Publicerat September 6, 201015 yr Vilka choker är lämpliga resp. mindre lämpliga att använda för buckshots? Kan man t ex få pipsprängning med full choke?
Publicerat September 6, 201015 yr Nä det skall vara tryggt med full choke, men du får ett fjantigt rörigt mönster, runt halv choke är bättre enligt vad andra har förmedlat till mig, noterbart är att amerikanska buckshot/slug guns har en högst måttlig chokning. Skall du träna för eftersök? /Christian
Publicerat September 6, 201015 yr jag själv har alltid fått bäst bild med halv choke och ganska bra med enkvart. för trång så sprider sig kulorna(kan vi väl snacka om då vi talar om buckshot storlek) mera.
Publicerat September 6, 201015 yr Författare Nä det skall vara tryggt med full choke, men du får ett fjantigt rörigt mönster, runt halv choke är bättre enligt vad andra har förmedlat till mig, noterbart är att amerikanska buckshot/slug guns har en högst måttlig chokning. Skall du träna för eftersök? /Christian Ja, tänkte provskjuta på skjutbana till att börja med.
Publicerat September 6, 201015 yr Ja, tänkte provskjuta på skjutbana till att börja med. Gör det. Är för övrigt bästa användningsområdet för dom.
Publicerat September 6, 201015 yr Jag har använt ganska mycket AAA buckshots i mina dagar och om man prompt måste använda dem så är halv choke att föredra om de är tänkta att användas på lite håll. Kortare håll är det fullständigt meningslöst med dylika laddningar och kan med fördel använda US1-4 i stället. Dock är dessa INTE till för att nedlägga matvilt. Det bästa användningsområdet jag har kommit på är att skära en liten skåra i varje blyhagel och sedan använda dem som blysänke vid pimpelfiske Den tomma patronen laddar man med frön så har man sedan en trevlig metod för att så en massa vacka blommor till frugan! (det finns en tråd om detta när jag testade huruvida det funkade eller ej... det funkar om inte hönsen äter upp fröna kan jag meddela)
Publicerat September 6, 201015 yr Kanske en dum fråga, men vad är ett buckshot? Större hagel än US1? Japp
Publicerat September 6, 201015 yr I så fall får de väl inte användas till jakt? I alla fall inte i sverige. NFS 2002:18 säger att största tillåtna hageldiameter är 4 mm (dvs US1) om jag inte minns fel...
Publicerat September 6, 201015 yr I så fall får de väl inte användas till jakt? I alla fall inte i sverige. NFS 2002:18 säger att största tillåtna hageldiameter är 4 mm (dvs US1) om jag inte minns fel... men ingen har väl pratat om jakt här? vad jag läst har det bara stått eftersök och skytte vid skjutbanan...
Publicerat September 6, 201015 yr I så fall får de väl inte användas till jakt? I alla fall inte i sverige. NFS 2002:18 säger att största tillåtna hageldiameter är 4 mm (dvs US1) om jag inte minns fel... Du har helt rätt. Jag använde mina i England, i Sverige har jag dem mest bara för att lattja lite eftersom jag råkade få med mig 2 lådor i flytten...
Publicerat September 6, 201015 yr men ingen har väl pratat om jakt här? vad jag läst har det bara stått eftersök och skytte vid skjutbanan... Jag beskrev dess funktion vid jakt vilka de ursprungligen är tillverkade för.
Publicerat September 6, 201015 yr men ingen har väl pratat om jakt här? vad jag läst har det bara stått eftersök och skytte vid skjutbanan... Ja så var det förstås. Läste lite för snabbt