Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips om bra dreveruppfödare

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag har fått tillgång till mer jaktmark, vilket alltid är trevligt :rolleyes: Nu är det så att jag sneglat på en drever ett tag och har nu bestämt mig för att forska lite mer seriöst i detta med tanke på ökade jaktmöjligheter. Har i dagsläget en tax som driver endast rå och mellan 15-30 minuter i snitt, hon funkar kanon i små lättare såtar men jag har oxå mycket annan mark och vill även jaga annat.

Det jag nu hoppas få hjälp med är att hitta intressanta uppfödare som avlar på hundar med följande egenskaper:

-Tidig jakt

-Hög jaktlust

-Dokumenterade allroundhundar som driver rå+ha gärna också räv (även om jag vet att inte lika många pris tas på räv) -Önskvärt är om allroundegenskaperna går bak i avelsleden

Lynne och exteriör är givetvis viktigt detta med likaså samarbete.

Vet att önskelistan är lång men är övertygad om att dessa hundar finns. Planen om allt går rätt är att skaffa hunden nästa år vår el sommar.

Alla tips mottages tacksamt

MVH

Kristian

Publicerat

PM!

Publicerat

Av det du nämner så har dom flesta Drevrar det du söker !

Tidig jaktlust, men ta det lugnt, låt inte hunden jobba fullt ut förräns den mognat och växt klart !

Hög jaktlust, svårt att tro att det finns en ras som har så hög jaktlust generellt.

Intresset för Hare, Rådjur, Räv finns i dom flesta Drevrar, det hänger dock mkt på ägaren hur han/hon jagar och injagning av hunden. Möjligen att Rävintresset kan variera enl mina erfarenheter.

Lynnet är idag inga problem som det var förut , Drevern är mer än gärna en familjehund.

Samarbetet och lydnaden hänger också mkt på hundägaren, det är viktigare att träna lydnaden o samarbetet första året än

att låta hunden jaga alltför mkt. Det har man glädje av under resten av hundens liv.

Jaga helst in hunden på Hare, så får du också en mer spårnoga hund, vilket du har nytta av även på andra viltslag.

Publicerat
  • Författare

Hej Dunte,

Ja det stämmer ju in på många drevrar men jag har också jagat med drevrar som helt saknat intresse för annat än rådjur. Vilket iofs kan bero på injagning men jag är övertygad om att aveln är av vikt, ex medfött intresse för hare. Just därför vill jag ta reda på just kombinationer med allroundblodet inte bara bevarat men också satt på papper genom meritering.

Du vet ingen specifik uppfödare som du anser ha dessa kvalifikationer?

MVH

Publicerat

Härkila ligger ju ganska nära dina hemtrakter: http://www.harkila.se/kennel/

Funderar själv på att skaffa en drever från dom

Publicerat
Hej Dunte,

Ja det stämmer ju in på många drevrar men jag har också jagat med drevrar som helt saknat intresse för annat än rådjur. Vilket iofs kan bero på injagning men jag är övertygad om att aveln är av vikt, ex medfött intresse för hare. Just därför vill jag ta reda på just kombinationer med allroundblodet inte bara bevarat men också satt på papper genom meritering.

Du vet ingen specifik uppfödare som du anser ha dessa kvalifikationer?

MVH

Ja det finns många Drevrar som i princip bara jagar Rådjur, och visst har det en del med aveln att göra, men väldigt mkt med injagning och hundägarens intresse för harjakt. Många har för bråttom att få hunden att driva, och då ligger Rådjur närmast till hands, då dom är lätt att driva.

Ska man få en bra Harhund måste man ha stort tålamod, och låta hunden jobba just med Hare, låta den träna att gå långa

tider på harslag tills den får upp Haren själv så den ser att det lönar sig. Samma sak vid tappter som är nästan oundvikligt vid harjakt, låt hunden jobba på tappten tills den hittar haren igen. Ibörjan kan man sätta sig i anslutning till tappten för att stödja hunden.

När hunden klarar detta kan man börja jaga Rådjur, vilket dom flesta hundar gör.

Om du tittar på en hunds meriter när det gäller Drever så har alla hundar som är Jaktchampions minst ett fösta pris på Hare

då detta är ett krav för att bli Jch. Så ser du en hund med många Jch i stamtavlan, då vet du att allround blodet finns.

Man kan alltså inte få en Drever att bli Jch med bara pris på Rådjur el. Räv. Vilket i mitt tycke är bra för att behålla allround Drevern.

Men det finns idag krafter i Dreverklubben som jobbar för att kunna få championatet enbart på Rådjur, vilket jag o många med mig är emot då det skulle devalvera Jch, och få Drevern att på sikt bli mer specialliserad.

Drevern är ju och bör förbli en Allround hund!

Nu halkade jag lite från ämnet :-)

Jag har för tillfället en kull själv där 12 av 14 hundar i stamtavlan har Tagit Harpris på Drevprov alla har minst första pris på Rådjur. 10 av 14 är Jch

så skulle du vara intresserad så kan du kolla in vår hemsida www.florakrarnas.se

Skulle inte det passa så vet jag en annan uppfödare som planerar en intressant kull till våren !

Publicerat

han föder upp drevrar och en del med bra tavlor o dom jagar de du söker www.ackers.se

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipsen!

Utsvävningar är vad forum är till för.. Kullen du har verkar mycket intressant! Jag skall dock inte ha valp förrän våren helst sommaren. Men jag skall definetivt kolla på din sida Dunte!

Ackers såväl som härkila producerar ju många hundar. Ackers har jag läst gott om och jag har jagat med en gäng härkila hundar å även skjutit för dessa. Men av ngn anledning har jag fått för mig att jag vill köpa av en småskalig entusiast, kanske fel men jag har fått för mig att det kan va ngt... eller e man helt ute å cyklar?

MVH

Publicerat
Tackar för tipsen!

Utsvävningar är vad forum är till för.. Kullen du har verkar mycket intressant! Jag skall dock inte ha valp förrän våren helst sommaren. Men jag skall definetivt kolla på din sida Dunte!

Ackers såväl som härkila producerar ju många hundar. Ackers har jag läst gott om och jag har jagat med en gäng härkila hundar å även skjutit för dessa. Men av ngn anledning har jag fått för mig att jag vill köpa av en småskalig entusiast, kanske fel men jag har fått för mig att det kan va ngt... eller e man helt ute å cyklar?

MVH

Jag har en bekant som föder upp i liten skala, han har en grymt bra tik som han ska para till våren! O han är dessutom mkt entusiastisk ! Tiken har minst ett första pris på både Räv, Rå, Hare och även D-Cert, och naturligtvis då jaktchampion.

Publicerat
  • Författare

Hej igen,

Det låter ju helt klart intressant. Skulle vara väldigt tacksam om du kunde pma lite mer detaljerade uppgifter :P Har du jagat själv med den tiken?

MVH

Kristian

Publicerat
Hej igen,

Det låter ju helt klart intressant. Skulle vara väldigt tacksam om du kunde pma lite mer detaljerade uppgifter ;) Har du jagat själv med den tiken?

MVH

Kristian

Jo Jag har jagat med henne, jag skicka ett meddelande med info!

• 4 weeks later...
Publicerat

Om du är ute efter har-linjer, kolla hundar med finsk härstammning. Rådjur driver i stort sett alla drevrar, annars är det nått galet! :rolleyes:

Jag har en 20 månaders drever från Slagstigens kennel och är mycket nöjd med henne! Hon driver hare, räv, rådjur och dovhjort. Väldigt lugn och trevlig hund i övrigt!

http://www.slagstigens.dinstudio.se/