Publicerat September 6, 201015 yr Hittade dessa spår på en grusväg på våra jaktmarker igår kväll men vi har lite olika uppfattningar om vad det är för djur, vad tror ni? Spåren är ca 10 cm breda och ca en halv meter mellan avtrycken. Jag har mina egna teorier men jag skall vänta på era svar först . /P
Publicerat September 7, 201015 yr Svårt att se på bilden..... Verkar vara små för att vara björn, möjligtvis en liten en. Men jag skulle tippa på Lo. Men Järv är ett alt om det inte är långt från fjäll.
Publicerat September 7, 201015 yr Svårt att se på bilden.....Verkar vara små för att vara björn, möjligtvis en liten en. Men jag skulle tippa på Lo. Men Järv är ett alt om det inte är långt från fjäll. järv finns även där de inte finns fjäll.
Publicerat September 7, 201015 yr Tycker det ser väldigt kattlikt ut själva spårmönstret. Är det lortvatten som gjort att spåren syns såpass? I sånt fall borde det vara ett djur med mycket hår på fötterna annars skulle det bli mindre och mindre tydliga spår mycket snabbare än på kortet. Det tillsammans med den storleken på spåren gissar jag att det är lo som gått där.
Publicerat September 7, 201015 yr Ser inte så mycket på bilderna . Men syns klorna ? Jag har nämligen för mig att Lo liksom andra katter (Utom geparden) drar in klorna eller ? //Lasse D
Publicerat September 7, 201015 yr Författare Kan det kanske vara spår efter en järv? Eventuellt, vi har iallafall inte sett nån här tidigare. Svårt att se på bilden.....Verkar vara små för att vara björn, möjligtvis en liten en. Men jag skulle tippa på Lo. Men Järv är ett alt om det inte är långt från fjäll. Vi funderade också på lo men borde inte spåren vara större och rundare då, dom här spåren var mellan 9-10 cm breda och ca 16-19 cm långa. järv finns även där de inte finns fjäll. Kanske, inte alls omöjligt. Tycker det ser väldigt kattlikt ut själva spårmönstret. Är det lortvatten som gjort att spåren syns såpass? I sånt fall borde det vara ett djur med mycket hår på fötterna annars skulle det bli mindre och mindre tydliga spår mycket snabbare än på kortet. Det tillsammans med den storleken på spåren gissar jag att det är lo som gått där. Se min kommentar ovan. Ser inte så mycket på bilderna .Men syns klorna ? Jag har nämligen för mig att Lo liksom andra katter (Utom geparden) drar in klorna eller ? //Lasse D Klorna syns på spåren. Dom hade sett en björn i området för ca 2 månader sen så vi tippar att det skulle kunna vara en fjoling som är ute och söker revir. Spårbredden stämmer också in på en fjoling. Vi har normalt inga mängder björn här i Österbotten (Finland) men nu som då så kommer det in enstaka individer. Tack för era synpunkter i allafall. /P
Publicerat September 7, 201015 yr Om nu klorna syns då är det knappast en LO . Ser inte heller på bilden om det är en hälgångare, det är björnen precis som människor. Lo är inte hälgångar tror inte att järv är det heller. //Lasse D.
Publicerat September 7, 201015 yr Är ingen spårexpert men jag lägger min röst på en yngre björn, 1-2 år. Var lite inne på järv först men det påminner mer om björnspår. Precis som många har nämnt så är katternas klor infällda när de spatserar så lo är det inte.
Publicerat September 7, 201015 yr Om du kollar den här länken så finns bra beskrivning av spårstämplar av rovdjur. http://www.w.lst.se/template/NewsPage.aspx?id=7566
Publicerat September 7, 201015 yr Känns uteslutet med Lo, däremot syns spårstämpeln för dåligt på bilden för att jag ska vara riktigt säker, men jag sätter min slant på Järv, spåret är mycket likt de jag sett. Annars är det möjligen som redan sagts en liten björn.
Publicerat September 8, 201015 yr järv finns även där de inte finns fjäll. Om än sällsynt..... Mer vanlig ju närmare fjällen du är.
Publicerat September 8, 201015 yr Är ingen spårexpert men jag lägger min röst på en yngre björn, 1-2 år. Det tror jag också att det är.
Publicerat September 8, 201015 yr Författare Det tror jag också att det är. Så var det också, killarna i jaktlaget kollat upp området runtom och hittat tydliga björnspår i dikeskanten nära dom spår jag hittade på vägen så det blir en spännande älgjaktpremiär snart, kanske man får lyssna till ett ståndskall på björn eller rentav se den. /P
Publicerat September 8, 201015 yr Så var det också, killarna i jaktlaget kollat upp området runtom och hittat tydliga björnspår i dikeskanten nära dom spår jag hittade på vägen så det blir en spännande älgjaktpremiär snart, kanske man får lyssna till ett ståndskall på björn eller rentav se den. /P Sedärja, grattis.
Publicerat September 8, 201015 yr vad det gäller björn så är det ju fullt möjligt att ni fått över ett helt gäng från Ryssland som har sprungit bort från bränderna som farit runt där. Så björn är nog inte uteslutet.
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Ikväll blev det ännu mera bekräftat att det rörde sig om en björn när jaktkamraten möte nallen på 10 m, båda två blev lika chockade och sen lufsade nallen iväg, han tippade att den var ca 70-80 kg. Blir spännande älgjaktspremiär nästa helg /P