Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lyckad sista jaktdag på klövvilt med hund!!

Featured Replies

Publicerat

Vi hade idag vår traditionella ärtsoppejakt där vi bjuder med gäster idag. Kanonväder, ca 20 förväntansfulla skyttar, 3 hundförare, 4 sprinerspaniel, 1 Wachtel och 3 Jack Russelterrier samt 2 medbjudna medlemmar från forumet, Hylsan (med far sin) och Dard.

Första såten, ut med skyttarna, jag fick ett vägpass, och hundförarna började gå mot sin "startposition". Jag ser en bock komma ned mot vägen, har en gran på andra sidan, när bocken är bakom granen osäkrar jag Tikkakombin och det kommer ett klart "klick" varpå bocken kastar och försvinner upp för berget ett igen.  >:( :( :-[ :-[

Drevet får igång, mycket djur på gång men inget skjuts.

Lunchdax, ärtsoppa och punch, Hylsan hånar mig med ett hånleende för min nybörjarfason med säkringen.

Andra såten, jag hamnar mellan en holme och Hipshots Duobléhygge (han sköt killingdoublé där för ett par år sedan) med ca 20 m åker mellan holmen och hygget, som är ganska uppvuxet vid det här laget. Det kändes som ett bra pass eftersom jag sköt ett vildsvin på samma ställe under vårjakten. Satte mig bakom en ensilagebal, drevet gick igång, det small ute på hygget, ett kid sköts och skytten ropade på mig att 2 rådjur var på gång nedför hygget.

Helt plötsligt kommer en bock i full fart i hyggeskanten från höger till vänster, upp med bössan och jag sköt en hagelsvärm i bocken som "knäade" och kastade sig in i slyet igen, upp mot hygget. Jag ropar på radion att jag hade skjutit på ett rådjur, sätter mig ner igen och upptäcker ett till rådjur som står och tittar på mig ca 40 m där det första rådjuret kom ifrån. Jag ropar på radion att jag har ytterligare ett rådjur hos mig och jaktledaren säger att jag får skjuta om jag vill. Tar stöd mot balen och skjuter, rådjuret vacklar ner mot mig och faller ca 30 m rakt framför mig ;D ;D samtidigt som geten kommer och går fram till det påskjutna, fallna kidet och står där, jag ropar på jaktledaren igen som återigen säger skjut om du vill. Bryter kombin lite tyst, petar in en ny kula, smyger ihop bössan, geten går 10 m till vänster och ställer sig med bredsidan till.  Jag skjuter och geten faller ihop. ;D ;D

3 rådjur på 5 min, det finns inte. Har en lätt upphetsad röst när jag ropar på jaktledaren, bestämmer för att kolla de fallna djuren först, går upp till djur 3 som ligger och går ner på åkern igen och går bort till djur 2 som också ligger men blir hårt luggad av Wilma, JAck Russel. Jag tar hunden under arm och rådjuret på släp ner till mitt pass. Sätter fast hunden och ska kolla djur nr 1. Hittar hagelsvärmen men inget blod.  ;D Ropar på jaktledaren som säger åt mig att kolla spåren, hittar blod efter ca 5 m >:( och roipar på jaktledare som säger åt mig att avvakta samtidigt som jag ser en hundförare med de 2 andra jackarna. Hon har hittat massor med blod. Samtidigt reser sig bocken upp 20 m bakom henne, jag kan inte skjuta då hon är i vägen. Vi släpper Wilma i spåret, bocken kommer fram till Dard som skjuter på den.  ;D Jag pulsar i uppförsbacken i snön fullt påklådd, låter som en blåsbälg i skogen, Hylsan säger till mig att gå saktare, och vi spårar bocken från min skottplats till Dard påskjutna bock och det är samma djur. ;D ;D ;D Tack Björn!

Helt otroligt att få chansen att skjuta på 3 rådjur inom loppet av 5 min. Vi såg 10 älgar och säkert 20 - 25 rådjur varav vi fällde 3 killingar och en get. ;D ;D ;D

Hipshot, vi funderar på att byta namn på ditt hygge till trippelhygget. ;) ;D ;)

Hylsan och Dard kommer säkert ge en annan version av min lätt stressade radiokonversation. :-[ :-[ :-[

Publicerat

f.n vilken jaktdag var i landet jagar ni

Publicerat

Ja jäklar vilken dag orjant och grattis  ;D

Tänk om man fick jaga på sådana marker oftare än nu :-

Stort grattis även till Dard och ni andra som fått uppleva detta.

Publicerat

Hallåj,

Jo tack, något stressat lät det i radion men inte så farligt med tanke på alla djur, hundar, mm. Mycket trevlig avslutning på löshundsåret måste jag säga, hoppas att det blir fler jakter som denna framöver.

Dianus, Jakten bedrevs i närheten av knutby som jag tror de flesta känner till pga av skottlossningar som denna... ;D ;D ;D

mvh

Björn

Publicerat

Morrn allesammans och en synnerligen nykter version av gårdagens jakt har återgetts i skriftlig form av

en förmodligen fortfarande upphetsad skribent  ;D :D ;D

Tack Örjan och Hej Björn, trevligt att råkas!

Lite besviken vart jag dock nog när jag upptäcke att Örjan INTE va utklädd till Kristi Brud, men man kan inte få allt!

;)

/Vänligen

Publicerat
  • Författare
Morrn allesammans och en synnerligen nykter version av gårdagens jakt har återgetts i skriftlig form av

en förmodligen fortfarande upphetsad skribent  ;D :D ;D

Jo det tog en stund att landa efter denna sköna dag! ;) ;)

Det var kul att det var så mycket djur med och att vi såg en hel del vildsvinsbök också.. ;D

Det kör ju ihop sig lite när det blir mycket skjutet, mycket djur i såten vilket innebär mycket spår i snön, eftersök inklusive snabba beslut, lösa hundar, hundförare som går omkring och pulsen är i full gång samtidigt som man ska försöka ge en nyanserad lägesbeskrivning till Jaktledare via radion utan att låta allt för otydlig och stressad.  :D

Publicerat

grattis örjan, låter som en kul helg!