Hoppa till innehåll

30mm tub eller 1"


Adde08

Recommended Posts

Mellantuben har ingen betydelse för ljusinsläppet, det styrs helt och hållet av frontlinsen. Den ljusstråle som når mellantuben är så koncentrerad att 1" eller 30 mm är betydelselöst ur det avseendet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ljus styrkan sitter i linserna inte hur grov mellan tuben är, iofs är det nog svårt att göra bra optik med goda mörkeregenskaper med mindre än 1' mellanrör.

Den största skillnaden mellan de två storlekarna och även när man sedan går upp till 34 mm är att röret blir styvare och starkare även om det väger lika mycket, låter man väggtjockleken vara den samma är det mycket stadigare prylar vi talat om.

Nästa sak är att det är svårare att bygga in mycket justeringsmån i 1' rören, där har man det lättare med tjocka rör,

min Hensoldt exempelvis, har 24 mil justering i höjd,

det tar mig justeringsmässigt ut till 1150 meter med den annars ganska så mesiga 6 mm TCU, i praktiken klarar den laddningen sig bara ut till 650 meter innan den blir transsonisk.

I dagsläget är det lika god tillgång till montage, fästen, ringar o baser till båda tjocklekarna så det är inget att fundera på,

de grövre 34/35 mm mellanrören har lite dyrare fästen men inte så farligt.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ljus styrkan sitter i linserna inte hur grov mellan tuben är, iofs är det nog svårt att göra bra optik med goda mörkeregenskaper med mindre än 1' mellanrör.

Den största skillnaden mellan de två storlekarna och även när man sedan går upp till 34 mm är att röret blir styvare och starkare även om det väger lika mycket, låter man väggtjockleken vara den samma är det mycket stadigare prylar vi talat om.

Nästa sak är att det är svårare att bygga in mycket justeringsmån i 1' rören, där har man det lättare med tjocka rör,

min Hensoldt exempelvis, har 24 mil justering i höjd,

det tar mig justeringsmässigt ut till 1150 meter med den annars ganska så mesiga 6 mm TCU, i praktiken klarar den laddningen sig bara ut till 650 meter innan den blir transsonisk.

I dagsläget är det lika god tillgång till montage, fästen, ringar o baser till båda tjocklekarna så det är inget att fundera på,

de grövre 34/35 mm mellanrören har lite dyrare fästen men inte så farligt.

/Christian

kan du ge några exempel på gluggar som har 34/35 mm på mellanrören? Har aldrig sett nå sånt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan du ge några exempel på gluggar som har 34/35 mm på mellanrören? Har aldrig sett nå sånt.

S&B PMII, US optics, Hensoldt, IOR tactical, Burris tactical, mfl,

du kan få titta in i mitt vapenskåp om du vill se på ett par, nu har jag iofs bara två men det finns fler där de kom ifrån. :ph34r:

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

S&B PMII, US optics, Hensoldt, IOR tactical, Burris tactical, mfl,

du kan få titta in i mitt vapenskåp om du vill se på ett par, nu har jag iofs bara två men det finns fler där de kom ifrån. :ph34r:

/Christian

Dom märkena du radade upp där har ja faktiskt aldrig hört talas om:P Fast man hör ju mest om leupold,ziess och swarre, samt diverse B-märken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Z- då har du lärt dig en del nytt idag,

inte alla dagar som är så bra.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Z- då har du lärt dig en del nytt idag,

inte alla dagar som är så bra.

/Christian

alltid roligast att lära sig ngt nytt om de man inte har koll på ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...