Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

synpunkter önskas!

Featured Replies

Publicerat

hej, hoppas på att få många synpunkter åt båda håll angående detta. Jag har bestämt mig för att köpa ett klass2 kulvapen igen och det lutar åt en Remington Vtr från www.torsbohandels.com i kaliber .223 på toppen av detta tänkte jag mig en dylik Leupold VX-II 6-18X40 AO Riktmedel Fine Duplex. Det är inte utan att jag kan tänka mig en annan klass2 kaliber, vet att vtr:en även finns i .243 och 22-250 och kanske nån mer kaliber? angående siktet så känns det att ett motsvarande är väl vad jag vill ha och det ligger på 8000kr. skulle mycket väl kunna ha det i ett par år på klass2:an och senare flytta det till nån av de andra pangarna. sååååå, era synpunkter mottages tacksamt...

Publicerat

Jag har inte provat vtr:en själv men dom jag har talat med, som har en sån, verkar rätt nöjda. Precisionen är visst mycket bra direkt ur kartong. Nackdelen är väl att den är jävligt ful (tycker jag) med sin trekantiga pipa och totalt onödiga rekylbroms. Men smaken är ju som baken... Gällande kaliber så skulle jag också ta 223. 22-250 har jag ingen erfarenhet av men 243 kan vara lite kinkig att få till täta grupper med. Kan krävas mycket handladdning där..

Kikaren tycker jag är bra men det är väl för att jag gillar leupold.

Publicerat
  • Författare

japp, den väcker en del uppseende med sin trekantiga pipa, men jag gillart!

Publicerat

Stocken påstås väl vara lite för mjuk för att skjuta med bipods. Kanske funkar i 223 ändå? Den har vad jag mins 1:12" i räffelstigning och är därmed lämplig för 55-62grs kulor. 55grs är ju både jaktmatchen och oryxen i kal 223 så det verkar ju vettigt. En del intressanta 60 och 62grs-kulor finns med om man handladdar.

Skulle jag välja klass 2 så skulle det bli 223R med 1:12" i räffelstigning. Mest intressanta laddningar och kulor med vettigt piplivslängd. 243W är ju potent, men med smal kulviktsintervall för sin räffelstigning och klass 1-rekyl och knall samt dåligt med ammoutbud och begränsad livslängd så klart, så skulle jag hellre välja 6,5*55 i så fall...

Publicerat
  • Författare

har kikat efter vtr i 6,5*55 utan att finna, men troligtvis blir det .223. det du skrev om ammotillgången lät tryggt, det får bli fabriksladdat för min del. vill minnas att det fanns 2 olika länder på pipar på torsbo, nåt att tänka på där?

Publicerat

Mike får ta det här men jag hade aldrig köpt ett vapen med trekantig pipa.

/Christian

Publicerat

Kolvarna är som sagt allt annat än vridstyva men till en 223 funkar dom nog rätt bra.

Jag har använt både 223 och 243,gillar bägge starkt.

Skall jag skjuta på avstånd över 200m väljer jag dock 243 då allt blir bättre.

/Mike

Publicerat
Mike får ta det här men jag hade aldrig köpt ett vapen med trekantig pipa.

/Christian

Inte jag heller men det är nog mest en smaksak.

/Mike

Publicerat
har kikat efter vtr i 6,5*55 utan att finna, men troligtvis blir det .223. det du skrev om ammotillgången lät tryggt, det får bli fabriksladdat för min del.

Just nu verkar inte Remington göra några bössor alls i 6,5*55. Inte heller Winchester. Kanske ryktena om blyförbud och klass 2 nåt även "over there"?

vill minnas att det fanns 2 olika länder på pipar på torsbo, nåt att tänka på där?

VA? Länder? Jasså längder...

Ja 20" på tactical-versionerna och 26" på varmint- versionerna. 223R klarar sig bra med 20" och det passar bra med dämpare med.

Publicerat
  • Författare
Inte jag heller men det är nog mest en smaksak.

/Mike

ja, handlar det bara om smaksak så kan jag nog leva med det...gissar att kular kommer fram oavsett rund eller 3kantig pipa...

om 200m är begränsningen så duger det mer än väl för mig.

kikarn då? jag tror att den är fullt tillräcklig för min jakt och skytte ett par år, för att senare byta sig till nåt värre.

Publicerat

jag hade nog valt ett annat sikte, eller ja de beror ju helt på, ska du vakjaga lite så tycker jag mig inte finna leupolden spec bra ändå? finns ju nikon som ska göra riktigt bra sikten för vettig peng ( många pratar gott om dom iaf )

sen nightforce 3,5-15x56 NF kan man hitta för runt 8k o ja finns några fler förslag som säkert andra kunniga kan komma med, men nightforce:en är grymt trevlig o jag ångrar att jag sålde min ^_^

Publicerat

Varför inte en beg. Vixen............... ^_^B)

Publicerat

Har ingen erfarenhet av bössan eller 223. Siktet däremot har jag bättre förslag på när du ändå skall lägga den slanten på det. Bland annat detta smått fantastiska erbjudande!

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikke...tte-bdc-1055818

Detta kostar ca 6500 kr i Sverige, men ca 3800 SEK på denna sida. Såvitt jag förstått är optiken bra i Nikon Monarch III. Nackdelen är att de inte sänder utomlands så du får kontakta någon du känner på andra sidan gränssen som kan beställa.

De har fler smått sjukt billiga erbjudanden av andra märken och förstoringar. Men i övrigt verkar priserna vara ganska normala.

Vad skall du använda bössan till?

Publicerat
  • Författare
Har ingen erfarenhet av bössan eller 223. Siktet däremot har jag bättre förslag på när du ändå skall lägga den slanten på det. Bland annat detta smått fantastiska erbjudande!

Detta kostar ca 6500 kr i Sverige, men ca 3800 SEK på denna sida. Såvitt jag förstått är optiken bra i Nikon Monarch III. Nackdelen är att de inte sänder utomlands så du får kontakta någon du känner på andra sidan gränssen som kan beställa.

De har fler smått sjukt billiga erbjudanden av andra märken och förstoringar. Men i övrigt verkar priserna vara ganska normala.

ja, jag hörde nån mer prata om det siktet, någon här som vet hurdana de är? bästa kompisens lillasyster har ju gängat sig med en norrman och valde att flytta dit så det problemet känns löst.

vapnets huvudsakliga uppgifter blir väl räv,rå och lånebössa till sambooch sambos lillebror. även om jag kommer nyttja den en del till jakt och skytte i allmänt.

Publicerat
  • Författare
Varför inte en beg. Vixen............... :);)

den tanken har jag haft tidigare, men jag blev småkåt på VTR:ens udda skapelse....

Publicerat

jag pangade med en sådan sist jag var i usa. slitsarna gör att du alltid får ha kåpor, alltid!! 223 var lugn, men 308, den kalibern var rätt jävlig inne i ett bås då trycket inne i båset ökar en del...

kul bössa som är störigt ful/ball, lätt att skjuta med, dyr i ammodrift...

Publicerat
  • Författare

famgår det inte vilket riktmedel det är?

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

jahopp, så här ligger det till. ovan nämda sikte är numera beställt via kompisens syster i norge, inhandlat och klart på norska xxl. komer väl till mig sista veckan i oktober då hon ändå skulle hemåt en sväng. imorn eller fredag är jag mycket sugen på att åka till torsbo och klämma på pangen, tror jag köper den i nästa månad, jag har ju ändå full vapengarderob men det löser sig såsom så att jag skriver den på mor eller far tillsvidare....eller för gott. hmm, sen är det dags att hitta ytterligare en lämplig klass 1a.....trivsamma I-landsbekymmer....