Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägare biten av björn!

Featured Replies

Publicerat

Bortsett från det juridiska så är det fritt fram för dig att göra som du vill. Men personligen skulle jag nog hellre fokusera på att använda det vapen jag redan har i händerna än att försöka fumla fram vapen nr 2 från höften...

Åtminstone om det jag bär på är klass ett, två eller hagel.

// Henrik

Publicerat

Det framgår inte om han skjutit på björnen annars är det ett av dem få tillbud där inga skott avlossats.

Med risk för att låta som en björnkramare tror jag dem flesta tillbud skapas av att man skjuter mindre lyckade skott på nära avstånd och att försvara sig med revolver tror jag är rätt riskfyllt.

Publicerat
Det framgår inte om han skjutit på björnen annars är det ett av dem få tillbud där inga skott avlossats.

Med risk för att låta som en björnkramare tror jag dem flesta tillbud skapas av att man skjuter mindre lyckade skott på nära avstånd och att försvara sig med revolver tror jag är rätt riskfyllt.

Han fick inte ens ner bössan från axeln som jag förstod det på J&J hemsida, vilket han själv ansåg som tur, då det var en 22WMR.

Publicerat

Har inte läst allt, men det känns ltie som han borde haft en ruskig tur om han nu "bara" blev lite biten. Han verkar ju klarat att ta sig till sjukhuset för egen maskin.

Publicerat

Vi har ju en tendens att allt som oftast vilja jaga ikapp på björnar som attackerat människor,

med tanken att det måste vara något fel på den,

ett tankesätt som inte sällan är helt rätt.

Men som i detta fall när björnen helt klart mest bara blivit sur över att ha blivit störd och sagt ifrån ser inte jag det som motiverat,

nog om det sidospåret och över till brunspåren i brallan på killen, jag hade nog varit bra byxis efteråt och all heder och kudos till den jägare som efter attacken tar sig samman och tar sig till sjukhus på egen hand.

Beväpning mot björnagrepp är säkert bra, men hinner man med? Nåja det skadar inte säkert.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Bortsett från det juridiska så är det fritt fram för dig att göra som du vill. Men personligen skulle jag nog hellre fokusera på att använda det vapen jag redan har i händerna än att försöka fumla fram vapen nr 2 från höften...

Åtminstone om det jag bär på är klass ett, två eller hagel.

// Henrik

Jag skulle aldrig kliva ut på jaktmarken med både pistol/revolver och gevär av risken att det betraktas som uppsåt till olaga jakt/vapenbrott. Att däremot kliva ut med enbart med min revolver så är det lite lättare att motivera övningsskytte.

EDIT: Förutsatt att jag inte har jaktlicens på revolvern/pistolen såklart, och det har jag inte :wub:

Publicerat

Lars,

Det där med att det är skottet som utlöser attacken tar jag med en liten nypa salt. Statistiken (som talar för detta) kan lika gärna bero på att de flesta som smyger i motvind i skogen är jägare och det är oftast då man provocerar fram en attack. Är man beväpnad så är möjligheten att skjuta givetvis större än om man inte är det.

Om vi istället för antalet incidenter tittar på antalet dödade individer i modern tid så är väl åtnminstone två av de tre senaste (I norden) obeväpnade. (90% säker på detta. Rätta mig gärna om jag har fel...)

// Henrik

Publicerat
Vi har ju en tendens att allt som oftast vilja jaga ikapp på björnar som attackerat människor,

med tanken att det måste vara något fel på den,

ett tankesätt som inte sällan är helt rätt.

Men som i detta fall när björnen helt klart mest bara blivit sur över att ha blivit störd och sagt ifrån ser inte jag det som motiverat,

nog om det sidospåret och över till brunspåren i brallan på killen, jag hade nog varit bra byxis efteråt och all heder och kudos till den jägare som efter attacken tar sig samman och tar sig till sjukhus på egen hand.

Beväpning mot björnagrepp är säkert bra, men hinner man med? Nåja det skadar inte säkert.

/Christian

Ser inte heller någon anledning till hetsjakt på denna individ.

Olämplig utrustning vid jakt i björnmarker.

1: Vita kalsonger

2: Vapen rem...

Publicerat
Ser inte heller någon anledning till hetsjakt på denna individ.

Olämplig utrustning vid jakt i björnmarker.

1: Vita kalsonger

2: Vapen rem...

Klen kaliber..

Publicerat

I preventivt syfte och som en solidarisk handling skall jag gå ut o handla ett par fina Vandals kalsonger på lunchen i dag i björnjakts/mötes färg,

dvs randiga bruna o röda,

med lite tur hittar jag ett par.

/Christian

Publicerat

Enligt vad jägaren sa åt mig hade han inte hunnit få ner bössan innan björnen var över honom.

Rävper

Publicerat
Enligt vad jägaren sa åt mig hade han inte hunnit få ner bössan innan björnen var över honom.

Rävper

Som sagt var. Vapenrem är en olämplig utrustningsdetalj i björnområden!

Korta promenader till pass under älgjakten är en sak. (Då jag oftast även har en rygga/mes)

En klass 3:a som jag förstår det handlade om i det här fallet kan ev också vara ok. (Då man ändå inte har så stor nytta av den mot en björn)

I övrigt är remmen nog en dålig idé.

MVH // Henrik

Publicerat

björnpeppar spray/gel/foam skulle också va trevligt om det legaliserades. då slipper man ha farbor blå konfiskera .357:an :/

Publicerat

R-björnen bryr sig inte om huruvida du kryddar eller inte,

den äter sitt kött dvs oss "tartar".

/Christian

Publicerat
R-björnen bryr sig inte om huruvida du kryddar eller inte,

den äter sitt kött dvs oss "tartar".

/Christian

Va, Har ingen förklarat för honom att vi männsikor kan bära på trikiner? :ph34r:

Publicerat

Rävper

Han skall nog vara ganska glad att han inte hann avlossa något skott mot en björn med en klass 3 kaliber...

Oddsen att fälla ett direkt dödande skott mot en björn med en grov bössa är ingen lek och har man bara en klass 3 så är risken väldigt stor att han hade blivit dödad i stället för att bara ha blivit skadad...

Publicerat

Rävper

Oddsen att fälla ett direkt dödande skott mot en björn med en grov bössa är ingen lek och har man bara en klass 3 så är risken väldigt stor att han hade blivit dödad i stället för att bara ha blivit skadad...

Håller 100% med... hade han börjat skjuta och bara hade 22a så hade han nog inte tagit sig till sjukhuset...

I övrigt skulle det vara intressant och veta hur mycket hunden spelade in i situationen...

Publicerat
Håller 100% med... hade han börjat skjuta och bara hade 22a så hade han nog inte tagit sig till sjukhuset...

I övrigt skulle det vara intressant och veta hur mycket hunden spelade in i situationen...

Håller med men det finns nog en risk att man börjar panga instinktivt också