Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norma Vulkan 6,5x55

Featured Replies

Publicerat

Har en hög Norma vulkan hemma. Men har en fråga som lyder. Det finns en del som säger att de aldrih skulle skjuta på ett matnyttigt djur med dem.

Varför

Publicerat
Har en hög Norma vulkan hemma. Men har en fråga som lyder. Det finns en del som säger att de aldrih skulle skjuta på ett matnyttigt djur med dem.

Varför

9 grammaren, blir rena varmintammon när man pressar den till klass 1. Förmodligen står den för det mesta av Vulkans dåliga rykte i kalibern... Fungerar säkert perfekt som klass 2 kula med handladdning till lite lägre fart.

10,1 grammaren däremot är klart duglig till det mesta. Personligen hade jag hellre haft en Vulkan 10,1 g i bössan än en Oryx om jag hade haft en 6,5:a.

Publicerat

Hej

Jag har aldrig använt någon annan kula än Vulkan och jag är mer än nöjd med den.

Visst finns det kulor som tex Onyx som är bondade och då håller ihop mycket bättre vid träff och ger inte något vidare splitter i köttet.

Men Vulkan har bra tryck och de djur jag skjutit med den har det inte varit något större fel med.

Visst att de kan splittras mycket om man träffar ben men det är den inte ensam om...

David

edit

Den ammo jag pratar om då handlar det om 10,1 grams kulan...

Har dock ingen erfarenhet av 9 grmas kulan...

Publicerat
9 grammaren, blir rena varmintammon när man pressar den till klass 1. Förmodligen står den för det mesta av Vulkans dåliga rykte i kalibern... Fungerar säkert perfekt som klass 2 kula med handladdning till lite lägre fart.

10,1 grammaren däremot är klart duglig till det mesta. Personligen hade jag hellre haft en Vulkan 10,1 g i bössan än en Oryx om jag hade haft en 6,5:a.

Det är verkligen inte min erfarenhet .

Jag & en kamrat till mig har andvänt tungt laddade Vulcan på ett tvåsiffrigt antal råbockar där har erfarenheten varit den motsatta, kulan har inte hunnit expandera .

Nu är det visserligen endast ett enstaka av dessa djur som är fällda på avstånd över 100 m, renodlad skogsjakt.

//Lasse D.

Publicerat

Jag använder 6,5 och vulkan 10,1g.

Och har skjutit en hel del djur under åren med dem och har inga planer på att byta !

Tyvärr skyller nog många jägare på att kulan är stökig , fast det kanske är deras kul placering som borde ha varit bättre i stället.

Publicerat

Farsgubben använder Vulcan och jag använder Oryx. (Snart testar jag Rhino!)

Han kommer byta när förrådet är slut. Några större problem på det dussinet älgar han skjutit när jag varit med har jag dock inte sett. Tror bytet har mer att göra med min laddutrustning...

Sedan har nog outdoors röntgenbilder skrämt upp gubben lite. Hur man än vänder och vrider på det så blir det större risk för bly i köttet än med bondade kulor. Men jag har svårt att se att det är så stor risk eller så stort problem att man inte kan använda den ammo man redan köpt på sig.

Är det 9,1 eller 10,1 vi talar om?

Publicerat
  • Författare

Hmm då kommer nästa problem.

Har inte asken kvar och har för mig att på hylsan står det bara norma 6,5x55 så finns det något bra tips på hur jag får reda på om det är 10,1

Publicerat
  • Författare

Har inte asken kvar och har för mig att på hylsan står det bara norma 6,5x55 så finns det något bra tips på hur jag får reda på om det är 10,1

BTW känns som om jag kommer med riktiga rookie frågor.....

Har alltid jagat med Lapua eller Nossler BLT

Publicerat

Fråga Norma. Det är säkert skillnad på längden. Om inte på patronen så i alla fall på kulan.

Alla (så vitt jag vet...) som handladdar har dessutom både kulutdragare och bra vågar. så känner du någon sådan borde det inte vara något problem. Att dra ut kulan på annat sätt vet jag inte om jag vill rekomendera.

Publicerat
  • Författare
Fråga Norma. Det är säkert skillnad på längden. Om inte på patronen så i alla fall på kulan.

Alla (så vitt jag vet...) som handladdar har dessutom både kulutdragare och bra vågar. så känner du någon sådan borde det inte vara något problem. Att dra ut kulan på annat sätt vet jag inte om jag vill rekomendera.

Ok uppfattat. MEN jag blev jävligt nyfiken på det andra sättet, Kan det göra ont?

Publicerat
BTW känns som om jag kommer med riktiga rookie frågor.....

Har alltid jagat med Lapua eller Nossler BLT

Jo det må så vara men om man inte frågar så får man heller inte vet något...

Jag ska inte påstå att jag kan särskillt mycket men jag har dock lärt mig en hel del genom att ställa liknande frågor just på detta forumet...

Man lär så länge man lever...

David

Publicerat

Använder 10.1-Vulcankula i ganska snällt handladde patroner till 6,5:an och har inget att klaga på!