Publicerat September 6, 201015 yr Sitter och fluktar efter ett leupold vx-7L 3.5-14x56, men ser att det går lös på ofattbara 22000 här i sverige. Det är långt över vad jag är beredd att betala så jag kollade lite vad priset är i usa. med moms, frakt och 8%tull så skulle jag få det för knappt 13000. Det är ju 9000kr skillnad!! Vad är haken? Har jag missat några avgifter eller bor vi i ett så jäkla dyrt land?
Publicerat September 6, 201015 yr Författare exportlicens på 250-300 dollar. Är du säker? Såhär står det på toz. "Orders placed by International customers may require an Export License with the US Government, this process if free of charge and typically takes 3-4 weeks for processing."
Publicerat September 6, 201015 yr Jo men du betalat skatt och moms i Sverige, dvs plus 30% eller så på priset, för att vara korrekt 10% skatt först och sedan 25 % moms ja det blir visst en effektiv prisstegring med 37,5 procent på prylen, men visst är det för stor skillnad. Bortser man från leupold som jag aldrig skulle köpa som märke är det helt klart så att det idags läget har blivit billigare att handla från Europa, England och Tyskland, men jo då din billigaste leupold hittar du i USA, har du tur kan den ev klara skatt o moms då blir den riktigt billig. /Christian
Publicerat September 6, 201015 yr exportlicens på 250-300 dollar. Exportlicensen för vapen, hylsor och kulor kostar $250 from 1/1 2010! Men för optik brukar det vara gratis hos de flesta handlare...
Publicerat September 6, 201015 yr Sitter och fluktar efter ett leupold vx-7L 3.5-14x56, men ser att det går lös på ofattbara 22000 här i sverige. Det är långt över vad jag är beredd att betala så jag kollade lite vad priset är i usa. med moms, frakt och 8%tull så skulle jag få det för knappt 13000. Det är ju 9000kr skillnad!! Vad är haken? Har jag missat några avgifter eller bor vi i ett så jäkla dyrt land? Jaha, det är visst nån som har gått och blivit kapitalstark på äldre dar!
Publicerat September 6, 201015 yr Man kan väl räkna typ 10-11 kr dollarn ca. Så kostar nåt 800 dollar i usa så är det ca 8000 hemma vid dörren. Så är det iaf när man handlar bil delar etc från staterna. Kanske är skillnad på vad man handlar iof
Publicerat September 6, 201015 yr Författare Jaha, det är visst nån som har gått och blivit kapitalstark på äldre dar! Japp. L har jobbat hårt så hon kan ge mig en ny kikare
Publicerat September 9, 201015 yr Räkna med att slutpriset inklusive alla tillstånd, moms och tull blir ca 11 kr/dollar. Det blev 11,04 dollar för mig i maj-2010 så det borde bli en aning billigare nu, men inte så rackarns mycket billigare. Jag gav 3750 kr för ett sikte som i Sverige kostar 5900 kr.
Publicerat September 9, 201015 yr Räkna med att slutpriset inklusive alla tillstånd, moms och tull blir ca 11 kr/dollar. Det blev 11,04 dollar för mig i maj-2010 så det borde bli en aning billigare nu, men inte så rackarns mycket billigare.Jag gav 3750 kr för ett sikte som i Sverige kostar 5900 kr. Vad köpte du för tub?
Publicerat September 10, 201015 yr Räkna med att slutpriset inklusive alla tillstånd, moms och tull blir ca 11 kr/dollar. Det blev 11,04 dollar för mig i maj-2010 så det borde bli en aning billigare nu, men inte så rackarns mycket billigare.Jag gav 3750 kr för ett sikte som i Sverige kostar 5900 kr. Haha så 2150kr billigare mycket menar du?
Publicerat September 11, 201015 yr Jag fick betala ~60$ i frakt ~4$ i försäkring ~15$ i tillägg för att det blev export Tullen tar 3% i tull på godset samt 25% i moms på både godset och frakten. Sen tillkommer en tullavgift på ca 100-200sek som i sin tur skall momsas eftersom du 'valt' att köpa tullens tjänster. Men betalat sig har det gjort hittils. Edit: Leupold har dock belagt sina återförsäljare i USA med 'exportförbud'.
Publicerat September 11, 201015 yr Edit: Leupold har dock belagt sina återförsäljare i USA med 'exportförbud' Det stämmer inte riktigt! Leupold har belagt "vissa" större återförsäljare med exportförbud! Det gäller tydligen också bara vissa länder, bla då Sverige. (Kan det vara generalagenten här hemma som har fått igenom sin gråtvals )