjort men folk och då framförallt pensionärer behandlar ju sina hundar som små bebisar. Jag vill kunna välja vem han ska få hälsa på för man ser ganska snabbt om han vill eller inte. Precis som Swecul säger, man har väl rätt att bestämma själv. Har vi inte koppeltvång i bebyggd område? Ja jag blir ju också tokig men just nu börjar jag bli desperat. Småhundar går ju att sparka/mota bort men en husky, där blir det problem. Får väl lyfta upp han så fort jag ser en lös hund. Hur gör ni när ni möter lösa hundar? eller har ni alla väluppfostrade och sociala hundar Ska ju flytta om 7 veckor, får hoppas att det är bättre pli på hundägarna där.
Publicerat September 5, 201015 yr ja kul e de inte...i sthlm e de ju dessutom så att det e många som behöver psykolog som skaffat sig en pitbull eller dylikt.....
Publicerat September 5, 201015 yr Förstår inte att det ska vara så jävla svårt att ha koppel på sin hund. Här där jag bor brukar några promenera med sina 4 hundar varav en aldrig har koppel. Detta mitt i stan. Har påtalat att jag tycker det är olämpligt men man får ett "äsch" till svar ungefär. Tycker det är väldigt respektlöst. Kanske dem skulle göra sig av med en om det inte går att ha koppel på allihopa. Förvisso är den inte aggresiv men den kommer fram och ska hälsa. Jag vill själv kunna bestämma om min hund ska hälsa på andra hundar. Är folk inte rädda för vad som kan hända med deras hundar som springer lösa? Kopplade hundar kan väl ganska lätt bli trängda och aggresiva vad jag förstått. Har tyvärr inga bra råd att ge då jag nyligen hämtat min första egna hund. Den dagen det kommer en okopplad hund som inte bara vill leka eller hälsa vet jag inte vad jag ska göra.
Publicerat September 5, 201015 yr Författare Förstår inte att det ska vara så jävla svårt att ha koppel på sin hund.Här där jag bor brukar några promenera med sina 4 hundar varav en aldrig har koppel. Detta mitt i stan. Har påtalat att jag tycker det är olämpligt men man får ett "äsch" till svar ungefär. Tycker det är väldigt respektlöst. Kanske dem skulle göra sig av med en om det inte går att ha koppel på allihopa. Förvisso är den inte aggressiv men den kommer fram och ska hälsa. Jag vill själv kunna bestämma om min hund ska hälsa på andra hundar. Är folk inte rädda för vad som kan hända med deras hundar som springer lösa? Kopplade hundar kan väl ganska lätt bli trängda och aggressiva vad jag förstått. Har tyvärr inga bra råd att ge då jag nyligen hämtat min första egna hund. Den dagen det kommer en okopplad hund som inte bara vill leka eller hälsa vet jag inte vad jag ska göra. Verkar inte som att folk i allmänhet bryr sig så mycket. Min hund har ju ett otroligt stort värde, han är min jaktkamrat och mitt ständiga sällskap, han är en del av familjen med andra ord. Sparka är väl det enda man kan göra men det kan ju också gå illa. Är pepparspray lagligt, va kompisen som tipsade om att polisen har använt det mot aggressiva hundar. Grattis till nya hunden, vad blev det för nån? lite OT
Publicerat September 5, 201015 yr Författare Måste tillägga en sak, ja en del hundar kommer fram och vill leka, men det vill nästan aldrig min hund vilket gör att de reagerar på hans beteende och hugger, därav att han aldrig är lös i stan.
Publicerat September 5, 201015 yr Verkar inte som att folk i allmänhet bryr sig så mycket. Min hund har ju ett otroligt stort värde, han är min jaktkamrat och mitt ständiga sällskap, han är en del av familjen med andra ord.Sparka är väl det enda man kan göra men det kan ju också gå illa. Är pepparspray lagligt, va kompisen som tipsade om att polisen har använt det mot aggressiva hundar. Grattis till nya hunden, vad blev det för nån? lite OT Tycker det är väldigt konstigt faktiskt. Man vet ju att det finns en del olämpliga hundägare och kan förstå att dem kanske inte bryr sig så mkt men merparten torde ju ändå vara seriösa. Jag har bara haft valpen i ungefär 3 månader men det är otroligt hur fort man fäster sig. När jag bara haft honom nån vecka var vi med om att en schäfer slet omkull sin cyklande ägare så han gömde sig under bilen och blev väldigt skrämd. Med det i minne så får jag nästan kalla kårar när jag ser lösa hundar då jag inte vill ha en hund som blir rädd eller aggresiv pga sådant i valpstadiet, eller hemska tanke om han skulle bli skadad. Sist jag såg dem här fyra hundarna komma runt hörnet när jag stod på en gräsplätt här utanför noterade jag att dem för en gångs skull var kopplade. Skönt hann jag tänka när jag hörde ett koppel strykas trots att kärringen måste sett mig stå med min valp 20m bort. Terriern sprang direkt fram till oss trots att hon ropade på den. Ingen större fara men man vet ju inte, speciellt när man är lite ovan. Som sagt, tycker det är väldigt respektlöst. Det är en liten taxkille som nu är drygt 5 månader, helt underbar liten krabat.
Publicerat September 6, 201015 yr Måste tillägga en sak, ja en del hundar kommer fram och vill leka, men det vill nästan aldrig min hund vilket gör att de reagerar på hans beteende och hugger, därav att han aldrig är lös i stan. Ja det man kan göra i ditt läge är ju att hissa upp hunden. Inte för att det är bra men va fasen gör man ....bättre det än att det blir blodvite. Jag antar att det är svårt att skydda sin hund/ställa sig för när en modellstörre-hund närmar sig? Annars kanske du kan ha en tom konservburk fylld med stenar med dig och kasta på den närmande hunden. Eller för säkerhets skull ha tre burkar i fickan..... Eller så kan man ha hundgodisar om man inte vill vara elak, som man kastar mot/över hunden och hoppas den börjar sniffa och leta upp dem då tar man sin hund och går snabbt därifrån.
Publicerat September 6, 201015 yr har har du lite alternativ till pepparspray... http://www.sakerhetsprodukter.net/hundangrepp.htm
Publicerat September 6, 201015 yr Bryt en gren som du har med på promenaden ett par snabba rapp över ryggen får även en större hund att backa. + att hund ägarna lär sej förhoppnings vis att ha sina hundar koplade annars får dom ont. MVH SIGGE.....
Publicerat September 6, 201015 yr Det är inte lätt... o de här blir långt.. Det är koppeltvång , givetvis. Den som har huden lös bryter mot den lagen. Men tyvärr så triggar ditt/mitt eget beteende den egna hunden när man går med sin hund i koppel och husse/matte går i "försvar" mot lös hund.. Det förvärrar garanterat den egna hudens beteende. Vi får då i hundens hela levnad hålla oss på vakt för ev lösa hundar eller andra hundar som närmar sig. Husse/matte blir arg/rädd/osäker.. Nu jävlar ska fienden få pyngel tänker hunden vi har i koppel. Är inte helt säker på att det går att lösa men det är alltid flockledaren som ska ta hand om hälsning/avhysnig/attack eller hopp o lek.. En omplaceringshund... kan ha mycket galet i bagget men det är inte ovanligt att det har med förre ägaren o göra. En hund är en hund, de anpassar sig till den nya flocken. Gör den inte det så är det andra fel än "omplaceringshund"... Sen finns det givetvis hundar som helst skulle grävas ner omgående på grund av dåliga nerver. Fanns väl en anledning till att den omplacerats..? Att lyfta upp sin egen hund gör den bara ännu mer hundilsk.. Är den inte det innan så är det hur lätt som helst att göra en valp rädd o arg för främmande hundar. Att som hundägare gå till "attack" mot främmande hundar ger exakt samma beteende hos den egna hunden. Är min egen hund dessutom i koppel så förstärker det min hund o gör den ännu mer "tuff" fast den egentligen inte är det.. En stabil och säker hund som vet var den har sin husse/matte behöver sällan ta till vapen. Den läser ankommande hunds signaler rätt och det blir någon av hundarna som visar undergivenhet o den andra lite dominans, sen kan de "leka" om de nu vill det o vi tillåter... Vi kan tyvärr alldrig styra över andras hundar, oavsett vad lagen säger om koppeltvång. Samhället är tyvärr sånt att det släpps hundar lösa ständigt o jämt. Har man en hund som inte kan umgås med andra hundar så blir det svårt. Risken finns överallt att man möter hund utan koppel. Vi kan inte jaga på marker där andra hundar kan finnas lösa. Vi kan inte promenera i stan för där finns risk att hundar är lösa. Det behöver inte betyda att hunden är släppt med mening. Har mött en o annan som har kopplet hängande bakom eller helt enkelt rymmt från hus o hem. Har själv senaste åren haft några hundar på rymmen i byn. Vi har strikt ansvar för våra hundar och vad vi gör. Sparkar vi en hund så handlar det om djurplågeri och kan åtalas. Även om det är i självförsvar... Dock klara man sig nog med nödvärnsrätten. Skadar vår hund en annan hund så är vi ersättningsskylldiga oavsett vem som började slåss. Finns nog inget som heter nödvärn hundar emellan.. Som jag ser det så det enda vi kan påverka i sammanhanget är vår egen hund och hur den beter sig... Enda lösningen är nog att försöka se till att den egna hunden kan umgås med andra hundar och läsa signaler rätt och skicka ut rätt signaler mot artfränden.
Publicerat September 6, 201015 yr Att lyfta upp sin egen hund gör den bara ännu mer hundilsk.. Är den inte det innan så är det hur lätt som helst att göra en valp rädd o arg för främmande hundar. Att som hundägare gå till "attack" mot främmande hundar ger exakt samma beteende hos den egna hunden. Jo det är inte bra det vet jag men ibland har liksom inte nöden någon lag. Blir min hund attackerad och den är av hanterbar storlek nog fasen hissar man upp den. Sen får man ju kanske ta en titt på ens egen hunds hundilska. Men just för stunden kanske man måste göra sådant. Är hunden som kommer lösspringande, hotfull måste man ju som hundägare agera och skydda sin hund.
Publicerat September 6, 201015 yr jag fattar inte att folk inte har vett nog i huvudet att förstå att man inte släpper sin hund i tätbebyggt område. En av mina grannar gör en riktig sköning när det blivit mörkt så öppnar hon bara dörren och släpper ut hunden i vårat område och låter den göra ifrån sig ensam. Man blir förvånad hur J*VLA dumma i huvet folk är egentligen
Publicerat September 6, 201015 yr är hundägarens hund lös så får han/hon då rakt skylla sig själv. Visst, men nu e det ju så att även fast din hund e kopplad så har du fortfarande ansvaret och biter din hund den lösa ja då e det du som åker dit på det, oavsett om den andre hunden som attackerat din hund. Surt men sant. Min kompis fick just en anmälning mot sig pga hennes hund försvarat sig mot en anfallande hund, då den blev mera tilltygad än hennes. En anmälan o ett brev på posten från polisen där det var koppeltvång o munkorg fick hon efter det. FRÅN SKK: Vad innebär strikt hundägaransvar? Vilka skyldigheter har jag om min hund råkar i hundslagsmål? En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter) Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra! Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig. Tänk på att kontrollera Din hemförsäkring som bör innehålla en ansvarsförsäkring. Det kan annars bli en mycket dyr historia om Din hund råkar ställa till med något. Jävligt märkligt tycker ja...
Publicerat September 7, 201015 yr Har en situation från igår som innefattar bägge mina hundar. Har en 15 månaders vorsteh som jag tränar lydnad med på brukshundsklubben och en 4,5 årig kopovtik som min fru som är instruktör i SBK och jägareförbundet. Vi var på klubben igår och tränade innan min fru skulle hålla en valpkurs. Det som hände gick väldigt fort. En av deltagarna på kursen kom ner på appell plan och satt och tittade på, men av någon anledning släppte hon sin hund som sprang iväg mot hennes far. Då får min vorsteh för sig att springa efter. Denna lilla dansk svenska gårdshund tror jag att det var började skrika och då hakade min kopov tik på som min fru tränade. Det var inget kul alls. Fick i alla fall tag i vorstehn och kopov tiken. Vorstehn slängde jag i backen. Idag fick jag reda på att drevet går efter mig. Ev. polis anmälan m.m. Inget hände med valpen, men som sagt strikt hundägaransvar har man. Och jag kan bara beklaga att min/a hundar gick ur våra händer. Men att jag sen skall få skäll för att jag läxar upp min hund, att han inte skall göra det igen. Det är väl mitt ansvar tycker jag. En hjälpinstruktör på klubben tyckte att jag betedde mig förjävligt. Kan så vara, men jag slår inte mina hundar eller på något sett agar dom. Men en rejäl tillrättavisning fick han i alla fall För övrigt så är kopovtiken uppflyttad i elitlydnad och om hon är under kommande så bryter hon inte det, men nu var fallet inte så utan det var under lek hon drog. Men vi fick inte stopp direkt på henne. Vi får se vart det här landar. Men jag ska i alla fall ringa upp till valpägaren och be om ursäkt för det inträffade. Detta kan tyvärr inte göras ogjort. Har varit med på lydnadstävlingar att hundar går upp under platsliggningen och slåss. Och har vid dessa fall sett handfallna människor stå och titta på, utan att göra någonting. Har i alla fall en fru som är mycket ledsen och vill sluta med hund efter detta. CC
Publicerat September 7, 201015 yr Har en situation från igår som innefattar bägge mina hundar. Har en 15 månaders vorsteh som jag tränar lydnad med på brukshundsklubben och en 4,5 årig kopovtik som min fru som är instruktör i SBK och jägareförbundet. Vi var på klubben igår och tränade innan min fru skulle hålla en valpkurs. Det som hände gick väldigt fort. En av deltagarna på kursen kom ner på appell plan och satt och tittade på, men av någon anledning släppte hon sin hund som sprang iväg mot hennes far. Då får min vorsteh för sig att springa efter. Denna lilla dansk svenska gårdshund tror jag att det var började skrika och då hakade min kopov tik på som min fru tränade. Det var inget kul alls. Fick i alla fall tag i vorstehn och kopov tiken. Vorstehn slängde jag i backen. Idag fick jag reda på att drevet går efter mig. Ev. polis anmälan m.m. Inget hände med valpen, men som sagt strikt hundägaransvar har man. Och jag kan bara beklaga att min/a hundar gick ur våra händer. Men att jag sen skall få skäll för att jag läxar upp min hund, att han inte skall göra det igen. Det är väl mitt ansvar tycker jag. En hjälpinstruktör på klubben tyckte att jag betedde mig förjävligt. Kan så vara, men jag slår inte mina hundar eller på något sett agar dom. Men en rejäl tillrättavisning fick han i alla fall För övrigt så är kopovtiken uppflyttad i elitlydnad och om hon är under kommande så bryter hon inte det, men nu var fallet inte så utan det var under lek hon drog. Men vi fick inte stopp direkt på henne. Vi får se vart det här landar. Men jag ska i alla fall ringa upp till valpägaren och be om ursäkt för det inträffade. Detta kan tyvärr inte göras ogjort. :( Har varit med på lydnadstävlingar att hundar går upp under platsliggningen och slåss. Och har vid dessa fall sett handfallna människor stå och titta på, utan att göra någonting. Har i alla fall en fru som är mycket ledsen och vill sluta med hund efter detta. CC på något sätt så kan du väl ta anmälan med spänd bröstkorg. det är din hund och den skall fungera med dig. ibland ser det jävligt ut när man har fått fet-nog eller dyl men det är på hundars vis,, inte aga. jag hoppas det går bra, jag gör det, för själv lämnar man som du antyder inte det till slumpen att avgöra någon gång. jag blir ofta totalt nedmejad av "hundvetare" som tycker jag är för jävlig, jag svarar aldrig, för min hund funkar i mitt liv, det är det flera som tycker och han kan bete sig. Det värsta jag råkat ut för är ett rapp med kopplet från en goldenägare som sa att man inte får trycka ner hunden på det viset, det var tortyr. Jag sa då ifrån: "vänta, jag ska bara släppa honom sen kan du slå igen ditt kräk så han kan få bita dig". han är en mysig kompis med stor personlighet som väljer att totalt skita i vad jag vill ibland. då kan det gå illa. skulle man släppa då så blir ju hunden platt under en bil eller så till slut eller biter en unge typ... Man vill inte ha en hund som drar i kopplet, hoppar mot folk man inte känner och skitar ner dem, skiter i att komma när man ropar, nafsar störiga ungar, flyger på andra hundar, listan kan bli lång. EN av dessa egenskaper gör den till en skithund. vem vill ha det. med detta önskar jag att det stärker att fler tycker som du och att hunden måste lyda, annars går det inte. Silmas sa i helgen; "jag kan inte ha en olydig hund till jakt" då blir det ingen jakt. samma sak gäller genomgående i allt. det går inte. På dagis idag såg en Grand danoir (spellling) frasse i bilen. tror ni kvinnan som höll i kopplet hade en sportslig att hålla den - ne! hon flög i grusen och hunden upp på min bil på sidan. hon bad tusen ggr om ursäkt. jag svarade lugnt, gå en kurs annars kommer hunden få en spruta i röven inom kort. tufft kanske men sant. jag kunde fan inte heller hålla den så jäkla stora hunden så det fick bli ett öronvrid och kort intensiv ordergivning för att få in elefanten i bilen. jävla hund tyckte jag men det är ju kvinnans fel. Kalle
Publicerat September 7, 201015 yr NS: lyfter på hatten, mycket bra! CC: Ingen tröst just nu, men så är det ju med hundar Man tror man har full koll och så händer något man inte förutsett. Är väll också därför det är så inspirerande, man blir aldrig fullärd. Snyggat att ringa och be om ursäkt och stå för vad som hänt!
Publicerat September 11, 201015 yr Författare Har en situation från igår som innefattar bägge mina hundar. Har en 15 månaders vorsteh som jag tränar lydnad med på brukshundsklubben och en 4,5 årig kopovtik som min fru som är instruktör i SBK och jägareförbundet. Vi var på klubben igår och tränade innan min fru skulle hålla en valpkurs. Det som hände gick väldigt fort. En av deltagarna på kursen kom ner på appell plan och satt och tittade på, men av någon anledning släppte hon sin hund som sprang iväg mot hennes far. Då får min vorsteh för sig att springa efter. Denna lilla dansk svenska gårdshund tror jag att det var började skrika och då hakade min kopov tik på som min fru tränade. Det var inget kul alls. Fick i alla fall tag i vorstehn och kopov tiken. Vorstehn slängde jag i backen. Idag fick jag reda på att drevet går efter mig. Ev. polis anmälan m.m. Inget hände med valpen, men som sagt strikt hundägaransvar har man. Och jag kan bara beklaga att min/a hundar gick ur våra händer. Men att jag sen skall få skäll för att jag läxar upp min hund, att han inte skall göra det igen. Det är väl mitt ansvar tycker jag. En hjälpinstruktör på klubben tyckte att jag betedde mig förjävligt. Kan så vara, men jag slår inte mina hundar eller på något sett agar dom. Men en rejäl tillrättavisning fick han i alla fall För övrigt så är kopovtiken uppflyttad i elitlydnad och om hon är under kommande så bryter hon inte det, men nu var fallet inte så utan det var under lek hon drog. Men vi fick inte stopp direkt på henne. Vi får se vart det här landar. Men jag ska i alla fall ringa upp till valpägaren och be om ursäkt för det inträffade. Detta kan tyvärr inte göras ogjort. Har varit med på lydnadstävlingar att hundar går upp under platsliggningen och slåss. Och har vid dessa fall sett handfallna människor stå och titta på, utan att göra någonting. Har i alla fall en fru som är mycket ledsen och vill sluta med hund efter detta. CC Är väl ingen tröst men det är ju sånt som händer, det är ju djur vi pratar om. Sen att det va en valp inblandad gör ju det hela lite känsligt men alla som har haft hund vet ju att oftast är det mest ljud och lite action. Angående polisanmälan så är det beklagligt, jag hade agerat på precis samma sätt som du. Oavsett så verkar du och din fru ha ett genuint intresse i era hundar och även i andras hundar och det är beundransvärt. Fler såna hundägare tack. Anledningen till att jag startade ämnet va pga ilska och frustration över att folk i allmänhet inte har koll på sina hundar och då menar jag inte har uppsikt utan inte har kunskap om sin hund och hundar i allmänhet. Som jag skrev tidigare, min hund har problem och oavsett om det beror på de två ställen han varit på tidigare eller om det beror på mig så är det mitt ansvar att han inte hamnar i trubbel och också har det bra. Självrannsakan och ödmjukhet är ett måste. Senast min hund blev påhoppad så klarade han som jag skrev i början sig bra. Tyvärr bet han tillbaka i halsen och ett 5 cm stort jack blev det. Som tur va blödde det inte så mycket och det va ett rakt fint sår. Jag gav dem mitt nummer och numret till stans veterinär Och det har gått bra, de sydde ihop det och min hemförsäkring täcker det hela. För min del är det ursprungliga problemet inte löst och kommer kanske aldrig att bli det men jag gör mitt bästa och tänker inte ge upp. Hade förresten lite framgång i veckan, gjorde den första timslånga promenaden utan ett enda morrande eller skällande på andra hundar. Trots detta så tänker jag beställa nån av de produkter jag blev tipsad om tidigare i tråden, har nämligen kommit en ouppfostrad schäfer till området, den har tydligen redan varit i problem och är just nu hos polisen. Vi får se hur det går, nu ska jag i alla fall ut på landet och njuta av lugnet tillsammans med min ständiga följeslagare och bäste vän.