Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutnings Problem !

Featured Replies

Publicerat

Hej !

Ja och farsan skulle skjuta in min nya varberger igår. Hur vi än skruvade så träffade vi knappt tavlan på 10 meters avstånd B) När vi sedan kollade igenom pipan på cirka 80 meter och skruvarna någorlunda i mitten så var riktmedlet en bra bit snett upp till höger.

Vi kom fram till att det kanske är för små klackar längst bak på kikaren.

Kan de stämma eller va tror ni ?

Publicerat

Kolla genom pipan och skruva in siktet så det ligger i mitten, sedan finjusterar du med skottställning.

Skulle du "bottna" skruvarna innan är det något fel på antingen baserna, ringarna, lådan eller siktet.

Kolla även att siktet ligger helt fritt och inte tar i någon stans.

Har dock svårt att tro att din handlare skulle sumpa detta B)

Huruvida rattarna ligger i mitten eller inte har inte så stor betydelse eftersom det brukar finnas ganska stora justeringsmöjligheter åt alla håll så kikaren skall passa även de mest bizarra lådorna...

Publicerat
  • Författare
Kolla genom pipan och skruva in siktet så det ligger i mitten, sedan finjusterar du med skottställning.

Skulle du "bottna" skruvarna innan är det något fel på antingen baserna, ringarna, lådan eller siktet.

Kolla även att siktet ligger helt fritt och inte tar i någon stans.

Har dock svårt att tro att din handlare skulle sumpa detta :ph34r:

Huruvida rattarna ligger i mitten eller inte har inte så stor betydelse eftersom det brukar finnas ganska stora justeringsmöjligheter åt alla håll så kikaren skall passa även de mest bizarra lådorna...

Så du tror inte att de kan va klackarna ,, eftersom att de låg en bra bit utanför tavlan ?

Ska tillägga att när vi skrivade ut skruvarna max så låg vi nått så när i mitten :S

Publicerat
Så du tror inte att de kan va klackarna ,, eftersom att de låg en bra bit utanför tavlan ?

Ska tillägga att när vi skrivade ut skruvarna max så låg vi nått så när i mitten :S

Det låter ju kanske inte så lysande...

Ring handlaren som monterade kikaren först är mitt råd.

Publicerat
  • Författare
Det låter ju kanske inte så lysande...

Ring handlaren som monterade kikaren först är mitt råd.

Okej.. Vad tror du de kan va för fel då ?

Publicerat

Låter ju som en sneborrad Remington :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Låter ju som en sneborrad Remington :ph34r:

Nu ska vi itne skämta bort detta.. de är allvar :wub:

Publicerat
Okej.. Vad tror du de kan va för fel då ?

Om du har ändrade klackar så kan det vara felborrat som exabit säger men det är svårt att avgöra utan att ha bössan i nävarna.

Någonting är galet oavsett.

Ring handlaren.

Publicerat
  • Författare
Om du har ändrade klackar så kan det vara felborrat som exabit säger men det är svårt att avgöra utan att ha bössan i nävarna.

Någonting är galet oavsett.

Ring handlaren.

Va menar du att ha ändrade klackar ?

Publicerat
  • Författare

En fråga till.

Ni ser att de står olika nummer man kan välja på denna sida.

Hur är de man mäter för att få just dom man vill ha ?

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Weav...377〈=sv

Och vad ska de va för några till en varberger 717 ?

Publicerat
Va menar du att ha ändrade klackar ?

Är inte lådan monterad med klackar original utan bara med öppna riktmedel så är den med säkerhet borrad i efterhand och då kan dessa sitta i princip hur snett som helst om det är någon klåpare som har varit i farten.

Har du pratat med din handlare än?

Publicerat
  • Författare
Är inte lådan monterad med klackar original utan bara med öppna riktmedel så är den med säkerhet borrad i efterhand och då kan dessa sitta i princip hur snett som helst om det är någon klåpare som har varit i farten.

Har du pratat med din handlare än?

Nej det har ja inte. Pappa får ju ringa isåfall.. Ja är bara 17 ;)

Publicerat

Det kan vara en hel del. Har ni haft något annat sikte på detta montage tidigare? Har ni något annat sikte att montera för att säkerställa om det är fel på siktet eller ej (fabrikationsfel händer alla märken)? Ändra justerskruvarna på siktet till mitten och lägg siktet i en vagga och rotera det, då ska inte centrum flytta sig utan vara i centrum. Om det är ok så kontrollera att klackar och fästen sitter som dom ska, sitter fästskruvarna från olika håll kan det spöka till det en hel del. Grovjustering kan göras med att lägga imellan bladmässing på bakre klacken (1/10 mm = 10 cm på 100 m). Skjut på 25 m när du grovinställer kikaren därefter gör man finjusteringen på siktet.

/ Johan

Ps Detta är info som jag fått från min mentor Stig Ljung Ds

Publicerat
  • Författare
Det kan vara en hel del. Har ni haft något annat sikte på detta montage tidigare? Har ni något annat sikte att montera för att säkerställa om det är fel på siktet eller ej (fabrikationsfel händer alla märken)? Ändra justerskruvarna på siktet till mitten och lägg siktet i en vagga och rotera det, då ska inte centrum flytta sig utan vara i centrum. Om det är ok så kontrollera att klackar och fästen sitter som dom ska, sitter fästskruvarna från olika håll kan det spöka till det en hel del. Grovjustering kan göras med att lägga imellan bladmässing på bakre klacken (1/10 mm = 10 cm på 100 m). Skjut på 25 m när du grovinställer kikaren därefter gör man finjusteringen på siktet.

/ Johan

Ps Detta är info som jag fått från min mentor Stig Ljung Ds

Okej tack så mkt.. De där med bladmässing har vi också tänkt på .. Om du har läst mitt andra inlägg så kanske du förstår lite mera :lol:

Publicerat
  • Författare

Har läst lite mer om detta nu.

Schimsa värkar va ett uttryck som kan hjälpa. Att lägga under en bit bladmössing som föregåenda talare skrev för att få ner riktmedlet borde ju hjälpa i teorin :lol:

Tackar för svaren--

Publicerat
Har läst lite mer om detta nu.

Schimsa värkar va ett uttryck som kan hjälpa. Att lägga under en bit bladmössing som föregåenda talare skrev för att få ner riktmedlet borde ju hjälpa i teorin :lol:

Tackar för svaren--

Jag är inget optikproffs på ngt vis, men av vad jag har hört är det bättre att byta ringar tills det blir rätt så att säga eftersom en shimsad lösning dels kan orsaka brytningar mot tuben och dels finns ju alltid risken att det på sikt vibrersr loss.

Om det är i sidled justeribgen bottnar så hade jag satsat på kcalitetsringar med sidojustering och är det höjdled så hade jag nog hellre fått nya klackar inslipade i rätt höjd - men det är ändå märkligt att de inte upptäckte detta på torsbo, de brukar grovrikta efter kikarmontage.

Publicerat
  • Författare
Jag är inget optikproffs på ngt vis, men av vad jag har hört är det bättre att byta ringar tills det blir rätt så att säga eftersom en shimsad lösning dels kan orsaka brytningar mot tuben och dels finns ju alltid risken att det på sikt vibrersr loss.

Om det är i sidled justeribgen bottnar så hade jag satsat på kcalitetsringar med sidojustering och är det höjdled så hade jag nog hellre fått nya klackar inslipade i rätt höjd - men det är ändå märkligt att de inte upptäckte detta på torsbo, de brukar grovrikta efter kikarmontage.

Okej, Dom grovinriktade de inte på torsbo, de va bara fastmonterat i klackarna så de satt fast.

Kan bero på att licensen kom på fredagen och vi hämtade de på lördagen :lol:

Publicerat
  • Författare

Fixat nu :)

Skruvade bort allt och satte sedan tillbaka de igen och då funkade det fint att skjuta in. Var troligtvis nått som låg o spände eller dylikt.

Som grädden på moset så knäppte ja en räv på 100-120 meter igår morse ;)

Publicerat

Grattis till räven :)

Jag skulle se till att få ett spänningsfritt montage en gång för alla genom att lappa (slipa) ringarna.

Bönhasarna (ett pmt-uttryck :rolleyes: ) som monterat siktet skulle jag inte göra affärer med i fortsättningen.

Raggarö

Publicerat
  • Författare
Grattis till räven -_-

Jag skulle se till att få ett spänningsfritt montage en gång för alla genom att lappa (slipa) ringarna.

Bönhasarna (ett pmt-uttryck :D ) som monterat siktet skulle jag inte göra affärer med i fortsättningen.

Raggarö

Tackar :rolleyes:

Det var torsbo handels som var ``Bönhasarna´´ den här gången :)